713 703 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Undrar om man kunde rationalisera bort "vanliga bromsar" bak, och bara ha regenerering och en enklare broms designad för att bara användas som parkeringsbroms?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 160 inlägg
Antagligen, men begränsningen är nog att tillräckligt snabbt göra av med energin. Att ladda in i batteriet - särskilt om det är kallt eller fullt, går nog för långsamt.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Värmeslingor under bilen?H hapazard skrev:
Tänker också att använder man bromsarna ofta så är det ju stadstrafik, och då borde ju regenerering aldrig "ge mer" än vad bilen drar..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 160 inlägg
Det har tåg, tunnelbanor, spårvagnar mm.Dan_Johansson skrev:
Vanliga bromsarna används i princip bara för att stå still och sista meterna vid inbromsningen.
Fast de är ju anslutna till ett nät som kan ta hand om överskottsenergin, det är inte elbilen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 613 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 613 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 160 inlägg
Inte riktigt. De äldre typerna har ju enfas likströmsmotorer och de genererar "bromselen" till motstånd på taket. Deras mekaniska bromssystem klarar av all bromsning själv. Elbromsen är endast till för att minska slitaget på bromsbeläggen.Isakare skrev:
en annan faktor vid återmatning är när kontaktledningskontakten bryts tillfälligt av "bygelstudsar". Då släpper elbromsen och den mekaniska tar över med den valda kraften. Sedan kan även elbromsfunktionen helt enkelt paja. Därför dristar jag mig till att påstå att -alla spårbundna fordons mekaniska bromssystem är dimensionerade att ensamt klara av daglig drift.
Min erfarenhet är att skivbromsarna bak pajar fortare ju mindre man kör. Ju färre mil, destå mer reparationer. Jag körde 240 i över 20 års tid och bakbromsarna var den särskilt största och egentligen enda problemet. De rostade.Isakare skrev:Ja, en bra trumbroms håller flera gånger längre, skivor bak på en vardagsbil i Sverige med vårt vägsalt är nästa hål i huvudet.
Trumbromsen utsätts inte allt i samma utsträckning om den är bra utförd, oftast är det bara dammigt i trumman när man tar bort den, sällan nått rostar fast där.
Jag bytte nyligen på en Renault Clio -07 för första gången, bilen hade gått 23" mil.
Backarna var inte helt slut, men cylindrarna hade börjat läcka bromsvätska.
Bytte även trummorna (Kunden hade köpt allt) med det hade inte behövts.
Skivor bak, 5-10" mil beroende på hur bilen körs.