80 971 läst · 228 svar
81k läst
228 svar
Lurad av plattsättaren!
Men det är inte självklart att personen som får fakturan faktiskt har ingått i avtal. Det är bland annat det som rätten får reda ut. Och sedan om varor och tjänster faktiskt har levererats enligt avtal. Om så är fallet så kommer konsumenten att bli betalningsskyldig annars faller betalningsskyldigheten.Globetrot skrev:
Kanske är lite syftningsfel från min sida, det jag menade är att det enda sättet att få juridisk legitimitet för en bestriden faktura är tingsrätten, sen kan man självklart lösa det den mjuka vägen vilket kanske också är det vanligaste.Alfredo skrev:
Svaret syftande till att understryka det många framfört i tråden att bara för att man skickar en faktura så har man rätt att få betalt vilket inte är fallet.
Jag har ju senare skrivit om rättsfall mm. Men släpp det bara, det är inte en rättegång om vem som har rätt och fel. Det lär inte hjälpa TS att fortsätta.O oliven1 skrev:
men undervisa mig gärna då.
vilket rättsfall då.
jag arbetar i branschen och har aldrig hörttalas om det rättsfallet, kan du inte bara visa det då?
vilket rättsfall då.
jag arbetar i branschen och har aldrig hörttalas om det rättsfallet, kan du inte bara visa det då?
P PHPersson skrev:
Och att du ens kommet hit och frågar om, hur lång tid skall det ta, visar bara vilken trixare du är.
Ha dialogen med plattsättarna och inte ett forum som mestadels består av förståsigpåarekonsumenter.
Syns att det är inte bara att smacka på och sen är det klart. Det är lite trix och fix ändå för att få till det snyggt. Som du själv sagt är nöjd med.
Och vi vet inte ens vad du fått betala för detta.
Ja är det 160h a 700kr /h , ja då kanske det är lite i överkant.
Men har du anlitat polski och co för att i tron om att det ska blibilligt, så är det fullt normalt.
Man betalar för kunskap, inte för tid.
Ha dialogen med plattsättarna och inte ett forum som mestadels består av förståsigpåarekonsumenter.
Syns att det är inte bara att smacka på och sen är det klart. Det är lite trix och fix ändå för att få till det snyggt. Som du själv sagt är nöjd med.
Men har du anlitat polski och co för att i tron om att det ska blibilligt, så är det fullt normalt.
Redigerat:
Vad menar du, "bathroom salon"? Att det skulle vara oerhört stort? Även om det bara är väggarna, så handlar det om ca 10 - 11 löpmeter vägg, alltså en golvyta på ca 6 - 7 kvm. Om även golvet ingår i de 27 kvm så är ju rummet ännu mindre.S sturnus skrev:
Salon, my ass.
Du skall nog inte raljera över polacker. De är grymt duktiga på stenarbete överlag.I ItWasntMe skrev:Och att du ens kommet hit och frågar om, hur lång tid skall det ta, visar bara vilken trixare du är.
Vart tycker du man ska skaffa sig mer ku skap då? Tror man att man blir lurad hjälper det knappast att han en dialog med de som eventuell lurar en?I ItWasntMe skrev:Och att du ens kommet hit och frågar om, hur lång tid skall det ta, visar bara vilken trixare du är.
Visst att många av inlägg kanske inte är 100% matnyttiga men min upplevelse är att det finns både gott om kunskap och infallsvinklar på det här forumet.
därför att man kan inte bara lägga upp det som en enkel fråga, hur lång tid skall det ta ??M Mirkan skrev:Vart tycker du man ska skaffa sig mer ku skap då? Tror man att man blir lurad hjälper det knappast att han en dialog med de som eventuell lurar en?
Visst att många av inlägg kanske inte är 100% matnyttiga men min upplevelse är att det finns både gott om kunskap och infallsvinklar på det här forumet.
Finns liksom flera aspekter i det.
Får man parkera i direkt närhet (ja verktyg flyttar inte av sig själv), finns det rinnande vatten, finns det toalett i närheten, är materialet inköpt, står materialet på plats, är väggen det skall kaklas på tvättad och primad, finns det el, måste det städas av varje dag för att kunder skall vara där, vem städar osv.
Vilken nivå av kvalitet är beställd (ja vissa vill enbart betala för good enough, medans andra vill ha det minutiöst perfektion), hur lång tid får det ta, finns det maxtid, min tid.
Hur pass erfaren är den man anlitar osv osv.
Det går liksom inte att bara haffsa ur sig en fråga och tro att allt detta ryms i ett o samma svar.
Visst, självklart är det så att som beställare så förväntar man sig en viss typ av lägsta nivå, och även kanske hur lång tid det tar på ett cirka. Som kund har man juh ett visst ansvar själv att fråga och ta reda på information då olika handtverkare är bra på olika saker, samt kvalitet. Självklart så förväntar man sig att inte bli lurad, och det skall man inte heller bli. Men ett visst ansvar har man själv när det kommer till dialog.
Jag kan faktiskt inte svara på om 160h är mycket eller lite eftersom vi inte vet alla andra delar som är sagda,eller osagda.
Men visst, om det nu "bara" är att kasta upp plattorna enligt utsago, ja då kanske 160h är lite väl mycket. Men ts har inte ens svarat på vad han fick betala. Timmar säger juh inget om pris. Kan juh vara så att en är lärling tex, eller bara en "polare" som hänger med. Eller så är det två fullbetalda plattisar. Och är det det, så förväntar man sig ändå att båda skall kunna jobba 100% på varsitt håll.
Men som sagt, oftast är det med bakom ett jobb, än det man ser i första skedet.
Du glömmer en detalj här… hantverkaren själv har sagt ”ett par dagar”. Då får vi väl anta att han/hon har tagit reda på förutsättningarna innan tiden anges. Säg att de i värsta fall var 3st 3dagar så är det inte ens hälften av timmarna.I ItWasntMe skrev:därför att man kan inte bara lägga upp det som en enkel fråga, hur lång tid skall det ta ??
Finns liksom flera aspekter i det.
Får man parkera i direkt närhet (ja verktyg flyttar inte av sig själv), finns det rinnande vatten, finns det toalett i närheten, är materialet inköpt, står materialet på plats, är väggen det skall kaklas på tvättad och primad, finns det el, måste det städas av varje dag för att kunder skall vara där, vem städar osv.
Vilken nivå av kvalitet är beställd (ja vissa vill enbart betala för good enough, medans andra vill ha det minutiöst perfektion), hur lång tid får det ta, finns det maxtid, min tid.
Hur pass erfaren är den man anlitar osv osv.
Det går liksom inte att bara haffsa ur sig en fråga och tro att allt detta ryms i ett o samma svar.
Visst, självklart är det så att som beställare så förväntar man sig en viss typ av lägsta nivå, och även kanske hur lång tid det tar på ett cirka. Som kund har man juh ett visst ansvar själv att fråga och ta reda på information då olika handtverkare är bra på olika saker, samt kvalitet. Självklart så förväntar man sig att inte bli lurad, och det skall man inte heller bli. Men ett visst ansvar har man själv när det kommer till dialog.
Jag kan faktiskt inte svara på om 160h är mycket eller lite eftersom vi inte vet alla andra delar som är sagda,eller osagda.
Men visst, om det nu "bara" är att kasta upp plattorna enligt utsago, ja då kanske 160h är lite väl mycket. Men ts har inte ens svarat på vad han fick betala. Timmar säger juh inget om pris. Kan juh vara så att en är lärling tex, eller bara en "polare" som hänger med. Eller så är det två fullbetalda plattisar. Och är det det, så förväntar man sig ändå att båda skall kunna jobba 100% på varsitt håll.
Men som sagt, oftast är det med bakom ett jobb, än det man ser i första skedet.