Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.
Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.
Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.
Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.
Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Hur direkt löser huvudsäkring ut? Det skulle kunna vara fel på bilen också.
Själva strömbegränsningen finns ju i bilens laddregulator. Den drar så mycket ström som laddboxen talar om för den att den får dra. Då kan det ju antingen vara så att boxen ger fel tillåten ström, eller att det är fel på bilen så att den drar extremt mycket ström oavsett vad boxen säger till den.
Skulle möjligen gå att testa med en annan bil, som felsökning. För frågan är väl om bilen kan dra speciellt mycket mer än 20A laddström, så även om boxen "säger fel", så borde inte laddströmmen bli mer än max, kanske 25 - 30A. En sådan överlast klarar huvudsäkringen rätt länge. Går huvudsäkringen direkt, så låter det mer som en ren kortslutning.
Själva strömbegränsningen finns ju i bilens laddregulator. Den drar så mycket ström som laddboxen talar om för den att den får dra. Då kan det ju antingen vara så att boxen ger fel tillåten ström, eller att det är fel på bilen så att den drar extremt mycket ström oavsett vad boxen säger till den.
Skulle möjligen gå att testa med en annan bil, som felsökning. För frågan är väl om bilen kan dra speciellt mycket mer än 20A laddström, så även om boxen "säger fel", så borde inte laddströmmen bli mer än max, kanske 25 - 30A. En sådan överlast klarar huvudsäkringen rätt länge. Går huvudsäkringen direkt, så låter det mer som en ren kortslutning.
Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.H hempularen skrev:Hur direkt löser huvudsäkring ut? Det skulle kunna vara fel på bilen också.
Själva strömbegränsningen finns ju i bilens laddregulator. Den drar så mycket ström som laddboxen talar om för den att den får dra. Då kan det ju antingen vara så att boxen ger fel tillåten ström, eller att det är fel på bilen så att den drar extremt mycket ström oavsett vad boxen säger till den.
Skulle möjligen gå att testa med en annan bil, som felsökning. För frågan är väl om bilen kan dra speciellt mycket mer än 20A laddström, så även om boxen "säger fel", så borde inte laddströmmen bli mer än max, kanske 25 - 30A. En sådan överlast klarar huvudsäkringen rätt länge. Går huvudsäkringen direkt, så låter det mer som en ren kortslutning.
Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...
Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Vänta nu. HuvudsäkringEN? Går en av 3 huvudsäkringar eller går alla 3? Eller är det jordfelsbrytaren? Jag hade bekymmer med GAROs jordfelsbrytare som inte klarade av Elbilsladdning.D da20 skrev:Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.
Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...
Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Titta i laddboxens app vad max laddström är ställd på. Jag upptäckte efter att laddboxen uppdaterat programvaran att max plötsligt stod på 32A när 16A är korrekt i mitt fall.D da20 skrev:Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.
Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...
Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Max laddström står på 16A.Logad skrev:
Hittar dock även något i appen som heter "tillfällig laddgräns" där det står 32A av 20A. Denna inställning går inte att ändra och jag har inte koll på om det alltid stått 32 här...