Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jula faktiskt.. kostade ju 499, så det är ju nästan dubbelt så mycket som lufthjul..
Ja. Men det är värt det. Man bytte ju slang vartannat år eller stod och försökte lappa den gamla som satt i. Punkteringsfritt är värt varenda krona enligt mig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Man bytte ju slang vartannat år eller stod och försökte lappa den gamla
Jag måste ha en superslang för den har nog hållit i över 30 år med flitig om än inte nära daglig användning.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Men det är värt det. Man bytte ju slang vartannat år eller stod och försökte lappa den gamla som satt i. Punkteringsfritt är värt varenda krona enligt mig.
Jag tänker att jag parkerar den så solen inte når hjulet i alla fall, det lär väl göra något för hur länge plasten håller...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag måste ha en superslang för den har nog hållit i över 30 år med flitig om än inte nära daglig användning.
Grattis. Kan naturligtvis vara skit bakom skalmarna i mitt fall också. Men hittills verkar punkteringsfritt vara idiotsäkert i alla fall.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AXS
Jag har hört att de där däcken inte klarar en träff med röjsågen.
 
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Då vi helt plötsligt har 14 kycklingar i kontoret i huset fick jag dra igång bygget av en mer lämplig château för nämnda ynglingar i helgen.
 
  • Nybyggd trästruktur på gräsmark avsedd som hönshus, halvfärdig med takstöd och fundamentplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
T
ullberg ullberg skrev:
Insåg att det var hög tid att byta ut förtöjningsutrustningen och eftersom jag för en gångs skull kom på det någon vecka innan sjösättning så kunde jag göra riktiga splitsningar istället för de ”panikpålstekar” som jag använt när jag inser det i samband med sjösättning
[bild]

[bild]

Nu återstår bara att såga bort sista gamla förtöjningsfjädern från bryggan där höstens försök till bortmontering slutade med att jag vred av örat på det sönderrostade schacklet, de nya fick schackel i rostfritt…

/U
Snyggt!

Jag har fasta öglor för akterförtöjningarna men har valt att skippa det fram eftersom man allt som oftast vill lägga tajt vid lastning och lossning men slacka lite när båten ligger förtöjd.

Försökte splitsa ögon på mantlad, äldre tamp förra sommaren och kom fram till att det var inte värt besväret... Gissar att salt, sol och lite slitage var boven i dramat, var sjukt svårt att få i nålen och dra i tampen osv...
 
"Lite snett är också rakt" har haft projekt i helgen.

Altanbygge påbörjat...

Pågående bygge av träaltan med stomme och liggande trall nära en befintlig äldre altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan i trädgård kopplad till befintlig altan, delvis konstruerad, utan trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En påbörjad träaltan med stomme och vissa lagda plankor, bredvid en äldre altan och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första altanen jag bygger, säkert mycket saker som inte är 100 rätt, men kikar man på den gamla altanen, som tidigare ägare lät bygga, som vi ansluter till, så behöver allt inte vara perfekt, den har stått i 8 år och mycket spännande lösningar under den.

Men 3 glada amatörer som fått härja och känns så här långt bra iallafall :)

Ska ut med lite Elkablar, lite vatten, en extra regel/bärlina i mitten sen är det bara börja mata trall...


/Jocce
 
  • Gilla
4774 och 20 till
  • Laddar…
ullberg
T Testarn skrev:
Snyggt!

Jag har fasta öglor för akterförtöjningarna men har valt att skippa det fram eftersom man allt som oftast vill lägga tajt vid lastning och lossning men slacka lite när båten ligger förtöjd.

Försökte splitsa ögon på mantlad, äldre tamp förra sommaren och kom fram till att det var inte värt besväret... Gissar att salt, sol och lite slitage var boven i dramat, var sjukt svårt att få i nålen och dra i tampen osv...
På den vänstra av de gamla tamparna syns en extra pålstek, i den satt en karbinhake som jag satte i bryggans ring just för att kunna lasta enklare ;) får fundera på hur jag löser det framåt…

Jag är allt annat än expert men har lyckats även på gamla linor. Man får mjuka upp hölje och kärna lite samt ”mjölka” lite extra. Har till och med gjort en splits på en Lina som slitits av i en storm, den var ganska tight åtdragen i början… Men finns säkert gammalt/slitet tågvirke där det inte längre är möjligt/rimligt.

/U
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Rev förgasaren på åkgräsklipparen som bara gått sämre och sämre under senare år.
Monterade ihop, drog dit den med "packning-på-burk" och lät torka och körde igång. Nu går den sämre om ens alls och det ryker och luktar bensin och kör jag ett tag ser jag hur det droppar, men inte exakt varifrån det kommer.

Min tanke är att jag satte packningen till den där grunkan som håller fast själva koppen på fel sätt och att det är där det läcker och tjuvar luft.

Det är lätt att göra fel när man inte har en aning om vad man håller på med. Å andra sidan lär man sig inget om man inte testar.😬
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Rev förgasaren på åkgräsklipparen som bara gått sämre och sämre under senare år.
Monterade ihop, drog dit den med "packning-på-burk" och lät torka och körde igång. Nu går den sämre om ens alls och det ryker och luktar bensin och kör jag ett tag ser jag hur det droppar, men inte exakt varifrån det kommer.

Min tanke är att jag satte packningen till den där grunkan som håller fast själva koppen på fel sätt och att det är där det läcker och tjuvar luft.

Det är lätt att göra fel när man inte har en aning om vad man håller på med. Å andra sidan lär man sig inget om man inte testar.😬
Mitt tips när förgasare gunkat ihop över tiden: Injection cleaner. Fungerar utmärkt även på förgasarmotorer. Använde själv den på en MC som vägrade gå efter vintern (gick igång, stannade efter tre sekunder, vänta en stund, upprepa).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Mitt tips när förgasare gunkat ihop över tiden: Injection cleaner. Fungerar utmärkt även på förgasarmotorer. Använde själv den på en MC som vägrade gå efter vintern (gick igång, stannade efter tre sekunder, vänta en stund, upprepa).
Körde rejält med rengöring i förgasaren när jag hade isär den. Den såg ren ut, så jag misstänker att en packning som var sprucken kan ha varit boven.
Vabbar idag, så tog grabben med mig till verkstaden och justerade packningen som jag trodde jag satte fel sist. Lite (mycket) ojämn gång till en början och sen vägrade hålla igång utan att jag trixade med choken. Sedan lite bättre men fortfarande att den gick ojämnt och pendlade på högre varv. Till sist när den varit igång någon minut eller två verkade den hålla sig ok. Inga synliga läckor längre heller.

Ikväll skruvar jag på luftfiltret och kåpan ordentligt och provkör. Håll tummarna!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Körde rejält med rengöring i förgasaren när jag hade isär den. Den såg ren ut, så jag misstänker att en packning som var sprucken kan ha varit boven.
Vabbar idag, så tog grabben med mig till verkstaden och justerade packningen som jag trodde jag satte fel sist. Lite (mycket) ojämn gång till en början och sen vägrade hålla igång utan att jag trixade med choken. Sedan lite bättre men fortfarande att den gick ojämnt och pendlade på högre varv. Till sist när den varit igång någon minut eller två verkade den hålla sig ok. Inga synliga läckor längre heller.

Ikväll skruvar jag på luftfiltret och kåpan ordentligt och provkör. Håll tummarna!
Om du har gammal bensin i så kan den gå dåligt pga det.
 
N Niq skrev:
Om du har gammal bensin i så kan den gå dåligt pga det.
Bytt bensin, olja, smort allt som går att smörja enligt verkstadsmanualen, bytt bränslefilter.

Får jag den att gå hyfsat så jag känner att den är ok i övrigt investerar jag i nya luftfilter.
 
tensiden tensiden skrev:
Bytt bensin, olja, smort allt som går att smörja enligt verkstadsmanualen, bytt bränslefilter.

Får jag den att gå hyfsat så jag känner att den är ok i övrigt investerar jag i nya luftfilter.
Då borde den ju brumma fint. Jag bråkade med en förgasare en gång som jag blåste rent och putsade sprutade rengöring på och i. Men jag fick inte bort allt skräp innan jag hade badat den i bensin. Då kom det ur en del skräp till. Jag lät den ligga ett antal timmar dränkt för att det skulle lösa upp all gammal smuts..
Nu vet jag inte hurdan förgasare du har men membran och sådant åldras och blir med tiden styva och fungerar inte som dom ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.