FredrikR FredrikR skrev:
Även om jag närmar mig 50 så kan jag verkligen inte förneka att T8an bjuder in till snabba accelerationer med powerläget invalt. 😎
Haha, jag har bara ett år kvar till 70 (vilket jag inte riktigt kan ta in) men gasa är riktigt kul, speciellt när en kloss som XC60 drar iväg som en raket!
Lite surt också när den är kvickare än min C70 T5 jag sålde för någon månad sedan...

• Älska
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är det mindre, 2022 och framåt är typ dubbla räckvidden.
Inte riktigt dubbla, 11 mot 19kWh men ändå en bra uppgradering, samt dubbla laddhastigheten och typ dubbla effekten på elmotorn vilket ökar körbarheten på bara el.

Jag har en 2023 V90 med större batteriet och körde igår 10mil varav en den motorväg och annars mest landsväg med hastighet 70 -100. Då drog den 0.13 L/mil utöver det vid start fulladdade batteriet. Kunde kanske nätt och jämnt klarat mig på bara batterie om jag snålkört (legat i 90 på motorväg mm)

Förra veckan körde jag ca 40 mil omväxlande motorväg och landsväg med snitthastighet 94km/h och förbrukning 0.62 L/mil efter att ha startat med ett fullt batteri , ganska bra tycker jag då jag ändå låg i 130+ på motorvägen långa sträckor.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Inte riktigt dubbla, 11 mot 19kWh men ändå en bra uppgradering, samt dubbla laddhastigheten och typ dubbla effekten på elmotorn vilket ökar körbarheten på bara el.

Jag har en 2023 V90 med större batteriet och körde igår 10mil varav en den motorväg och annars mest landsväg med hastighet 70 -100. Då drog den 0.13 L/mil utöver det vid start fulladdade batteriet. Kunde kanske nätt och jämnt klarat mig på bara batterie om jag snålkört (legat i 90 på motorväg mm)

Förra veckan körde jag ca 40 mil omväxlande motorväg och landsväg med snitthastighet 94km/h och förbrukning 0.62 L/mil efter att ha startat med ett fullt batteri , ganska bra tycker jag då jag ändå låg i 130+ på motorvägen långa sträckor.
En äldre V90 T5 drog runt 0,75 på långresor, du kommer väl under det även på ren bensindrift?

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En äldre V90 T5 drog runt 0,75 på långresor, du kommer väl under det även på ren bensindrift?
Nja, är nog relativt likartat, iaf på landsväg/motorväg med få hastighetsförändingar... Säg att jag skulle komma 7 mil av 40 på enbart el (bilen brukar uppge 67km räckvidd fulladdad) då: 0.62*40/(40-7)=0.75..L/mil

Men klart, om det är mycket start och stopp och mm så kan hybridsystemet arbeta mer, samt att beräkningen ovan antagligen är för generös mot elräckvidden då man inte kommer 7 mil i motorvägshastighet.

Hejsan!

Hoppar in här i allmänna bilslasktråden med en dragkrokslåsfråga.

Nyckellåset till den avtagbara dragkroken kärvare trots flera veckor sprutande med allehanda 5-56, rostlösare od.

Vad att göra?

Närbild av ett nyckellås till en avtagbar dragkrok som kärvar, trots att det har behandlats med smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyckellås på en avtagbar dragkrok under en bil, låset ser rostigt ut och verkar kärva.
Skapa konto
Närbild på ett nyckellås för en avtagbar dragkrok som verkar rostigt och kärvat.
Skapa konto

Får se om den nygamla tomgångsmotorn löser mitt tomgångsproblem.
Elektrisk hand broms som diskuterades tidigare är idioti av flera orsaker. Den viktigaste är nog att det fungerar som en nöd eller panik broms eller som i mitt fall där bromsfoten behövdes för att hålla bilen igång när tomgången försvann.
Närbild av en tomgångsmotor fastspänd i ett skruvstycke, sannolikt del av ett bilprojekt för att lösa ett tomgångsproblem.
Skapa konto

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vad jag förstått så ska den elektriska handbromsen fungera även som nödbroms, men vet inte om det gäller alla bilar.
Får se om jag kommer ihåg att prova det någon dag.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bild som visar en körjournal från en bilfärd mellan Limhagsvägen 16, Leksand och Torsång. Resans data inkluderar tid, avstånd, bränsleförbrukning och mätarställning.
Skapa konto

Leksand - Borlänge.
Ingen motorväg, övningskörning. Hastigheten hölls men kanske lite ryckigare än man själv gjort det. 😇

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Får se om den nygamla tomgångsmotorn löser mitt tomgångsproblem.
Elektrisk hand broms som diskuterades tidigare är idioti av flera orsaker. Den viktigaste är nog att det fungerar som en nöd eller panik broms eller som i mitt fall där bromsfoten behövdes för att hålla bilen igång när tomgången försvann.
[bild]
Du menar att du behöver öva på köra "heel toe" .. 😉

• Gilla
aka_the_barf och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag förstått så ska den elektriska handbromsen fungera även som nödbroms, men vet inte om det gäller alla bilar.
Får se om jag kommer ihåg att prova det någon dag.
I instruktionsboken för ID4 så står det att bromsarna kan ta skada när man använder nödbromsen så man ska nog inte prova för skoj skulle..

förövrigt så står den på verkstad p.g.a trasig parkeringsbroms 🤬

dock ej p.g.a nödbroms.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
I instruktionsboken för ID4 så står det att bromsarna kan ta skada när man använder nödbromsen så man ska nog inte prova för skoj skulle..

dock ej p.g.a nödbroms.
Undrar hur de tänkte där.
Då ska jag inte prova på min ID4 innan jag dubbelkollat det 😅😳

Har åkt 350mil mycket landsväg/motorväg/autobahn med taktält och nu ligger jag på 0.63 enl datorn.
Ca 40mil från hemma till Kungsbacka så låg jag på 0.53 utan tält.
0.56 Kungsbacka Berlin sen ville sällskapet i andra bilen att jag skulle gasa lite mer, hade legat på 90 ungefär men ökade till 100-110 till Prag och det märktes direkt på förbrukningen, även om det är överkomligt med 35-40l extra på hela turen

Edit
V60 D5 2011 med +25' på mätaren

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan!

Nyckellåset till den avtagbara dragkroken kärvare trots flera veckor sprutande med allehanda 5-56, rostlösare od.

Vad att göra?

[bild][bild][bild]
Köp nytt lock och lås och släng det gamla
Man får borra bort cylindern
Det är en jäkla skitkonstruktion som kräver underhåll och yllevantar för att fungera långsiktigt.
https://vparts.se/se/las-till-dragk...-s80-v40-v60-v70-xc60-xc70-xc90-20042301.html

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan!

Vad att göra?

[bild][bild][bild]
Nytt komplett vred med lås kostar 500:- på V-parts.
Köpte ett själv i vintras.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

dock ej p.g.a nödbroms.
En sån har väl trummor bak ??
Bör gå minst 20" mil innan de behöver repareras.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.