744 464 läst · 1 883 svar
744k läst
1,9k svar
Projekt källare
Verktygstokig
· Halland
· 7 563 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 563 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekt murare igår och idag. Passade också på att städa ut massa gammalt formvirke (tre fulla ikeakassar) och köra till återvinningen. Det rör lite på sig igen, efter en stadig mancold och annat trist. Förhoppningen är att ta bort det sista berget senast v43 när jag har nästa lediga vecka och sen jämna av, isolera och gjuta golv. Troligen blir det inte så men man måste ha mål i livet.
Det som är bakom muren skall jämnas ner till samma nivå som förgrunden?
Sitter det berg där?
Sitter det berg där?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Nej. Eller nej, inte just nu (enligt vissa ivriga påhejare). Det har gått från "kommer inte grävas ur" till "kommer kanske grävas ur i framtiden om jag orkar".
Berget som ska bort är dels bakom och till höger om där jag står och dels den lilla snutten vid betongvispen och bilhammaren. Det är jättesvårt att se på bilden men marken sluttar uppåt höger och där behöver det tas bort en del om det inte ska bli en alldeles för stor sockel. Planen är att bergvärmepumpen ska få flytta ner hit när det finns ett golv även i detta rummet. Väggen ska muras upp till tak och förses med någon form av dörr för att hålla nere avfuktningsbehovet.
Berget som ska bort är dels bakom och till höger om där jag står och dels den lilla snutten vid betongvispen och bilhammaren. Det är jättesvårt att se på bilden men marken sluttar uppåt höger och där behöver det tas bort en del om det inte ska bli en alldeles för stor sockel. Planen är att bergvärmepumpen ska få flytta ner hit när det finns ett golv även i detta rummet. Väggen ska muras upp till tak och förses med någon form av dörr för att hålla nere avfuktningsbehovet.
Borr & snigeldeg?
Det kan göras en liten bit då och då under längre tid.
Ett möjligt alternativ är kanske en värmepatron på några kW som slås på och av.
Det kan göras en liten bit då och då under längre tid.
Ett möjligt alternativ är kanske en värmepatron på några kW som slås på och av.
Flyttar du ner bergvärmepumpen kan du ju även placera en tämligen liten radiator där för att hålla uppe temperaturen och därigenom ge avfuktaren ett lättare jobb/mindre totala energiåtgång.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Det är redan så att källaren är varmare på vintern än på sommaren pga "läckage" från värmesystemet. Man ser t.ex. volymtanken där i bilden, till vänster. Bakom den finns shunten till golvvärmen och det arrangemanget läcker en del värme.
Ur avfuktningssynpunkt har jag faktiskt snarare funderat på att koppla på mig på den frikyla som jag ändå har och blåsa igenom luft för att få det att kondensera. Nackdelen med det är att man måste värma upp den igen om man inte vill att källaren ska bli kall. På totalen är nog den Woods avfuktaren jag har ändå bäst eftersom den både värmer och avfuktar.
Vi får se var det landar till slut. Den största grejen är ju att helt enkelt inte ha massa fritt vatten där nere.
Ur avfuktningssynpunkt har jag faktiskt snarare funderat på att koppla på mig på den frikyla som jag ändå har och blåsa igenom luft för att få det att kondensera. Nackdelen med det är att man måste värma upp den igen om man inte vill att källaren ska bli kall. På totalen är nog den Woods avfuktaren jag har ändå bäst eftersom den både värmer och avfuktar.
Vi får se var det landar till slut. Den största grejen är ju att helt enkelt inte ha massa fritt vatten där nere.