Ser på Bjurfors hemsida att de räknar med en fastighetsavgift på 62000 kr! Eftersom fastigheten är klassad som tomtmark, 210 så antar jag att något värdeår inte skett och att de nu betalar fastighetsavgift på tomt och nedlagda kostnader. I annat fall är man väl befriad från fastighetsavgift i 15 år. ...eller tänker jag fel? Om inte, tycker jag mäklaren på Bjurfors borde förtydliga detta. 62000 är mycket pengar för en köpare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag vet inte varför, men av någon anledning när jag tittade på annonsen så började jag titta hur sotaren kommer upp till skorstenen. Min gissning är att det är från den övre altanen. Som man kommer åt från köket. Som kräver att sotaren går igenom -hela- huset... Fast det är klart. Husägaren får göra samma sak när hen har handlat mat. Typ sex trappor mellan bil och kylskåp. Verkligen inget hus att bli gammal i. (skulle vara kul att se arkitektens tillgänglighetsanpassningsplan)
Troligen byggt som fritidshus och kräver ingen anpassning för tillgänglighet men håller med, det är dumt att tänka bort sånt. Man kanske vill bo där till dödagar...
 
Antingen byggde de för att sälja. Eller så säljer de för att de byggde?

Jag tror nog att det är något man inte berättar, när det gäller husbygget. Men jag tror inte att arkitekten skippade helt vad kunden ville ha. Vet vi vad de hade tänkt från början?

Men jag begriper inte hur man tänker på fastigheten. Hur kan man missa att hus kan byggas så som det gjordes? De 3 L' en?
Ett hus med så mycket fönster vill väl ha utsikt? Jag tycker inte synd om de när det dök upp ett hus framför.
Men hade de inte råd med havsutsikt?

Rent personligt så är inte det ett fritidshus. Det är ett permanent boende. Det är för överarbetat. Sen tycker inte jag att fritidshus ser ut så. Men det beror på vad man har för preferenser.

De kan va så att de säljer för att de faktiskt inte trivdes. För stort och för avancerat för att vara en sommarstuga. Der blev för dyrt helt enkelt
 
Alltså blir arg på arkitekten som ska vara en utav sveriges bästa enligt en del källor. Man önskar ett enplanshus som är litet och diskret och han gör precis tvärtom. Sen är dom korkade att gå med på det också. Sen när dom visar i programmet att han kommer med en lösning och Juan säger att det låter dyrt så svarar han med att ja det lär det bli och småskrattar och att han tror det kommer bli bra. Alltså det är ett hån mot de som bygger.
Sen kan man fråga sig varför frun var med precis i början och sen precis i slutet. Aldrig annars syntes hon till.
 
  • Gilla
Mikael BLong och 7 till
  • Laddar…
Läget är riktigt dåligt, ingen användbar tomt, knappt en bil får plats, och man måste ha fyrhjulsdrift på vintern för att komma upp för backen som är typ en asfalterad gångväg.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Kontorsbyggnad, megabastu. Mark hittar mycket att gnälla på som vanligt.

Kul att folk vågar bygga något ovanligt!
 
A AG A skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv! Totalt ignorera kundens önskemål, och ritar istället det precis motsatta. Sen lyckas han sälja in ide'n med hjälp av diverse lögner. När projektet var igång, var det ju svårt/omöjligt att hoppa av. Särskilt då Grand design också var inkopplade, troligtvis genom arkitekten.
Fruktansvärt vilken sits han försatte köparen i.
Håller med, enormt respektlöst av arkitekten. Smaken är som baken, men furu är för mig något man har i en sportstuga, fast den trenden kanske ändrats. Känns som de går på arkitektens svammel och har passerat point of no return när verkligheten går upp för dom. Ledsamt.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
S
Robert63 Robert63 skrev:
Håller med, enormt respektlöst av arkitekten. Smaken är som baken, men furu är för mig något man har i en sportstuga, fast den trenden kanske ändrats. Känns som de går på arkitektens svammel och har passerat point of no return när verkligheten går upp för dom. Ledsamt.
Furu har varit populärt bland arkitekter de senaste tio åren i alla fall. Om man förhåller sig till furu som till exklusivare material så kan det bli riktigt snyggt. I det här fallet så är det lite spretigt eftersom man blandat lite. Köket är gjort i kvartskuret fanér medan skivorna på väggar och i taket har annat fanér.

Har har du ett par andra exempel.
https://arkitekten.se/nyheter/arkitekter-visar-upp-sina-hem-i-ny-svt-serie/

https://www.byggahus.se/arkitektur/dromhus-aspvik
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Är det inte lite standard att det ligger ute strax efter att programmet visats?
Har legat ute länge
 
Huset har legat ute länge för försäljning och har undrat hur arkitekten tänkte när han ritade huset, nu fick vi svaret han ville inte bara rita huset som kunden inte ville ha utan också sälja på dom idén att han skulle roffa åt sig pengar på materialet också, denna arkitekt måste stå högt i kurs efter detta program.
 
  • Gilla
  • Haha
jonaskop och 9 till
  • Laddar…
Har arkitekten tänkt på solen? Det känns som en 3 plans växthus.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Den ligger väl i norrläge?
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Jättefint hus.
Tycker det dock är fascinerande vad folk gör för att få den där lilla sjöglimten.

Tänk istället det huset på en mer enskild naturtomt utan direkt närhet till grannar och med ett fält eller tallskog som utsikt.
Lite som att bo i trädtopparna.

Man kan dessutom placera huset i ett trevligare väderstreck samt slippa känna sig iakttagen av grannen 24/7.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
En fråga bara, finns det inte kvistfri furu i Sverige? Det är en genuin fråga från nån som inte vet så mycket men ser mycket skog
 
Synd att inte hela huset var som översta våningen men som ett enplanshus med fin utsikt…

Arkitekten kan skratta hela vägen till banken.

Husägarna/säljarna fick sig en rejäl livsläxa som troligtvis består av: kontrollera marken runtomkring fastigheten man vill köpa. Inte anlita första bästa arkitekt (särskilt en som inte verkar kunna tillmötesgå basala önskemål). Sätta en maxbudget och inte överskrida den.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.