62 595 läst · 283 svar
63k läst
283 svar
Orimligt med arbetstimmar
Vi vet vad det innebär men problemet är att kunden och beställaren inte haft samma bild av vad som avtalats. Underlaget som TS har postat är inte helt tydligt om vad som gäller.🤔P Putte 9497 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 715 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 715 inlägg
Skickar man en otydlig offert för att kunden ifrågasätter fakturan? Är det inte fel ordning? Om man är orolig för att kunden ska ifrågasätta fakturan är det väl bättre att skriva en tydlig offert?P Putte 9497 skrev:
Har TS sagt till sin chef att han jobbar hemma och skriver 8 timmar? Kanske är TS ledig, arbetslös, student etc. Vet du något som vi inte vet eller är det bara ett försök att förlöjliga TS?P Putte 9497 skrev:
De tar betalt för framkörning och hämtning av material vad det än rör sig om även ifall de glömt något själva. Även deras maskiner tar de betalt för per timme.G Gsoul skrev:Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.
Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.
När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?
De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.
Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Jag råkade ut för det och påtalade det, men fick svaret att de gör alla och bilarna kostar i leasing varje dag.
Det var deras svar och även till påbörjat arbete tar de betalt varje dag till och från 500 kr vad jag förstod.
500 till 500 från så blir det en 5 dar = 5000 kr/ per bil...det är sådant arbetsgivaren tjänar på också....
Om vi ska spinna vidare på bilanalogin är det väl rimligare att tänka på ett fullt hjulbyte + hjulinställning till fastpris.N nissebrun skrev:
Sedan visade det sig efter montage att vissa hjul ej behövde justeras.
Att en hjulskiftare skulle undvika att byta ett däck som han gett pris på är djupt osannolikt.
Men det måste någ inte stå Fast Pris om man inte specar och uppger allt som TS entreprenör har gjort..O [old rusty] skrev:Kollade upp mina senaste fem jobb av olika hantverkare/firmor. Fyra som jag bad om fast pris på och ett löpande.
Alla offerter med "fast pris" ser ungefär ut som TS offert. Fast ingen har skrivit antal timmar utan "arbete" eller liknande.
Och ingenstans står det "fast pris".
Så många skriver fel om det nu måste stå fast pris.
Den löpande var bara "vi kommer på torsdag och är där ungefär tre dagar"..
Men specar man Tim/pris och antal timmar samt exakt mängt material mm..
så tolkar man inte offerten som fast pris utan snarare ett uppskattat pris då man har angett timmar och specifika material mängder mm..
Men skriver man arbete och material enligt pris xxxxxx kr så ses det som ett fast pris då kunden inte vet vad dom olika delarna kostar..
Kan hålla med om att det är lite klumigt gjort skrivet. Och även att det dealas med gruslass och duk hit och dit är klantigt gjort (har inte hantverkaren erfarenhet av gnälliga privatkunder kanske?).R Rejäl skrev:Men det måste någ inte stå Fast Pris om man inte specar och uppger allt som TS entreprenör har gjort..
så tolkar man inte offerten som fast pris utan snarare ett uppskattat pris då man har angett timmar och specifika material mängder mm..
Men skriver man arbete och material enligt pris xxxxxx kr så ses det som ett fast pris då kunden inte vet vad dom olika delarna kostar..
Men det är en offert med ett visst pris som TS accepterat. I mina ögon är det glasklart att det då är fast pris och att det gäller. Ville han stå med tidtagarur så skulle han beställt det på löpande räkning.
Men tydligen har jag eventuellt fel, även om jag misstänker att större delen av befolkningen skulle tolkat TS offert som fast pris.
Så jag följer med stort intresse tråden så jag kanske lär mig något.
Tycker nog att du ska läsa tråden från inlägg 1Fairlane skrev:Skickar man en otydlig offert för att kunden ifrågasätter fakturan? Är det inte fel ordning? Om man är orolig för att kunden ska ifrågasätta fakturan är det väl bättre att skriva en tydlig offert?
Har TS sagt till sin chef att han jobbar hemma och skriver 8 timmar? Kanske är TS ledig, arbetslös, student etc. Vet du något som vi inte vet eller är det bara ett försök att förlöjliga TS?
Precis. Problemet här är att offerten är "överspecificerad". Man har angivit både vilka arbetsmoment som skall utföras, hur många arbetstimmar som skall levereras och ett fast pris för detta.R Rejäl skrev:
Det man inte uttryckligen har angivit är dock ett definierat slutresultat.
När förutsättningarna sedan förändras uppfattar jag det som att utföraren vill styra tolkningen till att priset avsåg just det levererade slutresultatet. För parterna verkar ju eniga om att vissa arbetsmoment (och material) som ingår i offerten utgick. Likaså menar TS (förvisso omtvistat) att antalet levererade arbetstimmar också är mindre än offererat.
Att det offererade priset avser ett visst slutresultat är ju dock inte en rimlig tolkning, som den är utformad.
Och egentligen spelar det väl ingen roll. Enligt konsumentjänstlagen är det köparen och inte utföraren som har tolkningsföreträde om något är tvetydigt i avtalet.
Jag hade absolut tolkat det som rörligt pris med en uppskattning av kostnaderna. Även vid rörligt pris vill man ju ha någon form av uppskattning (åtminstone muntligen) men att man är medveten om att det kan bli både högre och lägre.O [old rusty] skrev:Kan hålla med om att det är lite klumigt gjort skrivet. Och även att det dealas med gruslass och duk hit och dit är klantigt gjort (har inte hantverkaren erfarenhet av gnälliga privatkunder kanske?).
Men det är en offert med ett visst pris som TS accepterat. I mina ögon är det glasklart att det då är fast pris och att det gäller. Ville han stå med tidtagarur så skulle han beställt det på löpande räkning.
Men tydligen har jag eventuellt fel, även om jag misstänker att större delen av befolkningen skulle tolkat TS offert som fast pris.
Vid fast pris står det sällan specificerat vad som ingår, utan mer en beskrivning av arbetet och en totalsumma.
Hade det varit ett fast pris så hade väl inte hantverkarna sänkt priserna på flera delmoment som de gjort här.
Ungefär så ja. Runt 15% skillnad som det mycket väl kan handla om här eftersom man inte bara kan räkna "arbete på plats".Alfredo skrev:
Kan dock hålla med om att minska fakturan med 3.5 timmar låter som i minsta laget om de bara varit på plats i 30 timmar.
Det måste som sagt inte stå någonting alls, man kan ju vimsa ner några siffror på en servett och köra på det.R Rejäl skrev:Men det måste någ inte stå Fast Pris om man inte specar och uppger allt som TS entreprenör har gjort..
Om alla följde god offertsed och skrev "arbetet levereras mot fast pris" och "i det fasta priset ingår följande" och "följade aktiviteter/delar av projektet har ett rörligt pris" så skulle vi inte behöva ha 155inlägg om något som borde vara självklart från början. Det är helt obegripligt varför någon vill riskera att bli missförstådd då det är en så tydlig förlust för båda parter.
För mig är denna offert inte ett glasklart fast pris utan vill TS tolka den som löpande så kan Hen göra det..O [old rusty] skrev:Kan hålla med om att det är lite klumigt gjort skrivet. Och även att det dealas med gruslass och duk hit och dit är klantigt gjort (har inte hantverkaren erfarenhet av gnälliga privatkunder kanske?).