returen returen skrev:
någon måste bekosta den gröna omställningen
Ja, men nyttan av att ideella föreningar gör det på detta viset känns tveksam.
 
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
Jag har en jävligt bra ide.
Du kan sponsra j-o75:s förening med installation av en box med betalmöjlighet. Så kan du säkert få ditt namn på väggen i föreningen.
Så kan alla boxvurmare göra så att föreningarna kan fokusera på vad de ska fokusera på, dvs inte infrastruktur utan deras huvudintresse och slippa tvinga medlemmarna att sälja värdelösa lotter eller apdyra strumpor för att betala för en värdelös box.

Eller så laddar folk sina bilar hos de privata bolagen som faktiskt har betalsystem och har det som sitt intresse.....

Ja folk kommer tanka bensin och diesel om 50 år med, eu har backat och fattat att det är en omöjlighet =)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Ja, men nyttan av att ideella föreningar gör det på detta viset känns tveksam.
ideella föreningar skall självklart inte var med om detta jippot
 
Detta är ju intressant för alla båtklubbar med stor uppställningsplats och ett litet klubbhus. Det finns oftast inga uppmärkta parkeringsplatser men det kan få plats hundratals bilar sommartid på vissa klubbar. Vintertid betydligt färre.

På min båtklubb finns ju elstolpar men de är inte avsedda för laddning av elbilar. Faktum är att det till och med står i klubbens stadgar att det inte är tillåtet att ladda en elbil där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
I vilket fall som helst så är ju en 6A laddstolpe rätt meningslös att ha. Vem vill ladda på den?
Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.

Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.

Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Exakt, I min proffesion träffar jag hela tiden på folk som säger att de måste ha 22 kW laddning. ( De har ingen bil som fixar detta, men de måste de ha för att vara "framtidssäkra")

När man börjar koka ner det lite så visar det sig att de flesta kör 10-25 mil i veckan.

Dessa personer brukar få vika ner sig när man förklarar för BRF vad det kostar med 22 kW laddning till alla.

Påfallande många anläggningar har byggts som klarar 1 fas 6A om samtliga laddar samtidigt. Få har klagat.

I mitt tycke ett jävla oskick att kräva 22 kW laddning. Bättre då att bygga så att alla som vill kan ladda. Ropar man på 22 kW åt alla i alla lägen så är risken mycket mycket stor att det inte blir något alls.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.

Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Iom att man inte får ge bort elen på arbetsplatsen så fungerar det inte utan att ha en "ansluten" laddbox ändå, om man nu inte har numrerade platser och därmed kan identifiera vem som använt elen. Den ena lagen lägger krokben för den andra...
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Dessa personer brukar få vika ner sig när man förklarar för BRF vad det kostar med 22 kW laddning till alla.
Som jag ser det så ska laddboxen kunna klara av upp till 22kW i ett större system. Detta för att kunna få maximal flexibilitet. Sen att det inte är 22kW till varje plats utan man delar på den effekt som går att få fram är bara naturligt.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Iom att man inte får ge bort elen på arbetsplatsen så fungerar det inte utan att ha en "ansluten" laddbox ändå, om man nu inte har numrerade platser och därmed kan identifiera vem som använt elen. Den ena lagen lägger krokben för den andra...
Om det är en stadigvarande arbetsplats finns det resurser och incitament för att kunna installera en passande laddningslösning.

Det är ju på ställen där det inte finns resurser och incitament man inte vill att det skall finnas lagkrav på att det skall installeras laddniningspunkter.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om det är en stadigvarande arbetsplats finns det resurser och incitament för att kunna installera en passande laddningslösning.

Det är ju på ställen där det inte finns resurser och incitament man inte vill att det skall finnas lagkrav på att det skall installeras laddniningspunkter.
Min arbetsplats har laddboxar, men billigt blev det inte...
 
E Eld skrev:
Detta är ju intressant för alla båtklubbar med stor uppställningsplats och ett litet klubbhus. Det finns oftast inga uppmärkta parkeringsplatser men det kan få plats hundratals bilar sommartid på vissa klubbar. Vintertid betydligt färre.

På min båtklubb finns ju elstolpar men de är inte avsedda för laddning av elbilar. Faktum är att det till och med står i klubbens stadgar att det inte är tillåtet att ladda en elbil där.
Jag har funderat på det där. Jag vet inte hur styrelsen i min båtklubb resonerat, men på min klubb är klubbhuset mycket litet. Det finns bord och stolar för sex personer där inne. Det används primärt som vaktlokal för nattvakten skulle jag säga.

Sist jag var på klubben räknade jag till 45 parkerade bilar. Två stycken var parkerade i stugans omedelbara närhet. Ingen av dessa parkerade för att besöka klubbhuset.

Jag hävdar att tomten till klubbstugan i detta fall är mycket begränsad till yta av den totala fastigheten och som mest rymmer ett fåtal parkerade bilar.
Resten av ytan som används som parkering är utanför stugans tomt och till för bryggorna och båtarna.

Å andra sidan, med mer än 100 betalande medlemmar är installation av en laddbox kanske inte ett ekonomiskt problem i första hand.
 
Redigerat:
F frause skrev:
Jag har funderat på det där. Jag vet inte hur styrelsen i min båtklubb resonerat, men på min klubb är klubbhuset mycket litet. Det finns bord och stolar för sex personer där inne. Det används primärt som vaktlokal för nattvakten skulle jag säga.

Sist jag var på klubben räknade jag till 45 parkerade bilar. Två stycken var parkerade i stugans omedelbara närhet. Ingen av dessa parkerade för att besöka klubbhuset.

Jag hävdar att tomten till klubbstugan i detta fall är mycket begränsad till yta av den totala fastigheten och som mest rymmer ett fåtal parkerade bilar.
Resten av ytan som används som parkering är utanför stugans tomt och till för bryggorna och båtarna.

Å andra sidan, med mer än 100 betalande medlemmar är installation av en laddbox kanske inte ett ekonomiskt problem i första hand.
En laddbox till nattvakten vore ju inte så dumt.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.

Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Om intresse och behov hade funnits så hade man ju redan satt igång med detta i varje förening.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
En laddbox till nattvakten vore ju inte så dumt.
Varför då? Man lär ju inte gå nattvakt på en båtklubb 10 mil bort liksom.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.