72 413 läst · 154 svar
72k läst
154 svar
Katastrofinsatser av plåtslagare?
Till att börja med så har jag inte "gått på" alls utan jag har bett om andras utlåtande. Man kan också, utan att överdriva, säga att din inställning inte verkar delas av särskilt många andra. Vare sig här på forumet och inte heller utanför, och definitivt inte av mig. Och eftersom det är jag som är beställaren så är det jag som bestämmer, godkänner och betalar.N Nickesågen skrev:
På mina hus görs inga hafsverk, vare sig på saker som syns eller inte. Det är ordning och reda. Monteringsanvisningar och tillverkares rekommendationer följs till punkt och pricka. Allt dokumenteras i samma ordning som beskrivna moment i monteringsanvisningar och sparas. Material som väljs sker enligt principen att sådant som är svårt att byta utan förstörande ingrepp eller kan orsaka följdskador (tex. VVS-produkter) ska vara av erkänt god kvalitet och från välkända, etablerade märken med tillgänglig support. För jag vill kunna sova gott om natten och sälja ett hus med vetskapen om att allt är i ordning, ha ryggen fri och kunna säga "fuck off" till en köpare som kommer dragande med dolt fel.
Vad gäller kostnaden så tar det inte längre tid att göra något riktigt om man är duktig. Och är man inte duktig så har man inte på mina (eller andras hus för den delen) att göra. Det fungerar precis tvärtom nämligen, ett dåligt underarbete kostar mer i slutänden.
Redigerat:
Ja, det är nytillverkat. Det fanns inte ens något tidigare...H Hybro skrev:
Det svarta "becket" på skorstenen är asfaltklister mot vilket takpappen är uppvikt och fäst helt enligt tillverkarens instruktioner samt med förstärkningar i hörnen. Det har inget med plåtarbetet att göra.
Men hur som helst så har firman varit tillbaka idag och nu ser det ok ut. Nu åker sista läkten och pannor på plats innan de avslutar med utvändig beklädnad.
Kan vi se bilder på det som dom har gjort, vad hade företaget för ursäkt?mexitegel skrev:Ja, det är nytillverkat.
Det svarta "becket" på skorstenen är asfaltklister mot vilket takpappen är uppvikt och fäst helt enligt tillverkarens instruktioner samt med förstärkningar i hörnen. Det har inget med plåtarbetet att göra.
Men hur som helst så har firman varit tillbaka idag och nu ser det ok ut. Nu åker sista läkten och pannor på plats innan de avslutar med utvändig beklädnad.
Handlat på Wish?mexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det ser för jävligt utmexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så här ska det se ut
Sämsta plåtslagare jag har sett betala ej låt dom göra om eller skaffa en besiktningsman som dom ska betalamexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]