Vad kostar det att lämna in för rep.? 😬

Tokslut Tokslut skrev:
Vad kostar det att lämna in för rep.? 😬
30-40"

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
galento galento skrev:
Apropå bilbesiktning , var inne idag och det gick på 619 kr för en personbil. Priserna
ökar där som det mesta annat 🙄
Som precis allt annat kan man välja att betala fullpris eller shoppa runt efter rea. BMW skulle ha 1939kr för ett backspegelglas till min E60, jag gav 144kr på nätet.

@Isakare kolla vad du får för bud hos firmor typ https://www.vikoperdinbil.se/
Jag sålde min V70 dit med blåst toppackning och fick skäligt betalt tyckte jag. Även min syster sålde en defekt bil dit.

Redigerat:
S
RoTe RoTe skrev:
Som precis allt annat kan man välja att betala fullpris eller shoppa runt efter rea. BMW skulle ha 1939kr för ett backspegelglas till min E60, jag gav 144kr på nätet.

@Isakare kolla vad du får för bud hos firmor typ [länk]
Jag sålde min V70 dit med blåst toppackning och fick skäligt betalt tyckte jag. Även min syster sålde en defekt bil dit.
Testade att mata in min gamla v70 som iaf borde kunna ge 15kkr, fick en värdering på 3900. Lite i lägsta laget.

RoTe
S swirve skrev:
Testade att mata in min gamla v70 som iaf borde kunna ge 15kkr, fick en värdering på 3900. Lite i lägsta laget.
Hur menar du att man annars ska göra vinst på en "skrotbil"? Tror du det är vanligt att bilfirmor handlar med bilar värda 15k?

galento
Isakare Isakare skrev:
Ett steg fram, och 7 tillbaka.
Skruvat med dotterns BMW 120 -05 till o frånen längre tid.
När hon köpte bilen för nått år sen fick jag byta Valvetronincmotor ganska omgående, det gick på 8.500:- i delar.
Inför besiktningen bytte jag bromsar runt om med skivor och stötdämpare/fjäderbenslagringar och full service för drygt 9000:-
De köpte nya vinterdäck, vet inte vad de kostade.
Lagt några tusenlappar på småprylar som packningar, lambda sond mm sista tiden, den fick 2a på hög Co 2.500 vid besiktningen.
Dottern köpte nya sommardäck för 6.200:-
Förutom sonden har jag lagat ett insugsläckage och ett avgasläckage, i hopp om att det löst problemet for jag ned till bilprovningen för att göra ett avgastest, ville göra det innan jag fixade några andra fel för att sen besikta.
Testen går bra, fina avgasvärden, sätter mig glad i bilen och ska åka hem, då tänds motorlampan och motorn tappar kraft.
Stannar för att koppla in instrumentet som jag har med, under den minut jag står på tomgång dör motorn. Får igång den med problem, måste hålla gas för att den ska gå, men kommer hem.
Väl hemma går den men är trött, kväver sig själv runt 3000 varv. Kör livedata, Vanosen på insugskammen funkar inte. Kör in i garaget och öppnar huven med motorn igång, hör ett svagt knackande i framkant, troligtvis har nån glidskena till kamkedjan gått av, vanligt problem på denna motor.
Just kollat på Youtube hur man byter kedja och skenor....det är inte kul, delar o verktyg för minst 10" och många många kvällar i garaget, jag är 61 och orkar inte sånt längre.
Så vad gör man nu ?? Bilen är jättefin helt utan rost, bra utrustad, mycket nytt som nämts. Fungerande med 20" mil ligger fortfarande runt 50-60" på Blocket.
Kollade Bildelsbasen, 27" för en beg motor !!! och då har man inte en aning om samma fel uppstår nästa vecka.
Ska nog sätta ut annons "Bytes mot fungerande Corolla" så jag slipper meka.
Fy fasen va ledsamt 😢 fullt förståeligt att bli less på grejerna , kanske lika bra
att få bort den.

Isakare Isakare skrev:
Ett steg fram, och 7 tillbaka.
Skruvat med dotterns BMW 120 -05 till o frånen längre tid.
När hon köpte bilen för nått år sen fick jag byta Valvetronincmotor ganska omgående, det gick på 8.500:- i delar.
Inför besiktningen bytte jag bromsar runt om med skivor och stötdämpare/fjäderbenslagringar och full service för drygt 9000:-
De köpte nya vinterdäck, vet inte vad de kostade.
Lagt några tusenlappar på småprylar som packningar, lambda sond mm sista tiden, den fick 2a på hög Co 2.500 vid besiktningen.
Dottern köpte nya sommardäck för 6.200:-
Förutom sonden har jag lagat ett insugsläckage och ett avgasläckage, i hopp om att det löst problemet for jag ned till bilprovningen för att göra ett avgastest, ville göra det innan jag fixade några andra fel för att sen besikta.
Testen går bra, fina avgasvärden, sätter mig glad i bilen och ska åka hem, då tänds motorlampan och motorn tappar kraft.
Stannar för att koppla in instrumentet som jag har med, under den minut jag står på tomgång dör motorn. Får igång den med problem, måste hålla gas för att den ska gå, men kommer hem.
Väl hemma går den men är trött, kväver sig själv runt 3000 varv. Kör livedata, Vanosen på insugskammen funkar inte. Kör in i garaget och öppnar huven med motorn igång, hör ett svagt knackande i framkant, troligtvis har nån glidskena till kamkedjan gått av, vanligt problem på denna motor.
Just kollat på Youtube hur man byter kedja och skenor....det är inte kul, delar o verktyg för minst 10" och många många kvällar i garaget, jag är 61 och orkar inte sånt längre.
Så vad gör man nu ?? Bilen är jättefin helt utan rost, bra utrustad, mycket nytt som nämts. Fungerande med 20" mil ligger fortfarande runt 50-60" på Blocket.
Kollade Bildelsbasen, 27" för en beg motor !!! och då har man inte en aning om samma fel uppstår nästa vecka.
Ska nog sätta ut annons "Bytes mot fungerande Corolla" så jag slipper meka.
Sälj den billigt på export till Syd/Östeuropa. Jag har en vän som köper bilar med liknande defekter, lagar upp och säljer dom när dom har en dipp i inbokade jobb.
Byta motor gör dom väl på en förmiddag

Samma sak för mig, sålde nyss min trogna Lexus när jag kände att det började krypa på lite småskav, orkar inte hålla på att fixa med småtjafs längre. Fast vissa bilar är lättmekade med billiga reservdelar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äh, sluta hänga läpp nu. Den här bilen är ju klar igen typ onsdag nästa vecka, i perfekt skick. Allt är bytt och den kommer rulla en livstid. Eller året ut iallafall.

Go for it. "Det blir kul".

Märks det att jag fortfarande övar på mina pep-talk-teambuilding skills?

• Haha
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sälj den billigt på export till Syd/Östeuropa. Jag har en vän som köper bilar med liknande defekter, lagar upp och säljer dom när dom har en dipp i inbokade jobb.
Byta motor gör dom väl på en förmiddag

Samma sak för mig, sålde nyss min trogna Lexus när jag kände att det började krypa på lite småskav, orkar inte hålla på att fixa med småtjafs längre. Fast vissa bilar är lättmekade med billiga reservdelar
Jag har ett liknande behov med min Freemont som verkar vara ett hopplöst fall. Du får gärna PMa kontaktuppgifter till din polare till mig.

D Dublin skrev:
Jag har ett liknande behov med min Freemont som verkar vara ett hopplöst fall. Du får gärna PMa kontaktuppgifter till din polare till mig.
Freemont, bilen som ingen vill ha att göra med. (Allt Dodge/Chrysler & derivat är skräp)

Kollar med honom och återkommer

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
RoTe RoTe skrev:
Hur menar du att man annars ska göra vinst på en "skrotbil"? Tror du det är vanligt att bilfirmor handlar med bilar värda 15k?
Nej, sälja privat på blocket... en besiktigad bil som rullar utan större fel bör betinga högre värde än 4k.

RoTe
S swirve skrev:
Nej, sälja privat på blocket... en besiktigad bil som rullar utan större fel bör betinga högre värde än 4k.
Men nu var det tal om en BMW med allvarliga motorproblem så vem pratar du med??

RoTe RoTe skrev:
Men nu var det tal om en BMW med allvarliga motorproblem så vem pratar du med??
Nej, det pratades om en gammal v70 i det du citerade.

RoTe
P Prodigys skrev:
Nej, det pratades om en gammal v70 i det du citerade.
Nej han klagade på mitt tips, om du faktiskt läser tråden. Helt irrelevant klagomål då jag pratade om BMWn med motorskada.

Har precis blivit klar med brorsdotterns Volvo S40 2002.
Hon hade ett klonkade ljud vid sväng så jag lovade att kolla och fixa. Hissade upp den på lyften förra torsdagen och konstaterade att knappt ett år efter senaste besiktningen och 6-700 mil så är bägge spindellederna, en styrled och bägge klapperstagen glappa, och den kvarvarande styrleden ok men på gång.
Samt att höger drivaxel är slut och att vänster är trött.
Hur i hela fridens namn kan detta gå till, nästan så jag funderar om det är elektronik inbyggd i komponenterna och vid ett visst miltal (denna har precis slagit om till 26 000 mil) brakar hela skiten.

Två drivaxlar från skroten, nya länkarmar och styrleder från Biltema och nya klapperstag, inställning av toe-in med hjälp av snören så tänkte jag att nu är det ok.
Då upptäcker jag att vänster halvljus inte funkar, ok, byter lampa men ingen skillnad, efter lite funderande dyker det upp i minnet att det sitter ett relä för varje halvljus i CEM:en på dessa modeller.
Ytterligare en vända till skroten och hittar en CEM med samma nummer, byter och det funkar.

Glad i hågen hem igen, lyfter upp bilen för att justera rattläget då det inte var exakt, upptäcker att bromsskivan höger bak har lite ytrost på utsidan och konstaterar att glidpinnarna i oket kärvar.
Nåväl, bagatell att fixa, av med oket, spreja 5:56 och försiktigt jiggla loss glidpinnarna varvid den nedre går av!
Till skroten igen nu på morgonen för ett bättre begagnat ok där jag egentligen bara behövde okhållaren, men hade jag bara tagit den hade väl okeländet också behövt bytas.
Han som äger skroten frågade om jag ville ha klippkort...

Nu hoppas jag att inga mer grejer dyker upp, ska lämna den till henne i eftermiddag och återfå min 740 från 1990 som hon lånat, och en 740, då snackar vi kvalitet!

Ibland går det troll i allt man gör men jag ger inte gärna upp, suckar, uppfinner nya svärord och konstaterar att jag åtminstone fortfarande tycker att det är kul när man får till det till slut.

EDIT: reläna till ljusen är fastlödda på kortet och inte helt enkelt att byta om man inte är duktig på att löda.

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.