1 794 500 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
En kort recension av svetsen från en total nybörjare. Det enda stål jag hade hemma som inte är galvaniserat är 12 mm armeringsjärn som är ganska rostigt. Efter att ha slipat av en del rost testade jag att svetsa ihop två kortare längder med varandra. Till slut fick jag vad som kanske kan passera som en acceptabel svets. Det tog tid, men fungerade.
Med tanke på att jag aldrig varit i närheten av en svets tidigare var det barnsligt enkelt att komma igång och att på 20 minuters testande få till något som kan anses vara hyggligt bra. Tyvärr var nog kvarvarande rost ett litet problem på vissa avsnitt, men det var ju bara ett test.
Tyvärr är jordkabeln, eller returkabel kanske det heter, lite för kort. Jag ska se om det finns längre som kan passa rakt av i maskinen. Jag testade aldrig den medföljande svetstråden utan köpte en på Jula som hade fått bra betyg. Den fungerade toppen utan allt för mycket stänk. Medföljande svetsskärm och kombinerade stålborste och slagghammare skrattretande dåligt. De påminner mest om leksaker.
Dock var den automatiska hjälmen Lidl hade som jag köpte samtidigt väldigt bra och smidig. För 499 kr får den anses vara ett fynd.
Jag tror att den här svetsen kommer klara det mesta jag vill kunna göra.
Med tanke på att jag aldrig varit i närheten av en svets tidigare var det barnsligt enkelt att komma igång och att på 20 minuters testande få till något som kan anses vara hyggligt bra. Tyvärr var nog kvarvarande rost ett litet problem på vissa avsnitt, men det var ju bara ett test.
Tyvärr är jordkabeln, eller returkabel kanske det heter, lite för kort. Jag ska se om det finns längre som kan passa rakt av i maskinen. Jag testade aldrig den medföljande svetstråden utan köpte en på Jula som hade fått bra betyg. Den fungerade toppen utan allt för mycket stänk. Medföljande svetsskärm och kombinerade stålborste och slagghammare skrattretande dåligt. De påminner mest om leksaker.
Dock var den automatiska hjälmen Lidl hade som jag köpte samtidigt väldigt bra och smidig. För 499 kr får den anses vara ett fynd.
Nice!! 💪💪Bart skrev:En kort recension av svetsen från en total nybörjare. Det enda stål jag hade hemma som inte är galvaniserat är 12 mm armeringsjärn som är ganska rostigt. Efter att ha slipat av en del rost testade jag att svetsa ihop två kortare längder med varandra. Till slut fick jag vad som kanske kan passera som en acceptabel svets. Det tog tid, men fungerade.
Vad heter tråden du köpte på Jula? 🧐
/T
Det är den här. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetstrad/flusstrad-026055/Tigger skrev:
T trycklös skrev:
Jag instämmer med cpalms recension till stora drag. Har en sedan nåt år och den har varit till fin hjälp vid kapning av stänger och profiler. Även tagit gjutjärnsavlopp med den.C cpalm skrev:Såg den i ögonvrån på kampanjavdelningen härom veckan och det såg ut som en returmatch för den gamla "stationära" sladdrivna sågen som sålts i omgångar under många år(?) Eller var det batterivarianten?
Är det den sladdrivna stationära är jag riktigt nöjd med min för vad det är. Den har använts mycket för att kapa gängstång och olika stålprofiler. De brister jag själv noterat är:
1. Det är lite dålig balans i den på så sätt att den precis stannar uppe i helt uppfällt läge. Vilket gör att den gärna ramlar ner under tiden man håller på att spänna fast materialet.
2. Den är en aning "liten" i max dimension som sågbladets fria längd och höjd tillåter.
3. Det är oklart var man hittar nya blad till den.
Man får passa fingrarna ja, när man spänner fast arbetsstycket, så den inte kommer farandes som en giljotin. Har för mig att det går att justera ”hållkraften” dock..?
Men en sak som retade mig rejält var att gängorna på ”snabbspännaren” gick av när jag spände fast nåt arbetsstycke, och jag tog inte i för Konung och fosterland direkt..
Vid klagomål till tillverkaren fick jag veta att det var en ”förslitningsdel”. Trams tyckte jag, hur kan gängor vara en förslitningsdel..?
En ny kostade runt 120:- inkl. frakt tror jag.
Sedan gick en gummirem till drivningen av sågbladet av, dessa var också förslitningsdelar. Nya kostade € 2.61 styck + 5.95 i frakt.
Förutom ovanstående så år jag alltså nöjd med sågen i övrigt!
Sågblad kan beställas från Kompernaß för € 17.55 styck inkl frakt. Dimensionerna är: längd 1140mm x bredd 12.7mm x tjocklek 0.65mm, bladmaterial BIM, tanddelmaterial M42.
Själv har jag köpt dessa från Amazon, de funkade fint: https://amzn.eu/d/84a5k1v
Lite missvisande titelinlägg men jag råkade vara i Helsingfors idag och hittade en uppdaterad Inspektionskamera PKIK 4.3 A2 på Lidl med bättre sensor än jag har på mina äldre modeller till det nätta priset 49.90 Euro.. Så om denna A2 variant dyker upp i Sverige är den värd att köpa. Jämfört med Bosch nyaste varianter för 3500+ så är A2 ett klipp. Jämförelse mellan A1, A2 och B3:
Parkside Kamera PKIK 4.3 xx
IAN 469052_2310 Walter Werkzeuge GMBH
xx = A2 sensor 1280*720 8GB minne 5.2mm Dia Display 800*480 (Denna köpte jag idag)
IAN 315439_1904 Targa GMBH
xx = A1 sensor 680 * 480 8mm Dia 100 bilders minne Display 480*272 (Den har jag sedan tidigare)
IAN435068_2304 Targa GMBH
xx = B3 sensor 1280 * 720 8 mm Dia 2GB minne Display 800*480
Min A2:a har microSD slot och USB-C kontakt samt 8GB minne. En sparad jpg-bild tar ca 100kB
Parkside Kamera PKIK 4.3 xx
IAN 469052_2310 Walter Werkzeuge GMBH
xx = A2 sensor 1280*720 8GB minne 5.2mm Dia Display 800*480 (Denna köpte jag idag)
IAN 315439_1904 Targa GMBH
xx = A1 sensor 680 * 480 8mm Dia 100 bilders minne Display 480*272 (Den har jag sedan tidigare)
IAN435068_2304 Targa GMBH
xx = B3 sensor 1280 * 720 8 mm Dia 2GB minne Display 800*480
Min A2:a har microSD slot och USB-C kontakt samt 8GB minne. En sparad jpg-bild tar ca 100kB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut att vara mycket för pengarna, men det finns å andra sidan hur mycket billiga inspektionskameror som helst. Problemet är att de är så dåliga att de inte går att använda till något vettigt.P poba53 skrev:
Skulle vara najs med lite mer realistiska exempelbilder/film så man kan bedöma användbarheten, om den skiljer sig från mängden.
Körde lite bilder och film på bilen i mörker med och utan pannlampa tänd men med sensorns 6 LED tända på full ljusstyrka på alla bilder. I och med att det är en komplett enhet så är det enkelt att manövrera kameranC cpalm skrev:Ser ut att vara mycket för pengarna, men det finns å andra sidan hur mycket billiga inspektionskameror som helst. Problemet är att de är så dåliga att de inte går att använda till något vettigt.
Skulle vara najs med lite mer realistiska exempelbilder/film så man kan bedöma användbarheten, om den skiljer sig från mängden.
Mörkerseendet med brusnivån med egna sensor LED önskar man varit bättre. Men sensorn är så extremt liten och sensorhuvudet blir rejält varmt efter en stund. Men där jag är nu har jag inget att jämföra med. Min Bosch GIC120C ligger hemma i Sverige.
När jag ansluter kameran avstängd med USB-C vill datorn formatera kamerans minne. Om kameran är igång och jag kopplar in USB-C fungerar allt som förväntat och kamerans minne öppnar upp korrekt i Windows utforskare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte verktyg men nästan besläktat. Har någon erfarenhet av Lidls dammsugare? https://www.lidl.se/p/dammsugare/p10019562
Jag köpte parkside multiverktyg utan batteri. Mitt första parkside 20v verktyg. Hur är bäst att köpa batteri och laddare? Brukar det komma erbjudanden på dom, eller är det bäst att köpa något annat verktyg när det ingår batteri?