40 477 läst · 1 081 svar
40k läst
1,1k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Visst! Vi kan ha åsikter om Buster Keatons förhållande till guldfiskar också.BirgitS skrev:
Men det är lika ointressant som vår uppfattning om hur det är att genomlida ett krig. Något vi helt saknar kunskap om.
Nu har de det säkert bättre. Men det var ju inte det jag filosoferande över. Eller hur, Birgit?BirgitS skrev:Det är ju rätt uppenbart att sydkoreaner lever ett mycket bättre liv än nordkoreanerna nu så frågar man dem som lever nu kommer nog en majoritet att svara att de är glada att de inte lever i Nordkorea, de flesta är tom. födda efter kriget. Kanske de önskar att de hade fått stöd av fler länder så att det hade gått fortare och att gränsen hade varit längre norrut.
Om fler länder lagt sig i kanske det istället startat ww3 snarare än att flyttat en gräns norrut. Inte heller det vet vi.
Av de ca:40 konflikter USA lagt sin näsa i blöt i, hittade du 2 som du tyckte var välmotiverade. Om det kan man tycka vad man vill, framförallt om USA:s välkoordinerade tillbakadragande och överlämnande av det befriade landet Vietnam. Eller Afghanistan 😱
Redigerat:
En hel del avfärdar naturvetenskaplig forskning när den utmanar den egna livsstilen att få köra stor bil, äta rött kött och flyga till varmt land. För övrigt accepterar man tyngdlagen, allmänna gaslagar mm som man anpassat sitt liv till.E enoch85 skrev:
Jo angående att flyga så har det aldrig varit så mycket flyg som idag i världen.L Leihe skrev:
https://www.flightradar24.com/26.45,-21.54/2
Förutom då kanske i vår perifera del av världen.
EDIT sen USA sover just nu om man kollar Flightradar24
Redigerat:
Jag är vegetarian, äger ingen bil och har inte flugit sedan 80-talet.L Leihe skrev:
Är jag berättigad att förhålla mig skeptisk till "naturvetenskaplig forskning"?
Kan ni inte i alla fall lite känna att det ska bli spännande att se vart skiten barkar hän? Se vad som händer när man snabbt ändrar globala förutsättningar? Kanske bara jag som tycker alla former av stads och världssimuleringsspel bara är kul med disaster mode på. Men huvudpoängen min är att det löser sig, de som förespråkar en drastiskt minskad mänsklig population som lösning får bara vända på ekvationen för vi får det som konsekvens istället. Nya arter framträder vissa som haft begränsade möjligheter kan blomma ut. Jorden har haft större katastrofer men den finns kvar och livet frodas än, om så i andra former än innan. Kom upp i makroperspektivet o släpp bekymren vet ja!
Jag pratar om grundämnet kol, vilket ingår i alla fossila bränslen.P paralun skrev:Jo nu vet jag inte om ditt utpekande av kolet? det är ju hela spektrat av fossila bränslen både för energi och transporter etc det gäller.
Sen en "lustighet" som jag läste är att IPCC blivit oense om nästa rapport, vissa miljögurus kanske tror det medför en massa kärnkraft om rapporterna ser riktigt illa ut. IPCC är ju den stora referensen i världen.
[länk]
Ja det stämmer. Men det har aldrig skett så snabbt som nu och enda förklaringen på det är vår inverkan.RoTe skrev:
Sedan om man anser att det är ok att leva med det eller inte är en annan sak. Men det kommer att inom relativt kort tid påverka väldigt många människor och ofta på ett negativt sätt.
För att "aldrig skett så snabbt som nu" händer det jävligt lite...JONSTE skrev:
Inte alls med det man nu ser.RoTe skrev:
Flyttar vi fokus på kartan till USA samt Kanada så är det klart besvärligt.
https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:24hrs;@-92.9,46.6,4.0z
Går inte att förneka.
Jo nu tänker jag inte leta efter exakt statistik men NASA's satelliter visar hur illa det ser ut just nu.RoTe skrev:
Visst har vi alltid haft skogsbränder men inte med den omfattningen som idag.
Sen vi själva får ju mest ostadigt skitväder av klimatförändringen med en större temperaturhöjning som nu sker. Klart "Moder Jord" blir förbannad.