32 211 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Varför börjar du inte konkurera om laddkunderna? Eller bensin och kaffe kunderna?kisumisu skrev:Jovisst är det kanske bra marknad styr. Men det har ju blivit mer eller mindre en monopolmarknad några stycken aktörer installerar och driver sina stolpar utanför affärer. Ikea var nu senast som förstördes med bolaget "Recharge".
Hade ju verkligen varit nåt om Ikea drivit sitt nätverk, Ica sitt nätverk, Coop sitt nätverk... osv osv. Sedan börjat tävla vem som ger billigast el eller erbjudanden.
Låt behov och betalningsvilja avgöra om och var det ska installeras laddare, att staten ska tvinga ideella föreningar att installera laddare är inte riktigt klokt.
Tanken har faktiskt slagit mig. Var här ett tag sedan en fastighet tillsalu som lägligt nog låg nära en stor transformator station 😉F fribygg skrev:
Nära E4 dessutom. Men ingen har sett den möjligheten.
Tråkigt nog har jag ingen restaurang idag. Men hade jag haft det så hade jag faktist satsat på just locka kunder med laddning. Gratis under tiden dom äter eller helt enkelt mot en liten betalning på säg 2kr kwh. Men idag kostar många allmänna laddplatser 5-6kr++++ helt ocker när jag ändå kan ladda hemma för ca 1.5kr (inklusive alla nätavgifter och momser).
Åkte många gånger till Ikea den tiden man fick gratisladda där och åt lunch där.
Redigerat:
Du har ju sett möjligheten, bygg laddare om du får ihop det för 2kr/kWh, bygg gärna restaurang eller kafe oxå om du får ihop kalkylen. Är du rätt placerad, i rätt tid och har rätt pris kanske det går har du otur inför staten km skatt på elbilar eller ändrar förutsättningarna som man gjort med reduktionsplikten för dieseln.kisumisu skrev:Tanken har faktiskt slagit mig. Var här ett tag sedan en fastighet tillsalu som lägligt nog låg nära en stor transformator station 😉
Nära E4 dessutom. Men ingen har sett den möjligheten.
Tråkigt nog har jag ingen restaurang idag. Men hade jag haft det så hade jag faktist satsat på just locka kunder med laddning.
Jodå staten kan ändra mycket och kommer nog göra också.F fribygg skrev:Du har ju sett möjligheten, bygg laddare om du får ihop det för 2kr/kWh, bygg gärna restaurang eller kafe oxå om du får ihop kalkylen. Är du rätt placerad, i rätt tid och har rätt pris kanske det går har du otur inför staten km skatt på elbilar eller ändrar förutsättningarna som man gjort med reduktionsplikten för dieseln.
Fast dieselbilar har ju mer eller mindre alltid arbetats mot från statens håll. Var väl bara runt 2006-2008 man ville att folk skulle köpa dieselbilar.
Jodå jag har ägt diesel förut.
I Sverige har vi mer eller mindre alltid haft dyr diesel men kommer ihåg tiden man tankade billigt i Finland.
Men en enkel laddbox kostar inte så mycket fixa som vissa verkar få det låta.
Visst kostar snabbladdare och det är väl det vissa jämför här. Fast dessa kan ju inte heller kosta en hel förmögenhet när t ex finska Motonet har vettiga priser.
Dom flesta bryr sig inte pga att dom själva kör bensin/diesel.
I mångas ögon är det mycket avundsjuka ändå vågar dom inte köpa elbil själva. Är snart ingen kostnadsfråga heller ju mer åren går ju mer begagnat blir det köpa billigare. Snarare just dessa äldre bilar som kommer behöva laddning när det sämre batteri och räckvidd.
Egentligen behöver vi väl inga parkeringsplatser heller egentligen för man kan ju faktist gå, cykla, åka buss eller taxi 😂
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Skall föreningen/butiken ändå sätta upp en så kan man väl få hyresgäster från lägenheter i närområdet att ladda för 3kr/kWh istället för hos publika för 4-5kr.
Aggressiv effektvakt kanske avskräcker kunder iofs?
Vad tar incharge o.d. för att drifta en stolpe där el är framdragen och elpriset är bundet på 1kr? Nät o skatt 1kr. Drift 50öre? Vinst 50öre. Två kunder som laddar 60kwh/vecka var blir 240kr vinst/månad för den som tillhandahåller laddaren. Mer vinst vid timpris och fungerande laddare bara kl 00-06.
Aggressiv effektvakt kanske avskräcker kunder iofs?
Vad tar incharge o.d. för att drifta en stolpe där el är framdragen och elpriset är bundet på 1kr? Nät o skatt 1kr. Drift 50öre? Vinst 50öre. Två kunder som laddar 60kwh/vecka var blir 240kr vinst/månad för den som tillhandahåller laddaren. Mer vinst vid timpris och fungerande laddare bara kl 00-06.
Vilka hyresgäster åker många mil för att ladda en bil vid en slöladdare vid en en ensligt belägen bygdegård eller fotbollsplan på landet?Attitudeswe skrev:Skall föreningen/butiken ändå sätta upp en så kan man väl få hyresgäster från lägenheter i närområdet att ladda för 3kr/kWh istället för hos publika för 4-5kr.
Aggressiv effektvakt kanske avskräcker kunder iofs?
Vad tar incharge o.d. för att drifta en stolpe där el är framdragen och elpriset är bundet på 1kr? Nät o skatt 1kr. Drift 50öre? Vinst 50öre. Två kunder som laddar 60kwh/vecka var blir 240kr vinst/månad för den som tillhandahåller laddaren. Mer vinst vid timpris och fungerande laddare bara kl 00-06.
Min arbetsgivare tar ingen egen vinst på laddstolparna, de är ren service till de anställda. Vi måste ändå betala 3:50 kr/kWh för att det skall gå runt med den nollkostnae som skattemyndigheten kräver. Detta är stolpar som har en rätt hög beläggning ändå (de laddar ungefär 4h/dygn i snitt).Attitudeswe skrev:Skall föreningen/butiken ändå sätta upp en så kan man väl få hyresgäster från lägenheter i närområdet att ladda för 3kr/kWh istället för hos publika för 4-5kr.
Aggressiv effektvakt kanske avskräcker kunder iofs?
Vad tar incharge o.d. för att drifta en stolpe där el är framdragen och elpriset är bundet på 1kr? Nät o skatt 1kr. Drift 50öre? Vinst 50öre. Två kunder som laddar 60kwh/vecka var blir 240kr vinst/månad för den som tillhandahåller laddaren. Mer vinst vid timpris och fungerande laddare bara kl 00-06.
Min bedömning är att man inte kan komma lägre om man har avtal med ett laddföretag, om man inte har en väldigt hög beläggningsgrad på laddboxen. Hur många laddstolpar hos idrottsföreningar, byaföreningar och affärer kommer att ha så hög beläggning?
Min lokala ICA har tre stolpar för man som ICA-kund kan ladda billigare än på energibolagets stolpar i stan, det är nästan aldrig någon som laddar där dock...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Skatteverket är ju ok med gratis laddning på jobbet just nu. Min arbetsplats tar 1:80 i SE3.
Om jag som elbilsanvändare kan spara 50kr på att ladda bilen hos ICA över natten istället för hos kommunala parkeringsbolaget så skulle jag göra det. ICA och andra kommersiella fastigheter brukar vara bra placerade nära bostäder. Många föreningar ligger också på cykelavstånd, så en kort promenad för att hämta bilen på morgonen kan det väl vara värt om man sparar 300kr/mån?
Om jag som elbilsanvändare kan spara 50kr på att ladda bilen hos ICA över natten istället för hos kommunala parkeringsbolaget så skulle jag göra det. ICA och andra kommersiella fastigheter brukar vara bra placerade nära bostäder. Många föreningar ligger också på cykelavstånd, så en kort promenad för att hämta bilen på morgonen kan det väl vara värt om man sparar 300kr/mån?
Har du hittat offentliga laddplatser där du får ladda under en längre tid än 4h? De enda sådana som finns i min kommun är de på pendelparkeringarna, men där får man inte parkera på natten.Attitudeswe skrev:Skatteverket är ju ok med gratis laddning på jobbet just nu. Min arbetsplats tar 1:80 i SE3.
Om jag som elbilsanvändare kan spara 50kr på att ladda bilen hos ICA över natten istället för hos kommunala parkeringsbolaget så skulle jag göra det. ICA och andra kommersiella fastigheter brukar vara bra placerade nära bostäder. Många föreningar ligger också på cykelavstånd, så en kort promenad för att hämta bilen på morgonen kan det väl vara värt om man sparar 300kr/mån?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Man tänker att de närboende ska hindras från att nyttja parkeringarna som uppställningsplats dygnet runt, så man ser till att de töms varje natt. Och sannolikheten att det ens finns kollektivtrafik som matchar nattarbetares arbetstider är därtill låg i de flesta delar av landet, så uppsidan med att kunna ställa bilen där det ändå inte stannar någon buss är begränsad.
Det låter nästan som att du är kommunikatör på Kungälvs kommun. Det var nämligen nästintill exakt så som de uttryckte sig. En granne till mig var dock mycket missnöjd då hon jobbar natt på Sahlgrenska sjukhuset och nu tvingas gå genom ett industriområde på udda timmar om hon parkerar vid tåget. Men det gör hon naturligtvis inte, numera tar hon istället bilen ända till sjukhuset då det ju tydligen är det som de ville att hon skall göra. Att åka kollektivtrafik var mer av ett ideologiskt beslut från hennes sida,, något som de effektivt tog ur henne.Nötegårdsgubben skrev:Man tänker att de närboende ska hindras från att nyttja parkeringarna som uppställningsplats dygnet runt, så man ser till att de töms varje natt. Och sannolikheten att det ens finns kollektivtrafik som matchar nattarbetares arbetstider är därtill låg i de flesta delar av landet, så uppsidan med att kunna ställa bilen där det ändå inte stannar någon buss är begränsad.
Du har hittat en som reglerna fick att sluta åka kollektivt.
Men utan dessa regler hade det kanske varit tiotals som fått välja bort kollektivt för att pendlarparkeringen alltid varit full på morgonen av nattuppställda bilar.
Men utan dessa regler hade det kanske varit tiotals som fått välja bort kollektivt för att pendlarparkeringen alltid varit full på morgonen av nattuppställda bilar.