72 419 läst · 154 svar
72k läst
154 svar
Katastrofinsatser av plåtslagare?
Om det är ett i övrigt är ett välrenommerat företag kan det vara en lärling som fått fria tyglar. Rimligen bör företagets ledning inse problemet.
Om man ska följa regeln om 50 mm till brännbart misstänker jag att nockplankan måste fimpas.
Om man ska följa regeln om 50 mm till brännbart misstänker jag att nockplankan måste fimpas.
Bästa svaret
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Frågan är vad du beställt , är det underbeslag eller nederbeslag ?
Underbeslag lägger man under tegel och papp mot skorsten och är ej synlig på skorsten.
Nederbeslag är det som är synligt på taket och skyddar mot läckage
Hur som helst fick alla vid fikabordet i morse ( driver ett plåtslageri) ett roligt skratt ,vilken jävla klåpare som gjort det .
Betala inte en krona för det där .
Är det där en plåtslagare med självinsikt som gjort det där , så byter han yrke på måndag.
Alla undrar vem den välrenommerade firman är .
Underbeslag lägger man under tegel och papp mot skorsten och är ej synlig på skorsten.
Nederbeslag är det som är synligt på taket och skyddar mot läckage
Hur som helst fick alla vid fikabordet i morse ( driver ett plåtslageri) ett roligt skratt ,vilken jävla klåpare som gjort det .
Betala inte en krona för det där .
Är det där en plåtslagare med självinsikt som gjort det där , så byter han yrke på måndag.
Alla undrar vem den välrenommerade firman är .
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
FinnsG Grannens Häck skrev:
Yrkesbevis
Gesällbrev
Mästarbrev
Sen finns auktorisation för plåtslagerier
Www.tryggplat.nu.
Där kan du läsa mer
Som @pelle plåttak påpekar finns det ett antal formella kvalifikationer, men jag tänkte snarast på om TS anlitat någon tak-, skorstens- eller byggfirma som även tar på sig att "bocka lite plåt", eller om det är gjort av någon som påstår sig vara plåtslagare till yrket.G Grannens Häck skrev:
Att det är en "välrenommerad" plåtfirma som gjort det där är ju skamligt.
Har dom någon sida av på fb? Kan man skriva en fråga där till dom? Lägg isåfall upp bilderna och fråga om dom anser att hantverkaren gjort ett bra jobb. (Skriv inte vilken hantverkare det är bara). Då får du kanske ett svar på hur renommerad firman är.mexitegel skrev:
Folk är överkänsliga🥴
Detta har plåtis gjort på snabbast möjliga tid för i stället för att lägga ned jobb på att plocka bort
Plåtslagare har på allra enklaste sätt förberett för yttertak mm.
Ovanför detta kommer kronan på verket, d v s beslaget på skorstenen ovan nya taket.
Den föreslår jag att du ska synas ordentligt och återkomma med bilder .
Detta har plåtis gjort på snabbast möjliga tid för i stället för att lägga ned jobb på att plocka bort
Plåtslagare har på allra enklaste sätt förberett för yttertak mm.
Ovanför detta kommer kronan på verket, d v s beslaget på skorstenen ovan nya taket.
Den föreslår jag att du ska synas ordentligt och återkomma med bilder .
Det TS skriver i tråden handlar om motsvarande t ex krockskada på en bilskärm, och med lite mindre skador på hjulhuset.
Alltså att mekanikern skulle lägga ned otaliga timmar på att rätta till skador på hjulhuset. Rikta, spackla, lägga typ tre lager färg och utanpå detta underredsmassa.
Sen därefter montera ny skärm.
Vem skulle syna hjulhuset?
M a o den plåt som TS lagt upp. Kommer ju inte att synas. Plåtslagare har bara bearbetat den så att allt får plats. Även säkrat så att det inte ska kunna bli vibrationer i stark vind o s v.
Det borde Ni väl förstått som har kommenterat?
Har ni inte gjort liknande jobb?
Det har jag. Alltså takarbete på hus med skorsten, dock som lekman.
Ursäkta mig.... Men jag tycker inte TS har fått rätt hjälp i tråden.
Alltså att mekanikern skulle lägga ned otaliga timmar på att rätta till skador på hjulhuset. Rikta, spackla, lägga typ tre lager färg och utanpå detta underredsmassa.
Sen därefter montera ny skärm.
Vem skulle syna hjulhuset?
M a o den plåt som TS lagt upp. Kommer ju inte att synas. Plåtslagare har bara bearbetat den så att allt får plats. Även säkrat så att det inte ska kunna bli vibrationer i stark vind o s v.
Det borde Ni väl förstått som har kommenterat?
Har ni inte gjort liknande jobb?
Det har jag. Alltså takarbete på hus med skorsten, dock som lekman.
Ursäkta mig.... Men jag tycker inte TS har fått rätt hjälp i tråden.
Redigerat:
Anser att plåtis säkert med tidigare erfarenhet, gör ett bra jobb, och förbereder för det som komma skall.
👏😉
Och slutligen.
Det finns en anledning att bevara det gamla beslaget, så som även jag gjorde.
Gissa vilken?
👏😉
Och slutligen.
Det finns en anledning att bevara det gamla beslaget, så som även jag gjorde.
Gissa vilken?
Redigerat:
Ja det godtyckliga förstår jag men även där det blir mycket svårt att definiera bra eller dåligt m.m. m.m. m.m.C cpalm skrev:Som @pelle plåttak påpekar finns det ett antal formella kvalifikationer, men jag tänkte snarast på om TS anlitat någon tak-, skorstens- eller byggfirma som även tar på sig att "bocka lite plåt", eller om det är gjort av någon som påstår sig vara plåtslagare till yrket.
Att det är en "välrenommerad" plåtfirma som gjort det där är ju skamligt.
Bra att känna till det som kom upp med certifiering osv.
Det är ett underbeslag, löjligt av dig gå på så här hårt. Huvudsaken är att det är tätt. Vill du hellre betala dubbelt upp för ett jobb som inte syns? Nää fokusera på det som är viktigt än att lägga upp strunt här.mexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ingen yrkesstolthet alls. -Håll käften och betala bara. För det syns ändå inte!😬N Nickesågen skrev:
Du skall vara nöjd med att det är tätt (i bästa fall), skär man fingrarna av sig, får man skylla sig själv för vad fan hade du där att göra?
Som sagts. -Utfört av en nolla.