Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Jag håller inte med om att det alltid är motorvägskörning när man ska köra längre. Om man ska mot Stockholm så är det motorväg, men vem fan vill dit? Det är mycket 2+1-vägar när jag kör lite längre.

OK, jag kan ta motorvägen och spara in 2 minuter på en 2 timmars resa enligt Google på ett vanligt resmål för mig. Men det kostar 30% extra energi...

130 på vinterväglag kör jag absolut inte, men jag kör ju om fler bilar än det är som kör om mig på vintern...
Körde 260km från 100% till 2% med min Enyaq vid -5 i vintras. Motorväg med farthållare på 120-130. Liten bit med 100. 77kWh batteri. Så 3kWh/mil...

Sista 5km gick bilen som mest i 100 på motorvägen.

Den laddade rätt snabbt trots avsaknad av förvärmning dock.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
J jocke31 skrev:
Jag snittade ca 1,8 kWh över året med min Mach-E SR RWD. Och då med rätt blandad körning. Min nya AWD (samma modell) drar kanske 0,1 kWh till.
Enyaq drar aningen mer över 12mån, men jag kanske har högre snittfart? Instrumentpanel på en bil visar 31761 km, 573:00 h, 60 km/h, samt energiförbrukning på 20,8 kWh/100 km. Batterinivå 85 % ger 375 km kvarvarande räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla. I bägge fallen handlar det väl om att lägga en "bit plast" mot en läsare under något ögonblick. Bägge går väl sekundsnabbt, när man väl letat fram "plastbiten", eller?
Jag var lite sarkastisk men för min del är RFID smidigast då långt ifrån alla laddare har kortläsare för betalkort, Fippla med appar är bara störigt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Körde 260km från 100% till 2% med min Enyaq vid -5 i vintras. Motorväg med farthållare på 120-130. Liten bit med 100. 77kWh batteri. Så 3kWh/mil...

Sista 5km gick bilen som mest i 100 på motorvägen.

Den laddade rätt snabbt trots avsaknad av förvärmning dock.
2,9 blir det väl? 😉

Drar den alltid så mycket vintertid? Däcktryck, däck?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min uppfattning är också att ID4 drar väldigt mycket på vintern i högre hastigheter.

Jag tycker iofs. inte att det är ett jätteproblem att min standardresa på 30 mil kräver ett laddstopp på vägen, däremot ser jag det som ett problem att jag då är beroende av laddning i Nyköping åt ena hållet. Det är en plats där det ofta är kö vid snabbladdarna. Nu har det iofs. tillkommit en station med sex laddplatser, så kommande vinter blir kanske bättre. Men ur perspektivet jag-vill-aldrig-behöva-planera-mitt-bilkörande-alls som många verkar hysa (jag tycker iofs. att det är en rätt rimlig position) så ställer det uppenbarligen till det en del.
30mil är vät typ en sån sträcka där man då kan köra lite långsammare om det betyder att man kan slippa laddstopp?
För jag tycker nog 30mil bör man klara som worst case utan att behöva ladda.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Attitudeswe
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2,9 blir det väl? 😉

Drar den alltid så mycket vintertid? Däcktryck, däck?
När min fru pendlar med bilen så klarar den tre vardagar vintertid; iaf 33mil. Då går den i max 110km/h.

Jag har nordiska dubbfria michelin 235 r19 runt om. Dålig aerodynamik på fälgarna dock...
Fyra bildäck med fälgar från Michelin 235/50 R19 uppställda på varandra på ett betonggolv. Ett av däcken står lutat mot högen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rkarlsson skrev:
Du bor i lägenhet?
Här höjs inga premier för att jag ställer mina bilar utomhus på min tomt. Har aldrig hört någon som blivit drabbad av det. Måste vara storstadsfenomen.
När man tecknar försäkring hos Trygghansa så är en av frågorna man svarar på om bilen parkeras i garaget, jag tror inte de skulle ställa den frågan om den inte påverkar premien.
R Rkarlsson skrev:
Träd har man inte över uppfarten =) Om man äger sin egna tomt så att säg. Hade ett rätt högt träd bredvid garaget som äcklade av sig på bilen, den fick ryka första året vi bodde här.
Det är ett äppelträd som ger mycket frukt så det är inte så lockande att såga ner hela trädet. Och det har nog stått där sen sen huset byggdes på 70-talet. Då är det liksom enklare att låta bli att ställa bilen där, särskilt eftersom de tidigare ägarna av huset monterade en fjärrstyrd garageport.

Men det stora problemet med att ha två bilar men bara ett körkort är ju som sagt var att det blir väldigt mycket dyrare än att bara ha en bil. Särskilt när elbilen kanske bara kommer köras 600 mil om året.

Elbilens främsta fördel är ju att milkostnaden sjunker mycket ju mer kan kör. Men folk kör mindre och mindre.

https://www.mitti.se/nyheter/bilakandet-minskar-i-lanet--men-inte-overallt-6.26.244962.2409529c43
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Du får skilja på SMHIs definition av vinter och begreppet vinterhalvåret. Vinterhalvåret är, föga förvånande, ca ett halvår. Det betyder dock inte att det är vinter enligt SMHI under hela perioden. 😉
Ja du din definition om vinter kommer jag aldrig att hålla med om, ja för norra Sverige men inte för oss som bor i den nedre halvan av landet, vi har något som heter vår och höst med ifall du har hört talas om det!
Kolla på ditt inlägg om vinterhalvåret😉
 
Logad Logad skrev:
RFID smidigast då långt ifrån alla laddare har kortläsare för betalkort
Ja går det inte att betala med kreditkort är vi helt ense om att alla fungerande betalmetoder är snabbare. 😂
 
ullberg
M Myckling skrev:
Jag skulle önska att ni skriver vilken bilmodell ni har när ni nämner er förbrukning, laddhastighet eller räckvidd. Det ger oss som ännu inte har elbil en bild av dessa data för respektive modell.
7000 mil i i3s: 1,65 kWh/mil
4500 mil i Model Y: 1,78 kWh/mil
3000 mil i DS3: 1,7 kWh/mil (färddatorn är dock inte så bra då den stannar efter 1000mil tills man nollar den så lite mer osäkerhet i den siffran)

Ovan mil är primärt min pendling till jobbet som är ca 50% motorväg, 30% ”landsväg” (70-90) och 20% tätbebyggt. Det som inte är pendling skattar jag till 40% motorväg, 40% landsväg och 20% tätbebyggt. Och jag kör ganska ofta med momsad hastighet och om något mer åt det aggressiva hållet.

Gissar att det är lite mer inkl laddförlust men när jag kunnat jämföra laddaren med färddator tycker jag det inte är så väldigt många procent skillnad

Dvs jag känner inte heller igen 2-2,5 kWh / mil - men så har jag inte heller haft någon fat etron…
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojoj, ett år? Skåningarna är ännu värre, försök inte vinna sympati ;) du är inte värst!
Nej, jag bara säger att vinterhalvåret är ett halvår överallt i Sverige. Det är knappast några värmeböljor då.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja du din definition om vinter kommer jag aldrig att hålla med om,
Det förstår jag. Speciellt som jag aldrig presenterat någon definition av vinter. Däremot visade jag på Svenska Akademiens definition av vinterhalvåret men deras uppfattning kanske inte heller passar?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det förstår jag. Speciellt som jag aldrig presenterat någon definition av vinter. Däremot visade jag på Svenska Akademiens definition av vinterhalvåret men deras uppfattning kanske inte heller passar?
Svenska Akademin är ett utdöende släkte🤔
 
ullberg ullberg skrev:
Dvs jag känner inte heller igen 2-2,5 kWh / mil
En allmän fråga till de med erfarenhet av elbilar. Är det bilens egna siffror ni redovisar? Är de korrekta?

Jag frågar därför min erfarenhet av bensinbilar är att färddatorn kan visa en genomsnittlig förbrukning som är ganska långt från verkligheten. Finns inga sådana problem med elbilar?
 
R Rejäl skrev:
Svenska Akademin är ett utdöende släkte🤔
Är inte vi alla det? 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.