712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Michelin är nästan alltid i topp men inte alltid. Michelin Macadam 90 (MC däck) för 20-25 år sedan var väldigt spårkänsligt. På fräst asfalt var det riktigt illa. Mönstret hade i mitten två längsgående rillor och i övrigt nabbar/kutsar som ganska fort blev snedslitna. Metzeler har jag bara goda erfarenheter av. Nyare Michelin har nog inga problem heller men jag chansar inte.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Tycker att Metzeler och Michelin är de som levererat mest förutsägbara och pålitliga däck i ”bas-sport” och touring segmentet för landaväg. Egenskaper på blöt asfalt är alltid nåt jag kikar på och då kanske det väger över lite till Michelins fördel. Men både Continental och Pirelli åker på om det är rätt pris. Jag har mitt Pirelli Angel fram på min Ducati, det är samma däck som hojen levererades med 2009-2010. Jag har tänkt byta det i 3-4 år för det börjar kännas gammalt och även om man inte kör på det sättet längre så vill man ha fäste fram men det har helt enkelt inte blivit av.T TommyC skrev:Michelin är nästan alltid i topp men inte alltid. Michelin Macadam 90 (MC däck) för 20-25 år sedan var väldigt spårkänsligt. På fräst asfalt var det riktigt illa. Mönstret hade i mitten två längsgående rillor och i övrigt nabbar/kutsar som ganska fort blev snedslitna. Metzeler har jag bara goda erfarenheter av. Nyare Michelin har nog inga problem heller men jag chansar inte.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Då är nog Anakee Street utmärkt. Funkar bra på asfalt, i regn och även enklare grusvägar.N Niq skrev:Det kommer att köras mest på asfalt men eftersom vi bor på landsbygden så finns det lite grusvägar också. Asfaltsvägarna är inte heller dom bästa. Jag gissar att det kommer köras en del på blöt vägbana och även när det blir lite kallare troligen inte vid köldgrader.
Såg nu att Michelin adventurer har M+S stämpel så det jag tror det kommer att bli dom. Det är ingen stor prisskillnad till Heidenau så priset är inte avgörande.
Jag kör Anakee Wild nu och tycker det är grymt, bra grepp överallt men såklart håller det inte lika länge. Åkte Anakee Adventure tidigare när jag hade lite mer gatorienterad hoj. Alla Anakee däcken är riktigt riktigt bra. Men klart att kör man på t.ex. blött gräs är det nabbar som gäller
Tycker de verkar ok på grus , blöt och torr asfalt. Nu kör inte jag så hårt på grusväg jämfört med asfalt. Balanserar alltid mcdäck innan montering för att minimera vibrationer. De funkar bra för mej men det finns säkert många bra däck.N Niq skrev:
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Med tanke på diskussionen om reservdelspriser tidigare. Dom slog sönder glasen på ett 20 tal bussar på en depå här i närheten. Flera av dom skulle visst skrotas för det blev för dyrt att byta alla glasen. Dom är visserligen inte nya men dom används i kollektivtrafiken så hemskt gamla är dom inte.
Eller så bör de byta verkstad
Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?S Stubai skrev:
Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.
Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.
Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
~1.000%/10x påslag är inte ovanligt på OEMJ JohanLun skrev:Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?
Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.
Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.
Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Kom över en del sånt hos en stor sportbilstillverkare via kontakter. Fabriksnya växellådor till bilar som gick ut produktion 18 år tidigare. Det var billigt, det var efterfrågat och det var lättsålt. Frågade efter mer men fick veta att ”det mesta” hade gått på skrot.J JohanLun skrev:Nu jobbar jag inte specifikt med reservdelar, men ibland med frågor som rör dem. Speglar, lampor mm är det en stor lönsamhet i. Men en tillverkare måste (i princip om man är seriös och inte Fisker) ha alla obskyra delar som reservdel, normalt i 15 år efter den modellen slutat tillverkas. Har man sålt till militär eller myndigheter kan finnas krav på 30-40-50 år. Det är inte bara slitdelar utan säten, instrumentpaneler, rattar, kompletta motorer, växellådor mm. Som ska kunna produceras eller lagras i många år. När serietillverkning läggs ned så kan man inte ha produktionsliner stående tomma. Man får då höfta och ta i, hur många hundra kompletta växellådor behöver finnas i lager? Efter 15 år, om man sålt bara några få, ska resten skrotas?
Piratdelar har ofta sämre kvalitet. Inte alltid, men ofta.
Marginalerna måste vara höga för att hålla den servicen, biltema skiter i att ha annat än storsäljarna.
Jag har sett att i vissa fall har det varit lägre pris på slitdelar hos märkeshandlaren än hos tex Mekonomen på olja, bromsbelägg, leder mm.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
finns ingen lag som säger att allt måste lagerföras en viss tid efter att modellen försvunnit. Det är en myt som alltid funnits men stämmer inte. Det handlar ju mer om att det rekommenderas att man bör ha ett lager med delar men som sagt. Det finns inget tvingande. Förr fungerade det bra men det finns moderna bilar som bara är ett par år gamla där mycket redan utgått. Ibland väldigt primära saker....