E Elajomannen skrev:
Håller helt enkelt inte med. Jag vill ha betydligt tuffare lagstiftning om detta och många andra saker. Men du och jag kommer inte bli överens, det är en insikt som står alldeles klar för mig.

Därmed lägger jag inte mer tid på detta.
Så båtfolket kan inte ladda på snabbladdarna? Man ska förlita sig på att en klubb ombesörjer så att ni kan tanka på plats.?

Lagkravet borde vara omformulerat att folk kan ladda i sina byar, inte att klubbar ska erbjuda laddning till folk.

Eon lade ner sina stolpar här så vi har inga alls, så de som bor i lägenhet kan inte ladda, så de måste antingen köra till stan eller vara utan.

Så dåligt så det inte är sant =)

Den lagstiftning du vill ha börjar likna lite av en diktatur. Och då har miljöaktivisterna gått för långt.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
E Elajomannen skrev:
Jorå, därför att världen är full av fossilkramare.
Rör inte min dinosaurier! ✋
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.

Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.

Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Ja, det är ju SR. Vem kunde förvänta sig något annat än att dom skulle förminska förra regeringens fadäser.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.

Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Haha, ja en atypisk ideell förening där ett företag i branschen tror det finns kommersiell bärkraft för laddstolpar. (Eller om det bara handlar om att håva in bidrag från staten.)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tror att golfklubbar kan vara närmast idealiska ställen för kommersiella långsamladdare. Många är väl där 4–5 timmar, så även en elbil hinner ju få i sig en betydande mängd kräm.

Argumentet mot skulle väl vara att man oftast inte har så långt till golfbanan, men för den utan laddning hemma (och ja, hybridförarna förstås) så är det ju ett bra laddtillfälle.

Men inget som fordrar lagstiftning.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Golf är ju dessutom en snobb sport, så andelen elbilar är nog högre än valfri ekonomiskt svagare förening.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Golf är ju dessutom en snobb sport, så andelen elbilar är nog högre än valfri ekonomiskt svagare förening.
Min expertåsikt vid 2 golfbanor här är att elbilen är i underläge. Vid den finare banan så har jag på min höjd sett 2 elbilar samtidigt. Medans den andre är mer belamrad med husbilar under sommartid.

Med det sagt så kan elbilisterna ladda på snabbladdaren i stan. Eller betala 7 kr kWh då det ändå är en snobbsport ;)
 
Det var väl på 90 talet golf var mellanchefssporten, på 00-talet var det cykling och sen blev padel, vet dock inte vad det är nu?.
Men gissar att det stod mycket Teslor framför padelhallarna för 2-3 år sedan
 
Fairlane
Det var några år sen jag var på golfbanan men då var en stor andel hantverkare. Är det snobbarna, eller har det ändrats, eller är det fördomar?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Många är väl där 4–5 timmar, så även en elbil hinner ju få i sig en betydande mängd kräm.
Problemet är annars oftast att det endast är tillåtet med parkering vid pågående laddning så det är svårt att kunna parkera och ladda vid 11 kW laddplats då man får böter om aktiviteten tar för lång tid.
 
Har du sett eller hört talas om att någon som haft laddkabel i fått böter på den grunden?

Vissa laddparkeringar har tidsgräns för att undvika det här problemet (i Stockholms innerstad är det exempelvis max tre timmar dagtid), men att någon med en ansluten laddkabel faktiskt skulle få böter för att laddningen avbrutits/slutförts tror jag helt enkelt inte händer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du sett eller hört talas om att någon som haft laddkabel i fått böter på den grunden?
Jag har sett gula lappar på bilar med kabel ansluten, ja. Och det borde vara lätt för bolagen att bötfälla om de vill eftersom boxarna är uppkopplade och bilen rapporterar laddstatus. Men det är olika i olika städer. Göteborg har väl bara som krav att bilen ska kunna laddas för att parkera på platsen; behöver inte ens anslutas.

Sedan har ju vissa bolag istället riktigt höga avgifter per minut efter att laddningen avslutas (Tesla 10 kr/minut; vid snabbladdning kan man nästan inte göra ärenden annat än att gå på toa)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Då får ju golfklubben helt enkelt tillåta längre parkering, precis som man tillåts parkera hela dagen med laddning igång på pendelparkeringarna där jag bor.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.