Är lite fundersam då man läser lite forum.. står att man ska ha en diff på mellan 5-7 grader på framledning och returtemp.. hur kommer det sig att min diff ligger på mellan 2-2.5?

Det är ju relativt milt ute fortfarande och bara lite lite värme behövs i huset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är ju relativt milt ute fortfarande och bara lite lite värme behövs i huset.
Har haft -1 grad nu i natt.. min köldbärare ut ligger redan på -0.5

J Josth skrev:

• Display på värmesystem visar driftdatainformation, inklusive tid, temperaturer och flödeshastigheter, med datum 27/09/2024 och tid 05:41.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är värmesystemet intrimmat så att radiatorerna har en motsvarande differens på inkommande och utgående, ska göras med fasta strypningar för att bli optimalt. Om jag skulle skruva upp dem fullt på vårt system så får jag liknande resultat.

A AndersS skrev:
Är värmesystemet intrimmat så att radiatorerna har en motsvarande differens på inkommande och utgående, ska göras med fasta strypningar för att bli optimalt. Om jag skulle skruva upp dem fullt på vårt system så får jag liknande resultat.
Alla ventiler står öppna till Max..

A AndersS skrev:
Vem ska man leja att fixa sånt?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Vem ska man leja att fixa sånt?
VVS-firma. Jag kunde göra det själv med IR-termometer och på en del av de äldre radiatorerna fick jag byta ut termostaterna mot fasta rattar. Så vi kör idag utan termostat, exkluderat ett sovrum, och enbart fast strypning.
Vad är det för ålder på värmesystemet, är det källare, etc?

A AndersS skrev:
VVS-firma. Jag kunde göra det själv med IR-termometer och på en del av de äldre radiatorerna fick jag byta ut termostaterna mot fasta rattar. Så vi kör idag utan termostat, exkluderat ett sovrum, och enbart fast strypning.
Vad är det för ålder på värmesystemet, är det källare, etc?
Har källare och gamla element.. 95kvm boyta..

Då skulle jag rekommendera en kontroll och intrimning av värmesystemet innan du börjar skruva på bvp.
Är det termostater så kan det även hända att ventilerna kärvar och fastnar i stängt läge efter en sommar, även om du har termostaterna max utskruvade.
Så risken med gamla radiatorer, kanske grövre rör, ventiler som kärvat fast i stängt läge, osv, kan göra att vattnet snurrar runt för snabbt i systemet och du får sämre verkningsgrad på bvp.

A AndersS skrev:
Då skulle jag rekommendera en kontroll och intrimning av värmesystemet innan du börjar skruva på bvp.
Är det termostater så kan det även hända att ventilerna kärvar och fastnar i stängt läge efter en sommar, även om du har termostaterna max utskruvade.
Så risken med gamla radiatorer, kanske grövre rör, ventiler som kärvat fast i stängt läge, osv, kan göra att vattnet snurrar runt för snabbt i systemet och du får sämre verkningsgrad på bvHar haft dom öppna hela tiden :)
A AndersS skrev:
Så risken med gamla radiatorer, kanske grövre rör, ventiler som kärvat fast i stängt läge, osv, kan göra att vattnet snurrar runt för snabbt i systemet och du får sämre verkningsgrad på bvp.
har haft dom fullt öppna hela tiden.. kan det vara att cirk pumpen går för fort?

På min bvp, gammal modell, kan man ändra hastighet på cirkulationspumpen. När jag först provade med att sänka hastighet blev det större tempskillnad men orkade inte få runt vattnet i värmesystemet.
Men det hänger ju ihop cirk.pump hastighet och justering av värmesidans radiatorer.
När det sedan blivit bra kan man få justera lite i bvp på kurva och utgående temp i värmesystemet.

Hej.

Byte ut min gamla pump till en Thermia calibra förra året.
Har samma med ca 3 graders skillnad istället för fem sex som på den gamla pumpen.
Enligt installatör var det normalt med bara tre graders skillnad, litar dock inte på detta

• Gilla
sebbe_j
  • Laddar…
K
Även på min nyinstallerade Calibra 7 skiljer det 2-3 grader så det kanske ska vara så eftersom jag har sett att flera har liknande siffror.

• Gilla
sebbe_j
  • Laddar…
Lite för högt varvtal på båda cirkulationspumparna.
Föreslår: dT på varma ca 5 °C dT på kalla 4 °C.
Pumparnas varvtal styrs efter växeln på kompressorn.
I servicemenyn ställer man min och max för varje pump.
Ställ ned % på min nu och ställ % för max när det blir kallt.

Ser tyvärr ut som borrhålsdjupet är grunt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.