713 822 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja, skulle behöva planas egentligen men det får gå ändå. Jag hoppas på det bästa 😂
Volvo är rätt. 530 topp som sitter på en b230FD.
Precis läckttestat mitt slippjobb med Aceton och det ser bra ut. Ingen garanti förstås men kan inte vara sämre än innan (hoppas jag) 🤓
Volvo är rätt. 530 topp som sitter på en b230FD.
Precis läckttestat mitt slippjobb med Aceton och det ser bra ut. Ingen garanti förstås men kan inte vara sämre än innan (hoppas jag) 🤓
Det är ju inte den värsta motorn OM man måste byta toppackning igen. Den går nog finfint utan planingj.f.s skrev:
Köpte en Volvo C70 2001 cabbe för någon månad sedan och har svårförklarade vibrationer i bilen.
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,
Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,
Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
Jag har varit med om felaktigt däck som vibrerade men balanserade bra. Har du ett reservdäck du kan byta med, ett i taget?mikethebik skrev:Köpte en Volvo C70 2001 cabbe för någon månad sedan och har svårförklarade vibrationer i bilen.
Märkte redan vid provkörningen vibrationer och bestämde mig ändå för att köpa efter prutande på grund av dessa vibrationer, tänkte att det borde vara enkelt avhjälpt.
Efter hemkomst plockade jag av alla hjul och balanserade om dem och alla var felbalanserade, tänkte att det var felet men vibrationerna kvarstår.
Märks nästan direkt man kör iväg och är inte beroende av motorvarv eller vilken växel som automaten har,
Har funderingar på om någon drivaxel eller hjullager felar, bilen har gått endast 6200 mil och är i nyskick för övrigt.
Någon som varit med om något liknande och har tips?
/Höghus
Drivaxeldamask som blivit torr o spruckit och som sedan krånglar med drivknuten. Eller lös drivaxel. Är det fwd? Hjullager som är löst åtdraget.
På min V70 hade stötdämparinfästning vid hjulnavet blivit lös. Övre stötdämparlagring som torkat.
Bara några idéer
På min V70 hade stötdämparinfästning vid hjulnavet blivit lös. Övre stötdämparlagring som torkat.
Bara några idéer
Provade med de dubbfria vinterhjulen jag har till min S70, blev tyvärr ingen skillnad.Höghus skrev:
Har funderingar med just drivaxlar som Niq föreslog, damaskerna dock i mycket gott skick, inget torrt eller sprucket någonstans.
Lösa hjullager är ett tips, kommer inte att ge mig förrän det är löst. ska besikta på onsdag och kommer be dem att nagelfara alla bussningar och allt som kan vara fel och blir bara glad om jag får en tvåa!
Nästa steg blir att åka till "min" skrot och låna två justa drivaxlar och prova, är det inte det funderar jag på att byta hjullager.
Kan ju eventuellt också vara en fyrhjulsinställning som är käpprätt åt fanders, jag har ju hela vintern på mig...😉😎
Jamendåså, då har du ju uteslutit däck & fälgar.mikethebik skrev:Provade med de dubbfria vinterhjulen jag har till min S70, blev tyvärr ingen skillnad.
Har funderingar med just drivaxlar som Niq föreslog, damaskerna dock i mycket gott skick, inget torrt eller sprucket någonstans.
Lösa hjullager är ett tips, kommer inte att ge mig förrän det är löst. ska besikta på onsdag och kommer be dem att nagelfara alla bussningar och allt som kan vara fel och blir bara glad om jag får en tvåa!
Nästa steg blir att åka till "min" skrot och låna två justa drivaxlar och prova, är det inte det funderar jag på att byta hjullager.
Kan ju eventuellt också vara en fyrhjulsinställning som är käpprätt åt fanders, jag har ju hela vintern på mig...😉😎
/Höghus
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det fanns tidigare enkla "färddatorer" att köpa till bilar. Om någon minns, man monterade en flödesmätare på bensinledningen och någon magnet på kardanröret som lästes av av en sensor. Man kunde då se bensinförbrukning och kanske annat. Finns det att köpa idag någonstans? Alla nyare bilar har väl inbyggd färddator så det lär inte säljas så många. Jag har en 60-talsbil (MG) med spartanskt Lucas elsystem och är nyfiken på just bensinförbrukningen för ögonblicket men kan inte hitta produkten. Att tanka fullt och läsa av trippmätaren nästa tankning är inte riktigt samma sak och bilen körs inga långa sträckor så det lär dröja mellan tankningarna.
Ja det gäller ju tyvärr allt här i livet, även att sitta still i soffan och titta på TV.X xxargs skrev:Men även om man gör allt rätt så kan man ha väldigt otur, min mellanbror omkom pga. detta då en älg vilade i dikeskanten och hoppade upp mitt framför brorsan när denne kom i typ laglig hastighet för vägen, förmodligen uppskrämd av ljudet och så var det färdigt - inte en chans för honom, såg ens knappt älgen.
Visst som motorcyklist måste man vara mentalt förberedd att väldigt tråkiga saker kan hända, men jag som anhörig och också åkte motorcykel lika mycket som han, slutade med det efter detta - det är kul att åka motorcykel fortfarande när man väl är på denna - men att ta på sig kläderna och förbereda sig för färden, ja det blev för mycket.... det är 26 år sedan nästa exakt och det var sista dagen på semestern och åkte hem från mig med ett 'vi hörs'...
Statistiskt sett finns det dock mycket att göra när man åker hoj som förbättrar oddsen att klara sig.