D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Tibber hade väll underhåll på apiet? Fick iafnotis om de i appen.
 
kisumisu
D da20 skrev:
Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.

Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...

Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Har du en chuckoladdare till din bil?

I alla fall Kia har till sina bilar med en chuckoladdare. Har du en sådan så kan du testa bilen och utesluta den. Saknar du en sådan så testa bilen på en allmänn laddstolpe vad som händer där.

Har dock svårt tro det beror på bilen. Jag hade fel på min OBC i min Kia pluginhybrid. Då blev laddning avbruten och laddboxens ledstrip blev rödfärgad och i appen visade den "jordfel".
Detsamma gjorde chuckoladdaren dvs blev avbruten laddning (där finns dock ingen logg).
Så är det fel i bilen borde inte huvudsäkring lösa. Men vad vet jag.

Vad visar Easees app för logg?
 
Redigerat:
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Har du en chuckoladdare till din bil?

I alla fall Kia har till sina bilar med en chuckoladdare. Har du en sådan så kan du testa bilen och utesluta den. Saknar du en sådan så testa bilen på en allmänn laddstolpe vad som händer där.

Har dock svårt tro det beror på bilen. Jag hade fel på min OBC i min Kia pluginhybrid. Då blev laddning avbruten och laddboxens ledstrip blev rödfärgad och i appen visade den "jordfel".
Detsamma gjorde chuckoladdaren dvs blev avbruten laddning (där finns dock ingen logg).
Så är det fel i bilen borde inte huvudsäkring lösa. Men vad vet jag.

Vad visar Easees app för logg?
Det är konstaterat att bilen är trasig och står på verkstad.

Inlägg #52
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Jag gissar på att det är något fuffe
R Robert-san01 skrev:
Det är konstaterat att bilen är trasig och står på verkstad.

Inlägg #52
Det är alldeles för enkelt, måste vara något mycket mer spektakulärt fel som solfläckar, aliens eller elbilshatande sverigedemokrater som är framme.

Tråden ligger ju fortfarande på förstasidan så forumägarna vill tydligen att folk skall fortsätta komma med en massa märkliga teorier!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Oavsett så är det här med logisk felsökning uppenbarligen inte lätt.
TS skriver att säkringarna till boxen går ibland och ibland huvudsäkringen. Att öht boxsäkringarna går innebär ju att tex diskmaskinen inte har med saken att göra utan felet ligger rimligen någonstans i box/kabel/bil.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Den

Du verkar ha rätt. Testat ladda publikt nu och snabbladdning funkar fint men inte typ 2-laddning…
Kanske inte mycket till hjälp för din del men mer allmänt så är det ett bra tips att prova att snabbladda om man har problem med långsamladdning.
För som redan vissat sig så är det 2 oberoende system i mer eller mindre alla bilar utom Renault zoe.
Om inget annat för att kunna ta sig hem eller till verkstad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
A Alexn72 skrev:
Kanske inte mycket till hjälp för din del men mer allmänt så är det ett bra tips att prova att snabbladda om man har problem med långsamladdning.
För som redan vissat sig så är det 2 oberoende system i mer eller mindre alla bilar utom Renault zoe.
Om inget annat för att kunna ta sig hem eller till verkstad.
Snabbladdare laddar ju mer eller mindre direkt batteriet och är en laddare.

Medans laddbox är egentligen ingen laddare, den kommunicerar med laddaren som sitter inne i bilen! Dvs laddbox kommunicerar med OBC (On Board Charger).
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är konstaterat att bilen är trasig och står på verkstad.

Inlägg #52
Var fel att jag inte läste hela tråden, men tack!

Konstigt dock att den ligger på första sidan i forumet när problemet redan löst och tråden inte så aktuell längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Konstigt dock att den ligger på första sidan i forumet när problemet redan löst och tråden inte så aktuell längre.
Inte Aktuell?
Tråden är intressant läsning för den stora tysta majoriteten som inte känner tvånget att skriva i trådar man inte ens gidder läsa igenom …
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.