10 209 läst · 133 svar
10k läst
133 svar
får man bygga ett minikök i ett sovrum?
Tackar tackar. Och i TS fall kanske hon inte behöver duscha precis där genomföringar går?Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Hur vet du att silikonet har gått 1,5 cm (eller vad som nu krävs för att med lite marginal vara förbi tätskiktet) runt hela röret och fyllt upp hela mellanrummet där inne?Claes Sörmland skrev:
Sen måste jag säga att det inte ser direkt dekorativt ut med ett utstickande avloppsrör på en vägg som sen går vidare utanpåliggande bort till något befintligt avloppsrör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nu gäller det ju inte vad TS gör, som säkert är försiktig med sin egendom, utan en hyresgäst, som med tanke på ytans storlek, är i 25-års åldern och en del i den åldern tänker inte längre än vad näsan räcker.Jonatan79 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Jag ser ju in i springan när jag fyller med silikon.BirgitS skrev:
Håller med och denna lösning är väl mer aktuell för ett gammalt badrum i en gammal lägenhet där man önskar få intäkter. Bara att man hyr ut för inneboende med eget kök tyder ju på att man kämpar med ekonomin och livets nödtorft som t ex sitt boende. Då kanske de dekorativa aspekterna inte står i centrum bland prioriteringarna?BirgitS skrev:
Har man pengar och tänker helrenovera badrummet så kan man ju göra en annan lösning som är enligt branschreglerna. Men då kanske men inte ingår i gruppen som har inneboende?
Annars har jag sett liknande lösningar i små Stockholmslägenheter där man har flyttat köket till hallen eller rummet för att göra om det gamla köksrummet till sovrum (etta med kök till tvåa med kök i hall/rum). Så helt ovanligt är det ju inte i dessa miljöer där det finns pengar att tjäna på enklare renoveringar av dyra kvadratmetrar.
Fast ska man ta höjd för att en hyresgäst blöter åt under diskbänken i ett pentry/kök får man ta höjd för mycket. Inte många diskbänksskåp där man kan gå loss med vattenslangen utan problem.BirgitS skrev:
Eller missförstår jag något?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
I alla fall förstår jag inte dig. Det gällde väl hur hyresgästen gör rent i badrummet där det sticker ut ett avloppsrör på en vägg och röret är inte tätat mot tätskiktet enligt branschreglerna?Alfredo skrev:
Det är alltså olämpligt att använda mycket vatten på den väggen vid rengöring.
Köket och dess diskbänksskåp finns ju på andra sidan väggen.
Antagligen jag som missförstått. Jag trodde att det "matande badrummet" hörde till TS del av lägenheten och att "köket" i sovrummet hörde till hyresgästen.BirgitS skrev:
TS skriver "rummet är ca 3*4 meter. gränsar till duschrum." och det har jag, antagligen felaktigt, tolkat som TS duschrum men inser att det är minst lika troligt att det är hyresgästens duschrum.
Då får du ha en diskhörna i badrummet. Det var ganska vanligt i små lägenheter förr. Sedan hade man ett skåp och ett litet kylskåp med en kokplatta på i rummet.N ninasky skrev:
Visst kan du bygga diskbänk där du vill.Anna_H skrev:
Men alla sådana förändringar måste du ha tillstånd till av ägaren till ditt boende..
Å han måste följa SBR.
Liknande trådar
-
Hej har ett gammalt torp behöver bygga en ny farstu. Den gamla är låg.
Utbyggnad och tillbyggnad -
kostnad bygga nyckelfärdigt med kvalite
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bostadsrättsförening får böter för medlems svartbyggande
Bostadsrätt -
Hur kan/får man bygga
Bygglov -
Hur långt ifrån bostad får man bygga ett plank?
Bygglov