Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mitt badrum blir rent utan att spola väggar.
Jag tycker det är väldigt svårt att få rent i skrymslen och vrår exempelvis under/bakom toalettstol och handfat utan att spola. Men det klart att de som vill lägga mer tid för att med en trasa uppnå ett sämre resultat får göra så. 😉

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja inga kommoder är gjorda för att tåla biltvätt om man säger så
Enig! Därför kommer inga kommoder in i mina praktiska badrum.

Men nu lägger jag ner städdsnacket och hoppas tråden får återgå till ämnet.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är väldigt svårt att få rent i skrymslen och vrår exempelvis under/bakom toalettstol och handfat utan att spola. Men det klart att de som vill lägga mer tid för att med en trasa uppnå ett sämre resultat får göra så. 😉
Tackar tackar. Och i TS fall kanske hon inte behöver duscha precis där genomföringar går?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först monterar man avloppsröret och fixerar det. Sen fyller man med silikon mellan rörets yttervägg och kakel/tätskikt/vägg. Man ser vad man gör och man ser silikonfogen.
Hur vet du att silikonet har gått 1,5 cm (eller vad som nu krävs för att med lite marginal vara förbi tätskiktet) runt hela röret och fyllt upp hela mellanrummet där inne?

Sen måste jag säga att det inte ser direkt dekorativt ut med ett utstickande avloppsrör på en vägg som sen går vidare utanpåliggande bort till något befintligt avloppsrör.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tackar tackar. Och i TS fall kanske hon inte behöver duscha precis där genomföringar går?
Nu gäller det ju inte vad TS gör, som säkert är försiktig med sin egendom, utan en hyresgäst, som med tanke på ytans storlek, är i 25-års åldern och en del i den åldern tänker inte längre än vad näsan räcker.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att silikonet har gått 1,5 cm (eller vad som nu krävs för att med lite marginal vara förbi tätskiktet) runt hela röret och fyllt upp hela mellanrummet där inne?
Jag ser ju in i springan när jag fyller med silikon.
BirgitS BirgitS skrev:
Sen måste jag säga att det inte ser direkt dekorativt ut med ett utstickande avloppsrör på en vägg som sen går vidare utanpåliggande bort till något befintligt avloppsrör.
Håller med och denna lösning är väl mer aktuell för ett gammalt badrum i en gammal lägenhet där man önskar få intäkter. Bara att man hyr ut för inneboende med eget kök tyder ju på att man kämpar med ekonomin och livets nödtorft som t ex sitt boende. Då kanske de dekorativa aspekterna inte står i centrum bland prioriteringarna?

Har man pengar och tänker helrenovera badrummet så kan man ju göra en annan lösning som är enligt branschreglerna. Men då kanske men inte ingår i gruppen som har inneboende?

Annars har jag sett liknande lösningar i små Stockholmslägenheter där man har flyttat köket till hallen eller rummet för att göra om det gamla köksrummet till sovrum (etta med kök till tvåa med kök i hall/rum). Så helt ovanligt är det ju inte i dessa miljöer där det finns pengar att tjäna på enklare renoveringar av dyra kvadratmetrar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gäller det ju inte vad TS gör, som säkert är försiktig med sin egendom, utan en hyresgäst
Fast ska man ta höjd för att en hyresgäst blöter åt under diskbänken i ett pentry/kök får man ta höjd för mycket. Inte många diskbänksskåp där man kan gå loss med vattenslangen utan problem.

Eller missförstår jag något?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska man ta höjd för att en hyresgäst blöter åt under diskbänken i ett pentry/kök får man ta höjd för mycket. Inte många diskbänksskåp där man kan gå loss med vattenslangen utan problem.

Eller missförstår jag något?
I alla fall förstår jag inte dig. Det gällde väl hur hyresgästen gör rent i badrummet där det sticker ut ett avloppsrör på en vägg och röret är inte tätat mot tätskiktet enligt branschreglerna?
Det är alltså olämpligt att använda mycket vatten på den väggen vid rengöring.
Köket och dess diskbänksskåp finns ju på andra sidan väggen.

BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall förstår jag inte dig. Det gällde väl hur hyresgästen gör rent i badrummet
Antagligen jag som missförstått. Jag trodde att det "matande badrummet" hörde till TS del av lägenheten och att "köket" i sovrummet hörde till hyresgästen.

TS skriver "rummet är ca 3*4 meter. gränsar till duschrum." och det har jag, antagligen felaktigt, tolkat som TS duschrum men inser att det är minst lika troligt att det är hyresgästens duschrum.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N
hsb skriver:

det är inte godkänt om du ska dra in vatten.
återkom med mer information samt en ritning över vad du tänkt bygga och vad anledningen är till åtgärden så ser vi ärendet därefter.

N ninasky skrev:
hsb skriver:

det är inte godkänt om du ska dra in vatten.
återkom med mer information samt en ritning över vad du tänkt bygga och vad anledningen är till åtgärden så ser vi ärendet därefter.
Då får du ha en diskhörna i badrummet. Det var ganska vanligt i små lägenheter förr. Sedan hade man ett skåp och ett litet kylskåp med en kokplatta på i rummet.

Anna_H Anna_H skrev:
Då får du ha en diskhörna i badrummet. Det var ganska vanligt i små lägenheter förr. Sedan hade man ett skåp och ett litet kylskåp med en kokplatta på i rummet.
Visst kan du bygga diskbänk där du vill.
Men alla sådana förändringar måste du ha tillstånd till av ägaren till ditt boende..
Å han måste följa SBR.

E ekmariek skrev:
Visst kan du bygga diskbänk där du vill.
Men alla sådana förändringar måste du ha tillstånd till av ägaren till ditt boende..
Å han måste följa SBR.
Du läste inte svaret från HSB, det som jag svarade på: att hon inte får dra in vatten där?

Anna_H Anna_H skrev:
Du läste inte svaret från HSB, det som jag svarade på: att hon inte får dra in vatten där?
Nix ! Missade ditt inlägg.
Men visst är det så som du åxå svarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.