713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Är det inte några mindre kulor också? Prova tryck in dom. Annars lägg upp en bild på din krok.S styren skrev:
Skulle tro det ja, men det kan ju vara en fråga om annat som polisen tar för dålig ursäkt.R Rejäl skrev:
Jag kör gladeligen omkring i min bil på vårkanten i Skåne, nästa vecka ska jag upp till fjällen och har därför dubbdäcken kvar. Klart att polisen kan se det som en risig försök till undanflykt och bötfälla mig på plats ändå. Kan jag sedan bevisa i rätten att jag faktiskt var i fjällen så…
Så är det. Innan 2009 var det åtminstone 1 månad på våren (1 maj), min uppfattning är att det ändrades som en del av den allmänna dubbdäcksfientligheten hos våra myndigheter. Men nu utreds tydligen en eventuell återgång till de gamla reglerna.Alfredo skrev:
15/4 är ändå okej där jag bor, men alla kan ju inte boka tid för byte sista dagen. Jag funderar ofta på att det måste varit ett slag mot däckfirmorna att behöva pressa in alla däckskiften på en så kort period.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Nu ska vi alla köra all-season däck ju!C cpalm skrev:Så är det. Innan 2009 var det åtminstone 1 månad på våren (1 maj), min uppfattning är att det ändrades som en del av den allmänna dubbdäcksfientligheten hos våra myndigheter. Men nu utreds tydligen en eventuell återgång till de gamla reglerna.
15/4 är ändå okej där jag bor, men alla kan ju inte boka tid för byte sista dagen. Jag funderar ofta på att det måste varit ett slag mot däckfirmorna att behöva pressa in alla däckskiften på en så kort period.
Ett steg fram, och 7 tillbaka.
Skruvat med dotterns BMW 120 -05 till o frånen längre tid.
När hon köpte bilen för nått år sen fick jag byta Valvetronincmotor ganska omgående, det gick på 8.500:- i delar.
Inför besiktningen bytte jag bromsar runt om med skivor och stötdämpare/fjäderbenslagringar och full service för drygt 9000:-
De köpte nya vinterdäck, vet inte vad de kostade.
Lagt några tusenlappar på småprylar som packningar, lambda sond mm sista tiden, den fick 2a på hög Co 2.500 vid besiktningen.
Dottern köpte nya sommardäck för 6.200:-
Förutom sonden har jag lagat ett insugsläckage och ett avgasläckage, i hopp om att det löst problemet for jag ned till bilprovningen för att göra ett avgastest, ville göra det innan jag fixade några andra fel för att sen besikta.
Testen går bra, fina avgasvärden, sätter mig glad i bilen och ska åka hem, då tänds motorlampan och motorn tappar kraft.
Stannar för att koppla in instrumentet som jag har med, under den minut jag står på tomgång dör motorn. Får igång den med problem, måste hålla gas för att den ska gå, men kommer hem.
Väl hemma går den men är trött, kväver sig själv runt 3000 varv. Kör livedata, Vanosen på insugskammen funkar inte. Kör in i garaget och öppnar huven med motorn igång, hör ett svagt knackande i framkant, troligtvis har nån glidskena till kamkedjan gått av, vanligt problem på denna motor.
Just kollat på Youtube hur man byter kedja och skenor....det är inte kul, delar o verktyg för minst 10" och många många kvällar i garaget, jag är 61 och orkar inte sånt längre.
Så vad gör man nu ?? Bilen är jättefin helt utan rost, bra utrustad, mycket nytt som nämts. Fungerande med 20" mil ligger fortfarande runt 50-60" på Blocket.
Kollade Bildelsbasen, 27" för en beg motor !!! och då har man inte en aning om samma fel uppstår nästa vecka.
Ska nog sätta ut annons "Bytes mot fungerande Corolla" så jag slipper meka.
Skruvat med dotterns BMW 120 -05 till o frånen längre tid.
När hon köpte bilen för nått år sen fick jag byta Valvetronincmotor ganska omgående, det gick på 8.500:- i delar.
Inför besiktningen bytte jag bromsar runt om med skivor och stötdämpare/fjäderbenslagringar och full service för drygt 9000:-
De köpte nya vinterdäck, vet inte vad de kostade.
Lagt några tusenlappar på småprylar som packningar, lambda sond mm sista tiden, den fick 2a på hög Co 2.500 vid besiktningen.
Dottern köpte nya sommardäck för 6.200:-
Förutom sonden har jag lagat ett insugsläckage och ett avgasläckage, i hopp om att det löst problemet for jag ned till bilprovningen för att göra ett avgastest, ville göra det innan jag fixade några andra fel för att sen besikta.
Testen går bra, fina avgasvärden, sätter mig glad i bilen och ska åka hem, då tänds motorlampan och motorn tappar kraft.
Stannar för att koppla in instrumentet som jag har med, under den minut jag står på tomgång dör motorn. Får igång den med problem, måste hålla gas för att den ska gå, men kommer hem.
Väl hemma går den men är trött, kväver sig själv runt 3000 varv. Kör livedata, Vanosen på insugskammen funkar inte. Kör in i garaget och öppnar huven med motorn igång, hör ett svagt knackande i framkant, troligtvis har nån glidskena till kamkedjan gått av, vanligt problem på denna motor.
Just kollat på Youtube hur man byter kedja och skenor....det är inte kul, delar o verktyg för minst 10" och många många kvällar i garaget, jag är 61 och orkar inte sånt längre.
Så vad gör man nu ?? Bilen är jättefin helt utan rost, bra utrustad, mycket nytt som nämts. Fungerande med 20" mil ligger fortfarande runt 50-60" på Blocket.
Kollade Bildelsbasen, 27" för en beg motor !!! och då har man inte en aning om samma fel uppstår nästa vecka.
Ska nog sätta ut annons "Bytes mot fungerande Corolla" så jag slipper meka.