22 382 läst · 237 svar
22k läst
237 svar
Fiber eller inte
Nej detta stadsnät har bara varit dyrare tyvärr. Har nyligen installerat fiber för 9900 kr i by i samma län så är bara ett riktigt kasst "stadsnät" som sträcker sig långt utanför staden tyvärr 😂 dessutom ingen månadskostnad i fibernätet vilket väl är det normala men stadsnätet vill ha 250 kr för underhåll av fibernät..H Harald Blåtumme skrev:
Tidigare ägare var pensionär utan dator så de missade nog inget tåg med att skippa fibernät.
Har efteranslutit 3 fastigheter de senaste 5-6 åren och de ringer för det första ner en om att koppla på sig, de prissänker ofta flera gånger tills man tackar ja. Det har gått så snabbt som på 2 veckor men visst en gång tog det ett halvår att få det klart. Men har inte upplevt att ingen vill ta sig an jobbet i efterhand.MathiasS skrev:
Är detta ett reellt problem? Tycker det hade varit rimligt att man dimensionerar fibern efter hur många hus som finns på gatan eller lite mer till och med. Om det inte byggs massa nya bostäder så bör det gå att koppla på i flera år. Har aldrig hört om detta innan men kanske är många som är drabbade?spikplanka skrev:Det finns ett finit antal fibrer i kabeln som når din fastighet när alla dessa är upptagna får man dra en ny kabel några kilometer som har fler fiber men detta kostar förstås. Möjligtvis kan man komma runt detta med våglängsmultiplexering men det kanske behöver elmatning, extra skåp, är temperaturkänsligt osv..
@AndersS Kanske känner till mer om saken.
Precis. Vanligen överdimensionerar man med 10 kapacitet med fiber i en fos, som det kallas. Men längst ut på sträckan dyker det ofta upp mer behov allt eftersom det byggs ut i ett område, och man börjar då nalla på de lediga fiberna. Om man sedan har otur att man tillhör den 11e procenten när det byggts ut, efter några år, och inga områden i övrigt exploateras, då är man inte med i den proaktiva utbyggnaden, och då blir det tyvärr nej tack, tills det byggs ut tillräckligt för att det ska löna sig.S SirMayo skrev:Är detta ett reellt problem? Tycker det hade varit rimligt att man dimensionerar fibern efter hur många hus som finns på gatan eller lite mer till och med. Om det inte byggs massa nya bostäder så bör det gå att koppla på i flera år. Har aldrig hört om detta innan men kanske är många som är drabbade?
Ditt pedantiska gnällande avseende irrelevanta detaljer som just det här med versalt eller gement "m" i en fråga där alla utom du ändå begriper vad som avses är förbaskat tröttsamt.😠D Daniel 109 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 539 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 539 inlägg
Längs min väg grävdes ingen kanalisation annat än första (mitt) och sista huset som ville ha och betala för fiber. Om någon vill efteransluta behöver det grävas ner ny slang längs vägen upp till 900 m för att husen emellan ska kunna få fiber. Det lär inte bli billigt.S SirMayo skrev:Är detta ett reellt problem? Tycker det hade varit rimligt att man dimensionerar fibern efter hur många hus som finns på gatan eller lite mer till och med. Om det inte byggs massa nya bostäder så bör det gå att koppla på i flera år. Har aldrig hört om detta innan men kanske är många som är drabbade?
Om du går tillbaka i tråden så har jag i flera inlägg beskrivit hur mobilt bredband fungerar i praktiken, jag arbetar med att utveckla den tekniken...S SirMayo skrev:Jag förstår att detta är skräckpropaganda som fiberinstallatörer spridit för att locka kunder. Men varför tror du att möjligheten skulle försvinna att koppla på dig i framtiden?
Om det ligger fiber i gatan så går det ju alltid att koppla på sig? Dessutom ren vinst för dem om man hakar på även senare. Priserna har ju gått ner på anslutning i efterhand.
Ska alla fibertekniker dö ut eller varför skulle det bli svårt att koppla på sig senare?
Tackade nej till fiber själv då "stadsnätet" ville ha ca 22000 kr för installation där man får gräva allt själv och sedan en avgift för drift på 250 kr per månad. Ett skämt 😆
När det gäller fibern så är 15000 kr ett mycket bra pris. Jag menade inte att det inte skulle gåmatt ansluta sig till denna senare, jag menade bara att om man väljer 4G/5G idagmoch det fungerar bra idag, så har man kanske om ett par år ändå en dålig lösning. Varför inte välja fiber direkt då?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 086 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 086 inlägg
Du förstår mycket väl vad jag menar för du är inte dum Daniel, du gillar bara att trolla lite väl mycket ibland.D Daniel 109 skrev:
Små saker som för ett par år sen inte var uppkopplade är vardag i många hushåll idag.
Allt sådant ökar hela tiden utan att vi kanske ens reflekterar över det.
Jag hade kunnat ge exempel på andra saker som kräver större bandbredd.
ville bara påvisa att de enklaste saker även de kopplas upp idag.
Många bäckar små och vi kan inte ens föreställa oss vilka behov/tjänster/produkter som kommer finnas framöver som kräver en stabil uppkoppling.
Något som drar bandbredd i onödan är de enheter som streamar olika tv-kanaler (helst 4K också ) men som ingen tittar på av någon anledning utan bara är skval. Där finns en stor källa till att nätutnyttjande och svarstider går i taket.R RalleB skrev:Du förstår mycket väl vad jag menar för du är inte dum Daniel, du gillar bara att trolla lite väl mycket ibland.
Små saker som för ett par år sen inte var uppkopplade är vardag i många hushåll idag.
Många bäckar små och vi kan inte ens föreställa oss vilka behov/tjänster/produkter som kommer finnas framöver som kräver en stabil uppkoppling.
Dessa prylar behöver så lite data att det inte märks i helheten. Det som behöver bandbredd är rörlig bild, allt annat är marginellt i jämförelse. Speciellt värmepumpen och belysningen.R RalleB skrev:Du förstår mycket väl vad jag menar för du är inte dum Daniel, du gillar bara att trolla lite väl mycket ibland.
Backup, Video, Installationsfiler är väl det som suger i sig kapacitet?
Knepig jämförelse då du mycket väl kan mjölka direkt i glaset och dricka den sen. 🥛R RalleB skrev:Du har ingen aning om hur många timmar av bara planering, ritande,dokumentation , materialval, placeringar, tillstånd, beställningar, platsbesök etc. det går åt innan ens en spade är backen när man ska bygga ett nytt ftth nät.
Det är sånt du också betalar för utöver dina 20m duct och lite grävning.
Lika lite som jag vet processen är hur mjölken hamnar i affären. ”Det är väl bara att mjölka en ko och köra mjölken till förpackning” 😉😉
Godare kall men ändå 😎
Precis, jämförelser slår altid lite sned. Om man alltid skulle behöva betala de exakta kostnader på allt skulle en piggelin kosta 40 kronor och kanske även 50 kronor när man betalar med swish och har svårt att hitta appen.H Hobbybonde01 skrev: