787 282 läst · 11 817 svar
787k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Haha, jag har bara ett år kvar till 70 (vilket jag inte riktigt kan ta in) men gasa är riktigt kul, speciellt när en kloss som XC60 drar iväg som en raket!FredrikR skrev:
Lite surt också när den är kvickare än min C70 T5 jag sålde för någon månad sedan...
Inte riktigt dubbla, 11 mot 19kWh men ändå en bra uppgradering, samt dubbla laddhastigheten och typ dubbla effekten på elmotorn vilket ökar körbarheten på bara el.FredrikR skrev:
Jag har en 2023 V90 med större batteriet och körde igår 10mil varav en den motorväg och annars mest landsväg med hastighet 70 -100. Då drog den 0.13 L/mil utöver det vid start fulladdade batteriet. Kunde kanske nätt och jämnt klarat mig på bara batterie om jag snålkört (legat i 90 på motorväg mm)
Förra veckan körde jag ca 40 mil omväxlande motorväg och landsväg med snitthastighet 94km/h och förbrukning 0.62 L/mil efter att ha startat med ett fullt batteri , ganska bra tycker jag då jag ändå låg i 130+ på motorvägen långa sträckor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
En äldre V90 T5 drog runt 0,75 på långresor, du kommer väl under det även på ren bensindrift?H hapazard skrev:Inte riktigt dubbla, 11 mot 19kWh men ändå en bra uppgradering, samt dubbla laddhastigheten och typ dubbla effekten på elmotorn vilket ökar körbarheten på bara el.
Jag har en 2023 V90 med större batteriet och körde igår 10mil varav en den motorväg och annars mest landsväg med hastighet 70 -100. Då drog den 0.13 L/mil utöver det vid start fulladdade batteriet. Kunde kanske nätt och jämnt klarat mig på bara batterie om jag snålkört (legat i 90 på motorväg mm)
Förra veckan körde jag ca 40 mil omväxlande motorväg och landsväg med snitthastighet 94km/h och förbrukning 0.62 L/mil efter att ha startat med ett fullt batteri , ganska bra tycker jag då jag ändå låg i 130+ på motorvägen långa sträckor.
Nja, är nog relativt likartat, iaf på landsväg/motorväg med få hastighetsförändingar... Säg att jag skulle komma 7 mil av 40 på enbart el (bilen brukar uppge 67km räckvidd fulladdad) då: 0.62*40/(40-7)=0.75..L/milJohannes Carlsson skrev:
Men klart, om det är mycket start och stopp och mm så kan hybridsystemet arbeta mer, samt att beräkningen ovan antagligen är för generös mot elräckvidden då man inte kommer 7 mil i motorvägshastighet.
Hejsan!
Hoppar in här i allmänna bilslasktråden med en dragkrokslåsfråga.
Nyckellåset till den avtagbara dragkroken kärvare trots flera veckor sprutande med allehanda 5-56, rostlösare od.
Vad att göra?
Hoppar in här i allmänna bilslasktråden med en dragkrokslåsfråga.
Nyckellåset till den avtagbara dragkroken kärvare trots flera veckor sprutande med allehanda 5-56, rostlösare od.
Vad att göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får se om den nygamla tomgångsmotorn löser mitt tomgångsproblem.
Elektrisk hand broms som diskuterades tidigare är idioti av flera orsaker. Den viktigaste är nog att det fungerar som en nöd eller panik broms eller som i mitt fall där bromsfoten behövdes för att hålla bilen igång när tomgången försvann.
Elektrisk hand broms som diskuterades tidigare är idioti av flera orsaker. Den viktigaste är nog att det fungerar som en nöd eller panik broms eller som i mitt fall där bromsfoten behövdes för att hålla bilen igång när tomgången försvann.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 735 inlägg
Vad jag förstått så ska den elektriska handbromsen fungera även som nödbroms, men vet inte om det gäller alla bilar.
Får se om jag kommer ihåg att prova det någon dag.
Får se om jag kommer ihåg att prova det någon dag.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 441 inlägg
Du menar att du behöver öva på köra "heel toe" .. 😉A aka_the_barf skrev:Får se om den nygamla tomgångsmotorn löser mitt tomgångsproblem.
Elektrisk hand broms som diskuterades tidigare är idioti av flera orsaker. Den viktigaste är nog att det fungerar som en nöd eller panik broms eller som i mitt fall där bromsfoten behövdes för att hålla bilen igång när tomgången försvann.
[bild]
I instruktionsboken för ID4 så står det att bromsarna kan ta skada när man använder nödbromsen så man ska nog inte prova för skoj skulle..13th Marine skrev:
förövrigt så står den på verkstad p.g.a trasig parkeringsbroms 🤬
dock ej p.g.a nödbroms.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 735 inlägg
Undrar hur de tänkte där.G Greger_08 skrev:
Då ska jag inte prova på min ID4 innan jag dubbelkollat det 😅😳
Har åkt 350mil mycket landsväg/motorväg/autobahn med taktält och nu ligger jag på 0.63 enl datorn.
Ca 40mil från hemma till Kungsbacka så låg jag på 0.53 utan tält.
0.56 Kungsbacka Berlin sen ville sällskapet i andra bilen att jag skulle gasa lite mer, hade legat på 90 ungefär men ökade till 100-110 till Prag och det märktes direkt på förbrukningen, även om det är överkomligt med 35-40l extra på hela turen
Edit
V60 D5 2011 med +25' på mätaren
Ca 40mil från hemma till Kungsbacka så låg jag på 0.53 utan tält.
0.56 Kungsbacka Berlin sen ville sällskapet i andra bilen att jag skulle gasa lite mer, hade legat på 90 ungefär men ökade till 100-110 till Prag och det märktes direkt på förbrukningen, även om det är överkomligt med 35-40l extra på hela turen
Edit
V60 D5 2011 med +25' på mätaren
Redigerat:
Köp nytt lock och lås och släng det gamlaIntet skrev:
Man får borra bort cylindern
Det är en jäkla skitkonstruktion som kräver underhåll och yllevantar för att fungera långsiktigt.
https://vparts.se/se/las-till-dragk...-s80-v40-v60-v70-xc60-xc70-xc90-20042301.html
Nytt komplett vred med lås kostar 500:- på V-parts.Intet skrev:
Köpte ett själv i vintras.
En sån har väl trummor bak ??G Greger_08 skrev:
Bör gå minst 20" mil innan de behöver repareras.