F fsn skrev:
Ja, en fungerande trumbroms är bättre än en icke fungerande skivbroms, det är verkligen nåt att ta med aig genom livet….

Trumbromsar är fortfarande jävulens påfund och sitter på en ny bil idag för att det råkar vara några få kronor billigare.

På elbilar kan man säkerligen ha mjukvara som tar bort regenereringen vid en inbromsning per dag.
Dags att återgå till skolbänken, trumbromsar är jättebra ju och inte alls så billiga som man kan tro. Trumbromsar bak på alla MEB bilar bara för att dom inte rostar lika mycket.

Fram skivor för kylningen
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Jag kör ju uppenbarligen för snällt när jag pendlar.
På SAABen vi hade för ett tag sedan kärvade bakre skivbromsarna på, hjälpte inte att snyta ut bromsarna från och till.
På Passaten (Hybrid) så bytte jag skivor bak då de var lite väl rostiga, och då hade ändå den bilen ingen regenerering vid var 10e inbromsning eller liknande.

Så det blir spännande att se om trumma bak hinner bli en nitlott innan jag säljer bilen.
 
F fsn skrev:
Ja, en fungerande trumbroms är bättre än en icke fungerande skivbroms, det är verkligen nåt att ta med aig genom livet….
Varför måste du alltid vara så jävla sarkastisk?

Det jag menar är att ja, du och jag underhåller våra bilar, men den stora majoriteten av vardagsbilister gör inte det och då är en trumma en god medresenär i säkerhetens skepp på det allt mer krävande trafikhavet betydligt längre än en skiva.
 
F
G Gooli skrev:
På små bilar sitter ofta pyttesmå bromsskivor bak. Inte för att det behövs för att få stopp på på bilen, utan för att det är ett säljargument och ser "tuffare" ut. Bromstrummor hade troligen gjort ett lika bra jobb och kostat mindre både vid tillverkning och underhåll.
Eller inte…….
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dags att återgå till skolbänken, trumbromsar är jättebra ju och inte alls så billiga som man kan tro. Trumbromsar bak på alla MEB bilar bara för att dom inte rostar lika mycket.

Fram skivor för kylningen
Trumbromsar suger. Och det är billigare ur ett tillverkningsperspektiv, det är knappast jag som behöver tillbaka till skolbänken för den sakens skull.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Varför måste du alltid vara så jävla sarkastisk?

Det jag menar är att ja, du och jag underhåller våra bilar, men den stora majoriteten av vardagsbilister gör inte det och då är en trumma en god medresenär i säkerhetens skepp på det allt mer krävande trafikhavet betydligt längre än en skiva.
Nu skulle jag kunna skriva ”varför skriver du alltid det extremt uppenbara som exakt alla förstår”, men väljer att inte göra det…..Det är betydligt rövigare att underhålla och ur ett säkerhetsperspektiv så har vi bilprovning varje år.
 
Om en som aldrig fick någon högre teknisk utbildning får uttala sig, har inte trumbromsar en viss självlåsande effekt som är bra på bilar utan bromsservo?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om en som aldrig fick någon högre teknisk utbildning får uttala sig, har inte trumbromsar en viss självlåsande effekt som är bra på bilar utan bromsservo?
Jovisst har de det. Den som spänns ut med rotationsriktningen slipper kämpa emot densamma. Därför är den längre. Det är en av anledningarna att även stora bilar klarar sig utan bromsservo.
 
F fsn skrev:
Trumbromsar suger. Och det är billigare ur ett tillverkningsperspektiv, det är knappast jag som behöver tillbaka till skolbänken för den sakens skull.
Suger inte ut reparationskontot, menar du naturligtvis!
 
Intet Intet skrev:
Suger inte ut reparationskontot, menar du naturligtvis!
Beror på hur man ser det..... Jag frågade vad Ford skulle ha för att fixa bakbromsarna på min Fiesta -08 för ungefär 5 år sen...

En trumma (1) från Ford kostade mer än vad allt (trummor, bromscylindrar, backar med monteringssats och tre handbromsvajrar) av kvalitetsmärken kostade på Autodoc. Verkstadsnissen ville inte ens ge ett pris på vad det skulle kosta att byta...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på hur man ser det..... Jag frågade vad Ford skulle ha för att fixa bakbromsarna på min Fiesta -08 för ungefär 5 år sen...

En trumma (1) från Ford kostade mer än vad allt (trummor, bromscylindrar, backar med monteringssats och tre handbromsvajrar) av kvalitetsmärken kostade på Autodoc. Verkstadsnissen ville inte ens ge ett pris på vad det skulle kosta att byta...
Jo. Går man till märkesverkstaden, spelar man i en helt annan liga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu skulle jag kunna skriva ”varför skriver du alltid det extremt uppenbara som exakt alla förstår”, men väljer att inte göra det…..Det är betydligt rövigare att underhålla och ur ett säkerhetsperspektiv så har vi bilprovning varje år.
Jag är fortfarande av den uppfattningen att skivor kräver mer underhåll.
 
F fsn skrev:
Trumbromsar suger. Och det är billigare ur ett tillverkningsperspektiv, det är knappast jag som behöver tillbaka till skolbänken för den sakens skull.
Bra bromsverkan, beläggsyrorna skyddade från väder och vind är bra. Kylning blir såklart lite större utmaning. Perfekt när det är såpas sällan de används. Sen verkar ju elbilarna med skivbromsar klara sig hyggligt också, och betydligt smidigare att kolla slitage på skivbromsar.

Att direkt skriva av det som värdelöst med trumbromsar som koncept är ganska ignorant
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jo. Går man till märkesverkstaden, spelar man i en helt annan liga.
Tja, det är ju en prisjämförelse i alla fall....

Kör man ID4 skruvar man nog inte så mycket själv ...
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är ju en prisjämförelse i alla fall....

Kör man ID4 skruvar man nog inte så mycket själv ...
Nu förstår jag inte alls vad du menar, inte skulle jag köra en nyare bil för att jag tröttnade på att skruva bromsar 🙄😉
Eller vänta, jo så var det faktiskt, smörja bromsar liggandes i duggregn på uppfarten tröttnade jag fort på.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.