1 1986 skrev:
Vad har ni för temperatur inne?Så här skall det inte se ut om det finns varmluft att ta av inifrån huset.
20

Kraftigt snöfall och blåsigt är värsta vädret för en utedel.
Vet man med sig att utedelen står illa till för blåst/snöfall så är det en bra idé att bygga någon form av vindskydd.
Vilket märke eller modell spelar ingen roll vid ”fel” förutsättningar för att få en igloo.
Utetempgivaren och/eller avfrostningsgivaren är annars det man bör kolla.

• Gilla
LApp och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Underdimensionerade LVP som körs hårt, isar lätt igen när det är några grader plus och hög luftfuktighet.

Avisningsprogrammet kör igång med fläkten på innedelen avstängd, det är egentligen kylprogrammet, som då tar värmen från den varma innedelen och tinar upp utedelen. Räcker inte det till, så kör vissa modeller igång fläkten i innedelen därefter, och tar inomhusvärmen nära innedelen för att tina upp utedelen. När inomhustemperaturen nära innedelen närmar sig noll, avslutas avisningsprogrammet och värmeproduktionen startar om. Med följden att isen byggs på.

Jag har detta problem på landet i Stockholms skärgård där luftfuktigheten är mycket hög på senhösten. Jag har löst det genom att ställa ett fjärrstyrt elelemnent med fläkt rakt under innedelen, som blåser varmluft på innedelen för att stödja avisningsprogrammet, när det inte klarar ut det själv. Fungerar utmärkt och behövs 4-5 ggr på en säsong. Det bildad ju mindre is när det är minus med låg luftfuktighet, än några plus med hög luftfuktighet.

Har en kamera på baksidan av utedelen som visar när det är dags för avfrostningshjälp. Bifogar två bilder en på just när anvisningen börjar och en när den är halvvägs. Avbryter den anvisningen innan isen är borta, startar jag min extra värmefläkt.

Men i grund och botten är det ett underdimensioneringsproblem, dock med den enkla lösningen stödvärme vid utsatta tillfällen.

Sedan KAN det ju i ditt fall vara fel på en givare, som avbryter avisningen för tidigt.....

• Isbildning på utedel av luftvärmepump under avfrostningsprocessen, sedd från övervakningskamera i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild visar utedelen av en värmepump under avisning, med frost som smälter delvis, tagen med kamera som övervakar processen.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 6 till
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Hej
Vi har precis upptäckt att vår nya luftvärmepump har isat igen totalt.
Det är fullt med is på sidan där den suger in luft samt på ovansida och baksida och även inuti där fläkten snurrar.
Dock knappt någon is på undersida där vi hört att det kan ansamlas.
Vi har tak över pumpen på utedelen och det har inte varit något extremväder.
Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start, men inga direkta missljud förutom väldigt mycket vibrationer när det blev kallt.
När vi gjorde upptäckten stängde vi av pumpen och ringde snickaren som lejt för installationen.
Imorgon ska det komma en tekniker och kolla på vad som är fel med pumpen.
Vi vill reklamera pumpen och ha en ny utan att betala för installation igen, antingen var den trasig från start eller så är den felaktigt installerad och det känns det som den kan ha tagit rejält med stryk eftersom den gått dåligt länge. Vi behöver dock hjälp att argumentera för vår sak - vad har vi för rättigheter? Vi anlitade en snickare som renoverade vårt hus och han är den som offerterat och fakturerat allt men sedan har han lejt vidare för vvs etc.
Det syns dåligt på bilden där fläkten är för får man zooma lite.
KOntroll av gastryck är nog det första att göra.
Ställ sedan innegivaren på +21grader, autoläge.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kraftigt snöfall och blåsigt är värsta vädret för en utedel.
Jag säger frostdimma och strax under nollan🤓

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Hej
Det är fullt med is på sidan där den suger in luft samt på ovansida och baksida och även inuti där fläkten snurrar.
Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start, men inga direkta missljud förutom väldigt mycket vibrationer när det blev kallt.
När vi gjorde upptäckten stängde vi av pumpen och ringde snickaren som lejt för installationen.
Vi vill reklamera pumpen och ha en ny utan att betala för installation igen, antingen var den trasig från start eller så är den felaktigt installerad och det känns det som den kan ha tagit rejält med stryk eftersom den gått dåligt länge. Vi behöver dock hjälp att argumentera för vår sak - vad har vi för rättigheter? Vi anlitade en snickare som renoverade vårt hus och han är den som offerterat och fakturerat allt men sedan har han lejt vidare för vvs etc.
Riktigt billig skitpump, tyvärr.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Balance är den absolut billigaste modellen av Innova som är ett riktigt billigt kinamärke i sig. Det kan förklara att den inte presterar på topp. Man får vad man betalar för brukar det heta. Gissar att ni betalat runt 13-14.000 installerad?

• Gilla
returen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag säger frostdimma och strax under nollan🤓
Om du läger på en massa vind på det så har du steppat upp ett steg i eländet 😉

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du läger på en massa vind på det så har du steppat upp ett steg i eländet 😉
Japp, vind med fuktig kall luft är en "perfekt storm" för att snabbt bilda is.

Jag har i förra kåken (Göteborg, Kvillebäcken, Hisingen) vid två tillfällen varit tvungen att hacka bort flera kilo is från utedelen på min Daikin LVVP just vid dom väderbetingelserna.

Avfrostning hade inte en chans att fixa det.

Sedan storsäck över hela utedelen och kupevärmare för att tina bort isen mellan lamellerna.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Du skriver även "Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start" om ingen annan har påpekat detta och jag har missat det så skall det vara någon form av vibrations dämpande här.

Väggmonterat fäste med plastskruv justerad mot en röd fasad. Vibrationsdämpning diskuterad med fokus på gummi- och plastkomponenter.
Skapa konto

Det ingår i fästet en plast skruv man justerar fästet med osv som man kan sätta där.
Om du har problem med vibrationer så lägg gummi längst ner där bakom istället så kanske vibrationerna blir bättre isf.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Du skriver även "Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start" om ingen annan har påpekat detta och jag har missat det så skall det vara någon form av vibrations dämpande här.

[bild]

Det ingår i fästet en plast skruv man justerar fästet med osv som man kan sätta där.
Om du har problem med vibrationer så lägg gummi längst ner där bakom istället så kanske vibrationerna blir bättre isf.
Toppen tack för tipset 🙏

A Alexan skrev:
Hej
Hade samma problem som du i min förra villa som du och löste det genom att installatören kom och monterade en värmekabel som startade vid 5 grader.

Vill du få bort isen och oljudet nu så är varmvatten bra till att få bort isen.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Har man stora problem med stomljud så rekommenderas stålfjäderdämpare istället för dom vanliga gummidämparna mellan konsoll och utedel.
Dom flesta gummidämparna blir hårda med åren och med kylan vilket ökar stomljudet, stålfjäderdämpare håller även maskinens livslängd

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Jag har fritidshus i norra Värmland med två hushåll som är exakt lika och det är en värmepump i varje hushåll. De monterades för lite drygt två år sedan av modellen Gree. Den ena utedelen isar igen och orkar inte få upp innertemperaturen till mer än 17-18 grader när det är runt nollan. Värmepumpen i det andra hushållet kommer lätt upp till iaf 24 grader vid samma förhållanden och det är inte tillstymmelse till is. Då kan inte jag se annat än att det är fel på den ena pumpen. De som monterade pumparna ska komma och titta på den under veckan.
Jag tror att det är fel på en värmepump om det isar igen. Den borde isa av oavsett väder eller innertemperatur. Värmepump utomhus med isbildning, monterad på en stuga i norra Värmland, visar problem med avfrostning.
Skapa konto
IMG_0137.jpeg
Skapa konto
En isbelagd utomhusdel av en värmepump monterad på en trävägg, vilket påverkar uppvärmningen i ett fritidshus i Värmland.
Skapa konto

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
B Björne1 skrev:
Jag har fritidshus i norra Värmland med två hushåll som är exakt lika och det är en värmepump i varje hushåll. De monterades för lite drygt två år sedan av modellen Gree. Den ena utedelen isar igen och orkar inte få upp innertemperaturen till mer än 17-18 grader när det är runt nollan. Värmepumpen i det andra hushållet kommer lätt upp till iaf 24 grader vid samma förhållanden och det är inte tillstymmelse till is. Då kan inte jag se annat än att det är fel på den ena pumpen. De som monterade pumparna ska komma och titta på den under veckan.
Jag tror att det är fel på en värmepump om det isar igen. Den borde isa av oavsett väder eller innertemperatur. [bild][bild][bild]
Ja i mitt huvud tänker jag också det, men så har jag bristande erfarenhet av lvp generellt. Det finns andra i tråden som har andra erfarenheter och detaljkunskaper långt utöver mina egna :).

• Gilla
Björne1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.