sysmali sysmali skrev:
Har inte följt tråden slaviskt på något år. Nyfiken om @Nerre slagit till på elbil än?
Med närmare 1200 inlägg bara i den här tråden så tyder det på ett närmast genuint och andäktigt intresse för elbilar. Undrar hur många mantimmar som har gått till spillo med alla inlägg? Barnen storgråter, frun storsuckar. Tapeterna rasar ner från väggarna. Akvariet växer igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
bjorne76 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag var också ute och körde rätt mycket igår, men hade mestadels vinden i ryggen eller sidan. Jag har nog aldrig haft så låg förbrukning på en så lång sträcka.

Men djävulen ligger i detaljerna: Av olika skäl var det i mitt fall nästan bara landsvägskörning (en försumbar sträcka motorväg) och jag höll ner hastigheten pga. vinden, både för kastvindarnas skull och pga. risken för oförutsedda hinder. (Fick rent av vända en gång pga. träd över vägbanan och körde under ett obehagligt lutande träd en annan. Och mängden stora grenar på vägarna var legio.)

Så visst påverkar vinden förbrukningen, 15 sekundmeters motvind är ju trots allt över 50 km/h i ökat luftmotstånd, men det finns flera skäl att hålla ner hastigheten.

Dock är även jag förvånad över hur relativt få som kör fort med elbilar. De flesta resor är ju korta med sådana också, så jag tror inte att det i så stor utsträckning handlar om räckvidden.
Vindar är svårberäkade, annars vore det kul att testa vad mot och medvind drar/ger.
 
Isakare Isakare skrev:
Vindar är svårberäkade, annars vore det kul att testa vad mot och medvind drar/ger.
Men för mig är det för tidigt med elbil om vinden blir en faktor att ta hänsyn till.😉😂
Erkänner dock att det funnits bilägare genom åren som penetrerat drivmedelssparande på liknande sätt, dock inte jag.

Jag har dock testat att ändra mitt sätt att tanka bilarna, dvs kan fylla på när tanken är halvfylld och passerar macken hemma när jag ändå varit ute på inhandlingsresa. Liknar väl lite elbilskörning och fungerar utmärkt, bara att åka iväg på längre resa utan behöva fundera, blir ungefär som att ha hemmaladdning för elbil.
Så nu funderar jag på mitt tidigare beteende att försöka köra så länge som möjligt på tankinnehållet, men, men, man lär så länge man lever efter nästan 50 års bilkörande.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Vindar är svårberäkade, annars vore det kul att testa vad mot och medvind drar/ger.
Jag tror inte att det är så svårt. Det finns ju exempelvis de som gör räckviddstester i 90 resp. 120. Då är säkert en del ökat rullmotstånd och kanske något annat med, men i stort tror jag att det kan översättas till en motvind om 8 m/s. Och det gör bevisligen rätt stor skillnad.

Säkert finns det ingenjörer här som kan hjälpa oss att reda ut hur mycket av en hastighetsökning som förbrukningsmässigt har att göra med vindmotstånd respektive annat.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att det är så svårt. Det finns ju exempelvis de som gör räckviddstester i 90 resp. 120. Då är säkert en del ökat rullmotstånd och kanske något annat med, men i stort tror jag att det kan översättas till en motvind om 8 m/s. Och det gör bevisligen rätt stor skillnad.

Säkert finns det ingenjörer här som kan hjälpa oss att reda ut hur mycket av en hastighetsökning som förbrukningsmässigt har att göra med vindmotstånd respektive annat.
Jo, men ingenjörers beräkningar och verkligen stämmer sällan likt vindar aldrig är nått som blåser konstant.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Men för mig är det för tidigt med elbil om vinden blir en faktor att ta hänsyn till.😉😂
Erkänner dock att det funnits bilägare genom åren som penetrerat drivmedelssparande på liknande sätt, dock inte jag.

Jag har dock testat att ändra mitt sätt att tanka bilarna, dvs kan fylla på när tanken är halvfylld och passerar macken hemma när jag ändå varit ute på inhandlingsresa. Liknar väl lite elbilskörning och fungerar utmärkt, bara att åka iväg på längre resa utan behöva fundera, blir ungefär som att ha hemmaladdning för elbil.
Så nu funderar jag på mitt tidigare beteende att försöka köra så länge som möjligt på tankinnehållet, men, men, man lär så länge man lever efter nästan 50 års bilkörande.
Ja det är nog bäst om du väntar några år till. ;)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Jo, men ingenjörers beräkningar och verkligen stämmer sällan likt vindar aldrig är nått som blåser konstant.
Räckviddstester utförs nog inte av ingenjörer som regel, i alla fall inte de du kan läsa om i motortidningar.

Nötegårdsgubbens approach på problemet är lysande bra.
Det är precis så det fungerar, och i dessa högre hastigheter dominerar luftmotstånd kraftigt så att det blir en bra approximation.
Om vinden är byig, så får du helt enkelt försöka göra en bra gissning på medelvind, likaså om den inte är rak med eller motvind.
 
  • Gilla
  • Älska
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men vill man räkna på det så tar man bilens frontarea och cW-värde och använder denna formel

Formel för luftmotståndskraft (Fd = 1/2 * C * ρ * A * v^2) används för att beräkna elbilens förbrukning vid olika hastigheter.

Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.

Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
Diagram över motorns vridmoment kontra rotationshastighet, där varvtal i r/min visas på den horisontella axeln och vridmoment i Nm på den vertikala axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är nog bäst om du väntar några år till. ;)
Just nu ser det ut så, men saker kan förändras.
Tycker också att diskussionen i tråden har förändrats sedan den startade och även förutsättningar.
Från den tidigare lite "hysteriskt" snabba omställningstiden är det idag ett mera rimligt resonemang om äldre och nya bilar för att göra ett utbyte av befintliga fordon.
Se Norge som varit tidigt ute med elbilar och nu börjar få en övervikt av elbilar.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vill man räkna på det så tar man bilens frontarea och cW-värde och använder denna formel

[bild]

Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.

Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
[bild]
Nu ser jag att det var någon rätt märklig motor det där, väldigt lågvarvig tydligen.

Så här ser det mer typiskt ut, för diesel och bensinmotorer i bilar, denna ska tydligen vara en diesel
Effektivitetsdiagram för en dieselmotor, med tryck (pe) i bar längs y-axeln och varvtal (n) i rpm längs x-axeln. Konturlinjer visar bränsleförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tagen från denna wikipedia-sida
https://en.wikipedia.org/wiki/Consumption_map
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Xpeng G9, Zeekr 001 och Nio EL7, eller nya EL8 är ungefär samma storlek. Polestar 4 kommer snart och Peugeot E-5008 kommer i höst också.

Och så Tesla X förstås...

Alla ganska stora bilar...
Är inte så hemskt förtjust i kineserna, peugeot vet jag inte om man vågar köpa. Fransmännen har ju som aldrig varit kända för att göra bra elsystem och en fransk elbil känns som problem. Kan vara fördomar bara.

Tesla x är ju som intressant men ack så dyr, polestar känns som väldigt osäkra då det verkar gå knackigt för dom, trist o skaffa en o så blir det en fisker av dom.

Men har lagt mina planer på att byta till en elbil lite på is, det tar som emot att leasa en personbil för närmare miljonen och solka ner den på industrin, även om mitt jobb är relativt "fint" så ska man likförbaskat in och studsa på något gruvområde eller annan industri och det tar som emot.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ser jag att det var någon rätt märklig motor det där, väldigt lågvarvig tydligen.
Den är nog inte så märklig för en lastbil.
 
Mikael_L
L Lutte skrev:
Är inte så hemskt förtjust i kineserna, peugeot vet jag inte om man vågar köpa. Fransmännen har ju som aldrig varit kända för att göra bra elsystem och en fransk elbil känns som problem. Kan vara fördomar bara.

Tesla x är ju som intressant men ack så dyr, polestar känns som väldigt osäkra då det verkar gå knackigt för dom, trist o skaffa en o så blir det en fisker av dom.

Men har lagt mina planer på att byta till en elbil lite på is, det tar som emot att leasa en personbil för närmare miljonen och solka ner den på industrin, även om mitt jobb är relativt "fint" så ska man likförbaskat in och studsa på något gruvområde eller annan industri och det tar som emot.
Idag måste man nog kolla runt lite vilka märken de samarbetar med och hur lika den färdiga produkten är.
T.ex Toyota proace city
Peugeot e-partner
Citroën berlingo electric och
Opel combo-e

är HELT samma bil, det är endast lite som byts i fronten, ratten är olika i alla, och själva instrumenthuset (instrumentbrädan är samma).
Nu var det bara dessa jag hade koll på, men det finns många mer eller mindre långtgående samarbeten, idag är det nog väldigt få biltillverkare som kör sitt race helt i egen regi

Toyota
Vit Toyota Proace City Electric skåpbil framifrån, mot ljusblå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Peugeot
Grå Peugeot e-Partner elbil parkeras vid en laddstation utomhus, laddningskabel ansluten till bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Citroën
Vit Citroën Berlingo Electric Van under laddning, sedd från sidan/fronten, med laddkabel ansluten till fordonets sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Opel
Vit Opel Combo-e skåpbil parkerad på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
fylla på när tanken är halvfylld och passerar macken hemma
Varför? Vad är fördelen? Jag tycker det är tråkigt att tanka så jag gör det så sällan som möjligt.

A AndersS skrev:
bara att åka iväg på längre resa utan behöva fundera,
Går dessa resor ofta på vägar där det är ont om mackar? Annars förstår jag inte riktigt finessen. Där jag kör kan jag nästan alltid hitta en passande mack inom runt tio mil framåt och då väljer jag den om jag börjar få tomt i tanken.
 
Ska jag på långresa vet jag det i förväg och tankar fullt dagen innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.