532 782 läst · 1 447 svar
533k läst
1,4k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Det är också vansinniga marginaler på färg i Sverige. Fick handla på en målerifirmas konto en gång, för ganska länge sen iofs. Vill minnas att det var nästan halva priset (inkl moms) av vad jag hade fått betala som konsument.
Hej!
I torsdags så kom resten av golvvärmen på plats samt fördelarskåpet. Allt är i drift och funkar som det ska. Fick ta upp lite i väggen för att få in skåpet, tur att det är i garderoben/förrådet så det inte är så noga.😅
Och så har jag fortsatt med innertaket i trapphus/allrum, fick även dit taklister och målat dom i trapphuset.
//Fredrik
I torsdags så kom resten av golvvärmen på plats samt fördelarskåpet. Allt är i drift och funkar som det ska. Fick ta upp lite i väggen för att få in skåpet, tur att det är i garderoben/förrådet så det inte är så noga.😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så har jag fortsatt med innertaket i trapphus/allrum, fick även dit taklister och målat dom i trapphuset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Varför är metallen (folien?) under värmeslangarna inte heltäckande längs med slangen?
Vad är det för lager från värmeslang, metallager, MDF? till undertak nedanför? och vad skall det bli ovanför?
Har du förberett för någon hemautomation med extra kanalisation i väggar mm?
(t.ex KNX som använder separat signalledare)
Är det lagt beställning redan för sådant som tar sin tid som t.ex fiberanslutning?
Har läst igenom din tråd. Måste säga att du lagt ner en imponerande mängd jobb på projektet.
Vad är det för lager från värmeslang, metallager, MDF? till undertak nedanför? och vad skall det bli ovanför?
Har du förberett för någon hemautomation med extra kanalisation i väggar mm?
(t.ex KNX som använder separat signalledare)
Är det lagt beställning redan för sådant som tar sin tid som t.ex fiberanslutning?
Har läst igenom din tråd. Måste säga att du lagt ner en imponerande mängd jobb på projektet.
Det är fördelningsplåtar i aluminium för att få en bättre spridning på golvvärmen. Behöver inte ligga helt dikt an utan går bra att ”snåla” lite.spikplanka skrev:
Antar att du menar bjälklaget?spikplanka skrev:
Det är 22mm spårad golvspån på 220mm reglar med 2x95 isolering. Under det gles och Huntonit som innertak där också.
Frugan har valt ett 10mm laminatgolv på övervåningen.
Det blir Plejd till det mesta i belysningsväg som på bottenvåningen.spikplanka skrev:
Ja det beställdes för 4år sedan och har varit i drift i snart 3år. Har ju bott i huset sedan december 2021.🙂spikplanka skrev:
Tack så mycket!🙂 Ja en och annan timme har det blivit😅spikplanka skrev:
//Fredrik
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Skall laminatgolvet ligga direkt ovanpå golvspånens 22 mm? Så här:I Isak90 skrev:
Laminatgolv 10 mm
Spårad golvspånskiva 22 mm
Isolering (mineralull?) 2 x 95 mm
Gles
Huntonit (tak)
Kikade på plejds webbsajt och kikar man på deras produktbeskrivning sid 19 så är den närmaste beskrivningen "2,4 GHz mesh" och hittar ingen dokumentation på paketinnehåll osv. Så om tillverkaren drar sig ur riskerar man ett Compare-IT (OurLiving) scenario där kunderna blir sittande med ett system de inte kan styra eller utvidga. Support och reservdelstillgång försvinner också.I Isak90 skrev:
Den andra aspekten är störningar mellan mikrovågsugn, WiFi och Plejd (2,4 GHz).
Se där, snåla är det rättarichardtenggren skrev:
Nu är Plejd ett stabilt system som fungerar fint offline. Det störs absolut inte av mikrovågsugnar……spikplanka skrev:Skall laminatgolvet ligga direkt ovanpå golvspånens 22 mm? Så här:
Laminatgolv 10 mm
Spårad golvspånskiva 22 mm
Isolering (mineralull?) 2 x 95 mm
Gles
Huntonit (tak)
Kikade på plejds webbsajt och kikar man på deras produktbeskrivning sid 19 så är den närmaste beskrivningen "2,4 GHz mesh" och hittar ingen dokumentation på paketinnehåll osv. Så om tillverkaren drar sig ur riskerar man ett Compare-IT (OurLiving) scenario där kunderna blir sittande med ett system de inte kan styra eller utvidga. Support och reservdelstillgång försvinner också.
Den andra aspekten är störningar mellan mikrovågsugn, WiFi och Plejd (2,4 GHz).
Se där, snåla är det rätta
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 980 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 980 inlägg
Har runt 30 puckar och ingen som krånglat sen de installerades.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag har reklamerat en av de runt 150 jag installerat på jobbet.
Menar du på golvet? Köper laminat som är godkänd för golvvärme. Sedan är det inte så snabba temperaturförändringar och relativt låga framledningstemperaturer på vattenburen golvvärme så något sådant är jag inte orolig för.👍spikplanka skrev:
//Fredrik
Har du kollat vad golvvärmen har för åsikter om tjocklek på golvet... Jag hade planerat att lägga ett billigt laminatgolv i barnens rum men lks monteringsanvisning är tydlig med att det ska vara minst 14 mm golv.
Om det har någon betydelse är en helt annan fråga...
Om det har någon betydelse är en helt annan fråga...