Maria T Maria T skrev:
vem minns häftstift?
De var väl till för att lägga på klasskompisarnas stolar?
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
De var väl till för att lägga på klasskompisarnas stolar?
Nej nej lärarnas stolar vilken stolle du måste vart i skolan🤷
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
nej lärarnas stolar vilken stolle du måste vart i skolan
Jag la äpplen på katedern och slapp alla läxor men fick ändå toppbetyg. Undrar vem som var stollen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag la äpplen på katedern och slapp alla läxor men fick ändå toppbetyg. Undrar vem som var stollen.
Det märks i ditt kunnande😉😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det märks i ditt kunnande😉😂
Tack! Du är alltid så snäll. ❤️ Jag rodnar nästan. ❤️
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! Du är alltid så snäll. ❤️ Jag rodnar nästan. ❤️
Var tungan lika brun den med😀
 
  • Wow
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Många minns nog Robert Gustafssons karaktär Fred Asp med Illern Göran och hans Haschi-baschi (Finlandia & Desivon). Men det var 1992, för 32 år sedan.

Förr fanns Desivon i var mans stuga, hur många har det hemma idag? Till och med stavningen är tidstypisk, ser norskt ut med sitt S istället för C. Minns även jos, vem stavar så idag?

Flaska med det blå desinfektionsmedlet Desivon, med texten "Klar att använda för sårvård och desinfektion. Rengör utan att svida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Haschi-baschi: Finlandia & Desivon
- White Christmas: Explorer & Tippex (eftersläckare)
- Rembrandt: Ägglikör & Lacknafta
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Maria T
För mig är Desivon ett hu!, eller snarare HU! Något som en förälder tvingade sig till att badda på ett insektsbett eller annat som kliande.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns även jos, vem stavar så idag?
Svenska Akademien i svensk ordbok, dock inte i Svenska Akademiens ordlista eller Svenska Akademiens ordbok. 🤔 Har någon annan någonsin använt den stavningen?

Sökresultat för ordet "jos" i SAOL, SO och SAOB; föreslå alternativ i SAOL och definition som råsaft i SO, men inget i SAOB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T Maria T skrev:
För mig är Desivon ett hu!, eller snarare HU! Något som en förälder tvingade sig till att badda på ett insektsbett eller annat som kliande.
Eller när en hade skrapat upp sig i cykelvurpa. Värst var när mamma tog fram Salubrin.
 
  • Gilla
  • Wow
tergo och 5 till
  • Laddar…
Maria T
D Deltidslantisen skrev:
Ska försöka fota en annan raritet i morgon på jobbet, suddmaskinen. Tänk er en Dremel med suddgummi i stället för slipstift.
Nu tvingas du nog förklara vad den där första manicken skulle vara bra för.
Jag har, bland mycket annat, arbetat på "kontor, men kan verkligen inte minnas denna figur
D Deltidslantisen skrev:
Eller när en hade skrapat upp sig i cykelvurpa. Värst var när mamma tog fram Salubrin.
Instämmer, Salubrin var nog värre. Kunde vara mot insektsbett också.
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Svenska Akademien i svensk ordbok, dock inte i Svenska Akademiens ordlista eller Svenska Akademiens ordbok. 🤔 Har någon annan någonsin använt den stavningen?

[bild]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Juice
Juice, särskilt förr även jos

Hittar ingen bild just nu, men det fanns en liten förpackning med koncentrat där det med stora bokstäver stod JOS. Stack i ögonen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag kommer nog ihåg dem som "JO" 🤔

Förpackning av JO apelsinjuicekoncentrat, 2 dl, som ska blandas med vatten till 1 liter färdig juice, utan tillsatt socker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kommer nog ihåg dem som "JO"
Den minns även jag men kopplade det aldrig till jos. Den hette ju bara Jo.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Svenska Akademien i svensk ordbok, dock inte i Svenska Akademiens ordlista eller Svenska Akademiens ordbok. 🤔 Har någon annan någonsin använt den stavningen?

[bild]
Det kan nog bero på att när redaktionen för SAOB jobbade med bokstaven 'j' så användes inte stavningen 'jos'.
Om jag inte missminner mig har de bara digitaliserat SAOB som 'den är' i pappersform (eller snarare var) utan uppdateringar av äldre volymer. Möjligen har de infört de errata som kom som lösblad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.