713 454 läst · 11 034 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Samma storlek?D Dilato skrev:
Anmärkningsvärt. Michelintofflorna jag har känns som de rullar lätt.D Dilato skrev:
Sommardäcken
Continental ContiEcoContact 5
215/65 R16 98H
Vinterdäcken
Goodyear Ultragrip Ice 2
215/65 R 16 98T
Det som gör mig förbannad är påståendet:
En lång rad tekniska innovationer i däckstomme och gummiblandning ger ContiEcoContact 5 fantastisk prestanda och lång livslängd. Marknadens första bränslebesparande prestandadäck.
Tekniska detaljer:
• För miljön och trafiksäkerhetens skull.
• Optimerat rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning.
Continental ContiEcoContact 5
215/65 R16 98H
Vinterdäcken
Goodyear Ultragrip Ice 2
215/65 R 16 98T
Det som gör mig förbannad är påståendet:
En lång rad tekniska innovationer i däckstomme och gummiblandning ger ContiEcoContact 5 fantastisk prestanda och lång livslängd. Marknadens första bränslebesparande prestandadäck.
Tekniska detaljer:
• För miljön och trafiksäkerhetens skull.
• Optimerat rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning.
Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?
Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).
Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?
Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).
Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
Du byter dem generellt sett inte för att de är utslitna, utan för att de är ojämnt slitna. Förr svarvade man dem, men det lönar sig inte nuförtiden när nya är så pass billiga.D Dilato skrev:
Du menar oket? Det brukar inte vara så farligt. Vad är det för bil?D Dilato skrev:
Bultarna som håller kolven?D Dilato skrev:Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?
Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).
Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
Du menar antagligen de skruvar som sitter i bromsokshållaren (”okbygeln”), om det är vanliga skivbromsar med flytande bromsok på glidpinnar.
Brukar vara rätt så bra draget och med blå Loctite (seg gänglåsning).
Rekommenderar mycket värme direkt mot skruvarna under kort tid så att du inte värmer upp navet och kokar fettet ur hjullagret. Jag använder mapgasbrännare ca 10-15 sek. Sedan en halvmeters förlängningsskaft och ordentlig kontakt med hylsan mot skruven. Mutterknack brukar inte vara till någon hjälp, det är värme som är lösningen.
Mitsubishi asx (Gao) 2011.C cpalm skrev:
Alltså, jag vet hur man gör med värme och kyla och så, jag har gasolbrännare, men känner mig för lat på gamla dar😄
OK, ser väldigt "standard" ut...D Dilato skrev:
Är det oket du skall lossa är det nog bara loctiten som bråkar. Dessa skruvar sitter ju i "blinda" hål i glidpinnarna så det brukar inte rosta fast där. Banka på nyckeln med en klubba så du "chockar" den lite.
Och glöm inte att hålla emot glidpinnen så den inte snurrar med.
Jag ska ge mig på dom en gång till.C cpalm skrev:OK, ser väldigt "standard" ut...
Är det oket du skall lossa är det nog bara loctiten som bråkar. Dessa skruvar sitter ju i "blinda" hål i glidpinnarna så det brukar inte rosta fast där. Banka på nyckeln med en klubba så du "chockar" den lite.
Och glöm inte att hålla emot glidpinnen så den inte snurrar med.
Ett problem är att bak sitter bromsslangen så dumt till att man inte kan få på en hylsa på bulten utan att lossa bromsslangen ( bara en öppen nyckel kan slaijdas på) och jag gjorde några tafatta försök men ville inte riskera att skada bultskallen så jag la ner det då.
Men, nu är du är det dags att göra ett riktigt försök med riktiga grejer.
Ska även byta multiremmen, den här ju snurrat i 13 år och 23k mil så....
Mitt tips efter du fått rätt på det att ta ner det varje år, eller iallafall vartannat år för att gå genom bromsarna. Så slipper du sånt här tråkigt skit =)D Dilato skrev:Åter till bromsar:
jag har aldrig behövt byta bromsskivor, hur kör man för att behöva det?
Min nuvarande bil har skivor runt om med bromsbackar för handbroms, har gått 23k mil och först nu behöver jag bytta skivbromsbelägg bak (det skriker ibland).
Problemet är att det är 1:a gången det behövs så jag får inte loss bultarna som håller kolven på plats, dom har aldrig lossats på 12 år.
Men, får väl lämna in på verkstad i värsta fall..
Det problemet är värst på mazda, jag tröttna så in i helvete på mazda så jag hade bara den i typ 2 månader eller något.
Alla dessa med elbilar kommer få typ ditt problem med, de finns ju inga underhåll på vissa bilar. Men att kolla genom bromsar skadar aldrig innan det är för sent.