712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Jag har en Honda V6 anno 2007. 295 hk och ventiler som justeras på gammalt manér.
Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.Isakare skrev:Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
Ja det lönar sig nog att byta alla delar och vattenpump. Om det är lika som på V70 så lönar det sig att byta vevaxeltätning och oljepumpspackning och om där är någon mera packning.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Ja, lyftarna är lite tyngre än mekaniska, men hydrauliska funkar till 10.000rpm så inte ett problem på normalbilen.DennisCA skrev:Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.
Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Begränsar varvtal gör det så småningom, precis på samma sätt som ventilfjädrar begränsar varvtal. Inget en normal motor behöver bry sig om.DennisCA skrev:Vad jag läst verkar många motorer som inte kör med hydrauliska lyftare (som i min 900) behöva justeras förr eller senare. Vet inte om det finns nån annan teknik för självjustering av ventiler.
Hydrauliska lyftare låter som en väldigt bombsäker teknik men de begränsar motorns varvtal som jag förstår det.
Idag byttes halvljuset på vänster sida till Mazda 6, lättaste sättet var att plocka av halva fästena för innerskärmen till framhjulet och vika undan den, så fick man tillgång till lamphållaren bakifrån. Den officiella proceduren är att plocka av hela fronten...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
För några månader sen mulade pojkbarnet in i en dragkrok med sin A-traktor. Fronten fick sig ett hål. Vi velade ett tag på om vi skulle plasta igen, spackla och lacka men då fronten var halvrisig så kändes det som ogjort arbete. Igår levererades det in en ny M4 front i ABS. Nu skall det passas in, slipas lite, läggas en slipgrund och lackas metallic + klarlack. Tänkte ta med en framskärm och huven samtidigt då de är repiga.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Som vanligt, pics or it didn't happen... 😉F fsn skrev:För några månader sen mulade pojkbarnet in i en dragkrok med sin A-traktor. Fronten fick sig ett hål. Vi velade ett tag på om vi skulle plasta igen, spackla och lacka men då fronten var halvrisig så kändes det som ogjort arbete. Igår levererades det in en ny M4 front i ABS. Nu skall det passas in, slipas lite, läggas en slipgrund och lackas metallic + klarlack. Tänkte ta med en framskärm och huven samtidigt då de är repiga.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Naturligtvis, det är sen gammalt.Dan_Johansson skrev:
Fö helt otroligt att man kan få en så stor plastbit i troligtvis ABS ur ett så stort verktyg med ett flertal backar för det priset. Formsprutningskvalitén är bra, skägg i delningslinjer för backar synliga men under omständigheterna bättre än väntat. Inklusive splitter, klarglas-dimljus fastsättningsdeltaljer… 250EUR.
Jag kanske har annan feedback när den skall passas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Se till att han inte kör in i en dragkrok igen när det blir kallt.F fsn skrev:Naturligtvis, det är sen gammalt.
Fö helt otroligt att man kan få en så stor plastbit i troligtvis ABS ur ett så stort verktyg med ett flertal backar för det priset. Formsprutningskvalitén är bra, skägg i delningslinjer för backar synliga men under omständigheterna bättre än väntat. Inklusive splitter, klarglas-dimljus fastsättningsdeltaljer… 250EUR.
Jag kanske har annan feedback när den skall passas in.
[bild]
Jag gav mig ut på isen och körde in i en snövall, när jag backat ut låg det typ 100 plastbitar kvar i snöhögen.
Plasten i originalfronterna är nått helt annat.