712 929 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag såg en tävling där man skulle dra samma moment flera gånger i rad för att vinna. Det var väldigt många mekaniker som lyckades.O skrev:I en del fall kanske. När det är väldigt mycket mer komplicerat att göra rätt än att göra bra nog. Och man tror man kan göra bra nog.👍
Men att momentdra är så otroligt simpelt och tar i princip ingen extra tid för en amatör. En amatör klarar knappast att dra i närheten av rätt moment på känn, så som en erfaren mekaniker (kanske) kan. Att dra 20 hjulskruvar till rätt moment inom säg 10% klarar nog ingen om och om igen.
...tror jag...🤔
Vist det tror jag säkert. Det kan nog de flesta göra ganska bra.N Niq skrev:
Men att dra samtliga 20 hjulskruvar på en bil är väldigt mycket svårare, eftersom alla skruvarna uppför sig lite olika. Pga rost, olja, gruskorn mm. Det är alltid någon skruv som krånglar lite mer än de andra.
Åker man cab vet man att framförvarande bils spolarvätska hamnar på vindrutan. Kör man långsamt kommer kanske lite i baksätet om nu cabben har ett sådant. Men i motorvägsfart skyddar vindrutan effektivt mot att få något i munnen.RoTe skrev:
Jag har aldrig upplevt att det är ett problem i en cab.
Att få några droppar spolarvätska från framförvarande bil på vindrutan är ett icke-problem. Den dunstar snabbt bort. Eller så kan man passa på att spola själv och få bort lite av alla dessa insekter som hela tiden fastnar på rutan under sommaren.
Är det en Forester/impreza? Den tätar mot navet och drivaxel med lösa packboxar, och om ytan är skadad/rostig kan vatten tränga in.galento skrev:
Nu kostar det nästan 100€ att besikta bilen vid en A-katsastus station i Finland.
Vid den lokala verkstan slipper jag undan med "bara" 75€... Men fy fan det kan inte hålla i sig länge, de följer säkert med priserna och de stiger snart också.
Vid den lokala verkstan slipper jag undan med "bara" 75€... Men fy fan det kan inte hålla i sig länge, de följer säkert med priserna och de stiger snart också.
Helsingfors verkar man kunna klara sig med 60€.DennisCA skrev:
Jag o alla jag känner undviker A-katsastus för dom hittar alltid något fel på bilen så den måste på efterkontroll.
Visst är det så. A-katsastus verkar ha liknande priser här också. Avgastest och Obd kontroll har ju kostat extra länge men nu har många börjat sälja paket där allt ingår.DennisCA skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krävs visserligen att man bokar på nätet.
Om man kan besiktiga på mindre populära tider kan man säkert få det ännu lite billigare.
https://seiskakatsastus.fi/
https://katsastushinnat.fi/halvimmat/
Stämmer Forester , ja det sitter ju 2 tätningar inåt mot drivaxel. Men nu borde ju den långa bulten lossa iaf 😎 Man borde kanske köpa verktyg för att kunna byta detta .Kuslake skrev:
Lager av bra kvalité tar inte slut efter 580 mil. Troligen har någon klantat sig och skadat lagret vid monteringen. Lite kul anekdot med f d kollega som hävdade att Renault hade dåliga hjullager för han fick byta dom varje år. Han gjorde jobbet själv. Gör man rätt så håller lagren länge.
Redigerat:
Fördelen med att göra det själv.galento skrev:
Fetta in lagret extra, ofta snålt från fabrik, och fylla fullt med fett bakom packboxen.
Att det står SKF på kartongen betyder inte längre att det är ett lager tillverkat av SKF, har stött på alla möjliga lager i SKF kartonger.