K kniv skrev:
Och hur många nya bilar som säljs nu har reservdäck? Knappast någon nämnvärd andel
Ny bil kräver en del fix innan den är i det skick som jag vill ha den. Köpa riktigt däck och lägga i är en sån sak, å jag kollar innan köp att det finns tillräckligt med plats för ett riktigt däck (även om det ofta är på gränsen och man får välja en dimension som inte är alltför bred)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Byter ni fortfarande däck eller vad håller ni på med😂
TS tröttna på er redan vid inlägg #29.
Men fortsätt ni med er säkerhetskontroll.
Skulle bara kolla för säkerhetens skull att tråden inte spårat ur och va offtopic😂😂
Ts borde ha förstått ändå lite att man behöver bara ett inlägg om att byta hjul (inte däck)
- Skaffa rätt hylsa, lossa hjulmuttrar/skruvar
- Lyft bilen på rätt ställe.
- skruva av muttrar/skruvar
-Lyft av hjulet (inte däcket)
-Rengör navet från rost
- Lyft på hjulet (inte däcket)
- Skruva dit muttrar/skruvar och dra åt lite.
- Sänk bilen och dra åt mer. Inte med hela kroppen.

Färdigt.

Ja som nybörjare bör man ha en pallbock under om man har en halvtaskig domkraft såklart.

Och den som inte drar ordentligt kan ju kolla en vecka efter om skruvar/muttrar är åtdragna fortfarande. Jag har aldrig gjort det när jag gjort det själv, men fått göra det när Däckverkstan gjort de då de använder sina mutterknackare till förbannelse.

Enkla vägen, lämna bilen till en seriös snubbe som inte använder mutterknack vid monteringen.
 
Du sparar tid och pengar (och utrymme i detta forum :) ) genom att låta verkstan skifta hjulen istället för att försöka själv. ;)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du sparar tid och pengar (och utrymme i detta forum :) ) genom att låta verkstan skifta hjulen istället för att försöka själv. ;)
Hur spar man pengar genom att låta en verkstad byta hjulen jämfört med att gör det själv?
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tror du om:
8.5 Flytta de ben som av misstag hamnat under bilen för där ska de inte vara?
D Dilato skrev:
Precis, jag har aldrig haft mina ben under bilen när jag byter hjul
wildeside wildeside skrev:
Vet inte varför benen skulle behöva vara under bilen.
Känns jäkla bökigt att byta däck med benen under bilen, mina däck sitter iaf på sidan av bilen😂
Alfredo får ett halvt poäng, men ni har för låga ambitioner med era bilar gubbar! 😉

Synar man bromsarna eller andra delar på nära håll så är det lätt hänt att ett ben eller delar av ett hamnar under bilen, om man sitter ner på marken, istället för att stå hukad eller böja på ryggen.
N Niq skrev:
När man byter någon del som man kommer åt från hjulhuset så sitter jag ofta med benen in under bilen fast då är den förstås uppställd på pallbock eller liknande. När jag bara byter däck har jag inga ben under bilen
Niq har fattat!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
wildeside
V Vardagsrum skrev:
Alfredo får ett halvt poäng, men ni har för låga ambitioner med era bilar gubbar! 😉

Synar man bromsarna eller andra delar på nära håll så är det lätt hänt att ett ben eller delar av ett hamnar under bilen, om man sitter ner på marken, istället för att stå hukad eller böja på ryggen.

Niq har fattat!
Sicken tur att han fattat.
Jag lutar mig in och kollar bromsbeläggen om jag arbetar med en sketen dom kraft.
När jag byter däck så lyfter jag våra bilar med pelarlyften.
Använder mutterknack men har förstått instruktionen om att efterdra för hand efter 5 mil...
 
B Boende45 skrev:
OT och hjälper inte TS men känner att jag måste svara.

Har en nyare VW med serviceavtal och mobilitetsgaranti.

Fick problem med att däcket tappade luft vid en mack och såg att det var ventilen som var skadad. Händelsen var mindre än 1 km från min VW-verkstad och jag vågade inte köra bilen då luften höll på att gå ur däcket.

Ringde mobilitetsgarantin som hämtade och körde bilen till verkstan inom 1 timme.

När jag hämtade bilen nästa dag fick jag betala 3800 kr för ventilbyte.

Så både Biltemas verktyg/maskiner och VWs mobilitetsgaranti är värdelösa, det sistnämnda är en scam det funkar bara om man har en företagsbil och någon annan betalar.

För övrigt tog jag bilen till en Däckia-verkstad direkt efter att ha lämnat VW och de tömt min plånbok.

Däckia tog 70 kr st för att byta de tre kvarvarande ventilerna som jag av säkerhet ville ha bytt.

Jag vet inte hur andra mobiltetsgarantier funkar men har man en VW privat är det i många fall alltså bättre att utnyttja bärgning i sin försäkring
Speca upp fakturan här så man får se. Har svårt att se att det står ”Byte ventil däck, 3800:-”
 
Fint påslag på delar som kostar runt 4-5 kronor..
 
wildeside
V Vardagsrum skrev:
Fint påslag på delar som kostar runt 4-5 kronor..
Ahlsells prislista
 
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Fint påslag på delar som kostar runt 4-5 kronor..
på min bil kostar de ca 300 kr styck+arbete (TPMS ventiler)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Fint påslag på delar som kostar runt 4-5 kronor..
Ventiler med sensor kostar betydligt mera
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad har mobilitetsgarantin att göra med det faktum att den verkstad som du blev tagen till helt klart tar överpriser?!
Mobilitetsgarantin bärgar din bil till närmaste auktoriserade verkstad för märket.

Du kan alltså inte välja till vilken verkstad du vill ha bilen.

Förstår att sambandet så här på midsommardagen kan vara svårt att förstå
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nyss passerat 30 år med körkort och har heller aldrig efterdragit eller haft lösa skruvar/muttrar hittills.
Tur, eller?

Har aldrig hört en däckverkstad påminna om att kom ihåg att efterdra när kunden backar ut.
Alla mina däckfirmor påminner om det….
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Alla mina däckfirmor påminner om det….
Aldrig varit med om detta..förmodligen har jag inte besökt DINA däckfirmor🤣
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
RoTe
Efterdragning gäller alu fälg, ej plåt. Så har man aldrig haft alufälg så...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.