712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag har också ett saab-hjärta, men det är ändå lite objektivt. Det var en hel del tveksam kvalitet på saabarna... Haft 99a (som hobbybil) och som bruksbil, några og900, 9000, og-93 och en ng9-3 cab. Men aldrig NG900 eller 9-5. NG900 känner jag ingen dragning till, möjligen cabben. Men hellre då en og9-3 cab. 9-5 skulle jag gärna ha en, men har inget behov av en extra bruksbil till utöver v70... Som huvudbil är den tyvärr för gammal, inte för mig kanske, men för den andra halvan...Alfredo skrev:
Jag skulle bra klara mig utan den mesta elektroniken. Men just säkerheten är något som blev viktigt för mig när vi började köra runt på barnen. Sen är det ju väldigt skönt med klimatanläggning,regnsensor och lite annan "Lyx".galento skrev:
Men du som tycker om lite äldre jänkare varför inte köpa en trevlig jänkare från början på 90talet? Med en lite mindre V8 lär den inte dra så mycket mer än en gammal Volvo.
ESP och radarbroms är nog de två saker som flera av bilarna ovan inte har och som gör väldigt mycket för säkerheten.N Niq skrev:Jag skulle bra klara mig utan den mesta elektroniken. Men just säkerheten är något som blev viktigt för mig när vi började köra runt på barnen. Sen är det ju väldigt skönt med klimatanläggning,regnsensor och lite annan "Lyx".
Men du som tycker om lite äldre jänkare varför inte köpa en trevlig jänkare från början på 90talet? Med en lite mindre V8 lär den inte dra så mycket mer än en gammal Volvo.
Den passiva säkerheten och krocksäkerheten är nog drägligt hög i 850-> samt 9000->
En 9-5 eller NG9-3 med ESP samt en V70n med ESP så har man rätt hög säkerhet.
Ja det är nog framförallt dom aktiva säkerhetssystemen som utvecklats.J JohanLun skrev:
Krocksäkerhet tror jag många andra kommit ifatt och om bilar som 9000 och 850 som var otroligt säkra för sin tid. Men inte med så mycket att det är en avgörande faktor. Betygen i EuroNcap är inte tillförlitliga då de väger in saker som inte har så stor påverkan i verkliga krockar. Folksams studie är nog isf bättre...N Niq skrev:
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen
Länken ovan. Saab 9000 är tex fortfarande lika bra som en passat från 2015, om man då bortser att den inte har ESP utan när man väl krockar.
Funderade en gång på en helt ny Suzuki Baleno, det var 2001.
För ör några år sen såg jag en på Facebook, samma årsmodell, som dom ville ha 5000 för...
Den var ganska så rostig, då kände jag mig nöjd att jag avstod.
Åkte vid tillfället Audi 100 -90 och den var så jäkla mycket skönare i allt att köra...
Till och med säljaren sa att jag kom nog från fel bil när jag påpekade att det lät högt i den och allt kändes billigt... den var iaf 11år nyare
För ör några år sen såg jag en på Facebook, samma årsmodell, som dom ville ha 5000 för...
Den var ganska så rostig, då kände jag mig nöjd att jag avstod.
Åkte vid tillfället Audi 100 -90 och den var så jäkla mycket skönare i allt att köra...
Till och med säljaren sa att jag kom nog från fel bil när jag påpekade att det lät högt i den och allt kändes billigt... den var iaf 11år nyare
😁 Det är precis det jag tittar efter , Tahoe eller Silverado står på önskelistan. Stora dörrar och lätt att ta sej in , börjar bli ett besvär med låga bilar när man är pensionär tyvärr.N Niq skrev:
Här en trevlig liten Cadillac. https://www.blocket.se/annons/1001292637.galento skrev:
Med äkta hallickklädsel😀.
Fast du kanske söker något som kan lasta lite.
G20 van har jag alltid tyckt om men det lär väl vara svårt att hitta en som inte är halvt bortrostad. Tahoe är ju nog roliga också. Är Silverado en egen modell?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Silverado är en trimlevel på Cheva-pickuperna...N Niq skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Körde en k2500 HD - 92 som bruks / pendlarbil i 10 år och gillade den skarpt fast 1,9 l/ mil blandad körning. Men sålde den då det var en del rost. Men mkt driftsäker bil.
Den nuvarande squarebodyn har man haft i 12 år nu och använt mycket också 😀
Den nuvarande squarebodyn har man haft i 12 år nu och använt mycket också 😀