13th Marine 13th Marine skrev:
Vid hög laddgrad och kraftigare inbromsningar så skulle jag tro att den används, samt vid parkering.
Men jag har inte stenhård koll, brukar sitta i bilen när bilen bromsar 😬😉
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?
Är det inte nästan det de gjort? 🤔
 
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?
Förlita sig helt på framvarande bils deformationszon då eller? 🤔
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?
Antagligen, men begränsningen är nog att tillräckligt snabbt göra av med energin. Att ladda in i batteriet - särskilt om det är kallt eller fullt, går nog för långsamt.
 
Isakare Isakare skrev:
En sån har väl trummor bak ??
Bör gå minst 20" mil innan de behöver repareras.
Japp trummor bak gissar att det är motorn som pajat vilket verkar vara ett ganska vanligt fel på ID4.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Förlita sig helt på framvarande bils deformationszon då eller? 🤔
Har inte elbilar bromsar fram eller? 😉
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Antagligen, men begränsningen är nog att tillräckligt snabbt göra av med energin. Att ladda in i batteriet - särskilt om det är kallt eller fullt, går nog för långsamt.
Värmeslingor under bilen?

Tänker också att använder man bromsarna ofta så är det ju stadstrafik, och då borde ju regenerering aldrig "ge mer" än vad bilen drar..
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det inte nästan det de gjort? 🤔
Nej, knappast. Reglerna säger att bilen skall klara bromsproven helt på bilens bromsar.
 
F fsn skrev:
Nej, knappast. Reglerna säger att bilen skall klara bromsproven helt på bilens bromsar.
Låter fullt rimligt, men man lär ju tagit så små bromsar som möjligt, tänker att trumbromsarna på denna tunga bil är klenare än de skivbromsar jag haft på lättare bilar.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?
Det har tåg, tunnelbanor, spårvagnar mm.
Vanliga bromsarna används i princip bara för att stå still och sista meterna vid inbromsningen.
Fast de är ju anslutna till ett nät som kan ta hand om överskottsenergin, det är inte elbilen.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter fullt rimligt, men man lär ju tagit så små bromsar som möjligt, tänker att trumbromsarna på denna tunga bil är klenare än de skivbromsar jag haft på lättare bilar.
Är det trumbromsar på ID4?
 
F fsn skrev:
Är det trumbromsar på ID4?
Trumbromsar bak ja.
Då har jag både stora batteriet och drag.
 
Isakare Isakare skrev:
Det har tåg, tunnelbanor, spårvagnar mm.
Vanliga bromsarna används i princip bara för att stå still och sista meterna vid inbromsningen.
Fast de är ju anslutna till ett nät som kan ta hand om överskottsenergin, det är inte elbilen.
Inte riktigt. De äldre typerna har ju enfas likströmsmotorer och de genererar "bromselen" till motstånd på taket. Deras mekaniska bromssystem klarar av all bromsning själv. Elbromsen är endast till för att minska slitaget på bromsbeläggen.
en annan faktor vid återmatning är när kontaktledningskontakten bryts tillfälligt av "bygelstudsar". Då släpper elbromsen och den mekaniska tar över med den valda kraften. Sedan kan även elbromsfunktionen helt enkelt paja. Därför dristar jag mig till att påstå att -alla spårbundna fordons mekaniska bromssystem är dimensionerade att ensamt klara av daglig drift.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, en bra trumbroms håller flera gånger längre, skivor bak på en vardagsbil i Sverige med vårt vägsalt är nästa hål i huvudet.
Trumbromsen utsätts inte allt i samma utsträckning om den är bra utförd, oftast är det bara dammigt i trumman när man tar bort den, sällan nått rostar fast där.
Jag bytte nyligen på en Renault Clio -07 för första gången, bilen hade gått 23" mil.
Backarna var inte helt slut, men cylindrarna hade börjat läcka bromsvätska.
Bytte även trummorna (Kunden hade köpt allt) med det hade inte behövts.
Skivor bak, 5-10" mil beroende på hur bilen körs.
Min erfarenhet är att skivbromsarna bak pajar fortare ju mindre man kör. Ju färre mil, destå mer reparationer. Jag körde 240 i över 20 års tid och bakbromsarna var den särskilt största och egentligen enda problemet. De rostade.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Trumbromsar bak ja.
Då har jag både stora batteriet och drag.
Det är tråkigt, borde vara förbjudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.