88 864 läst · 271 svar
89k läst
271 svar
Vad kan hända nu när grannen klagat över mitt altanbygge?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 892 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 892 inlägg
Håller med men samtidigt så ska ju en människa kunna uppehålla sig under trädäcket för att det ska bli aktuellt att kalla byggnadsverket en byggnad eller byggnadsdel. Enklast är således att den som bygger ser till att det utrymmet aldrig finns där. Minska höjden genom att sänka trädäcket eller höj marken med massor.A Alexander HB skrev:Japp, jag håller med.
Lagstiftningen i sig nämner inga gränser, utan varje dom från högre instans slår ner en markering här och där. Ibland är den tyska modellen (som inte förlitar sig på praxis i någon större utsträckning) bättre.
Egentligen är det nog värre än så. Domstolarna har själva sagt, som del av domsluten, att varje fall måste/ska bedömas individuellt. Jag skulle därmed inte bli förvånad om de i framtiden nekar en altan lägre än 120 cm, samtidigt som de i andra fall godkänner över 180 cm.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 892 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 892 inlägg
Du tänker på fallet Oxelhäcken. Klassiker. Men den handlar inte om att någon myndighet förelade markägaren att klippa häcken utan att de nyinflyttade markägarna fick spel när granne klippte vad de upplevde som deras oxelhäck på deras mark enligt vad som var brukligt mellan grannarna.P P64bygg skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 718 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 718 inlägg
Helt fel, vilket du kan se att även Ludde kommit fram till i inlägg #75, strax efter det inlägg du citerade.R Robomow skrev:
Testa att läsa lite fler inlägg innan du svarar och testa att läsa domsluten ovan så klarnar det säkert
Du är inte den första och säkert inte den sista som kommer in och svarar utan att ha läst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 610 inlägg
Hmm, får mig att börja fundrera på lekstugor.Claes Sörmland skrev:Håller med men samtidigt så ska ju en människa kunna uppehålla sig under trädäcket för att det ska bli aktuellt att kalla byggnadsverket en byggnad eller byggnadsdel. Enklast är således att den som bygger ser till att det utrymmet aldrig finns där. Minska höjden genom att sänka trädäcket eller höj marken med massor.
De brukar väl generellt räknas in som friggebod, men de har ju rätt ofta en begränsad våningshöjd.
Kan definitionen av byggnad hänga på vem som ska "bo" i det?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 892 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 892 inlägg
Jag uppfattar det mer som att storlek spelar roll. Bygger man en lekstuga för barns storlek så ryms ej vuxna att vistas i den och det är per definition inte en byggnad.Dowser4711 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 892 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 892 inlägg
Det var ju 2011, strax efter PBL uppdaterades. Sådana lagändringar ger osäkerhet i tillämpningen och lockar fram ambitiösa och hungriga karriärteknokrater. Och inte sällan är de unga nyutbildade. Det verkar ju vara fallet här säger en googling, det är så att säga inte en mediaskygg person som drev detta ärende.A Alexander HB skrev: