Fairlane Fairlane skrev:
Hur snabbt från att du dra igång kan du börja grilla?
har ingen gasol så lite osäker hur snabbt en sån är uppe i temperatur men antagligen mycket snabbare.

ska jag bara grilla typ en korv/stek eller liknande så är den lätt uppe i temp på 15 min.
Även om gasolen tar halva tiden så ser jag inte 7 extra min som något speciellt farligt.
men kan absolut förstå det argumentet, men håller inte för mig men säkert för andra.

däremot kan jag se inlärningnskurvan som en nackdel. Kol är svårare att hantera än gasol och Kamado-grill är ytterligare lite svårare innan man lärt sig den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
O oliven1 skrev:
har ingen gasol så lite osäker hur snabbt en sån är uppe i temperatur men antagligen mycket snabbare.

ska jag bara grilla typ en korv/stek eller liknande så är den lätt uppe i temp på 15 min.
Även om gasolen tar halva tiden så ser jag inte 7 extra min som något speciellt farligt.
men kan absolut förstå det argumentet, men håller inte för mig men säkert för andra.

däremot kan jag se inlärningnskurvan som en nackdel. Kol är svårare att hantera än gasol och Kamado-grill är ytterligare lite svårare innan man lärt sig den.
För att vara tydlig, jag är på inget sätt motståndare mot en Kamado, tvärtom. Ifrågasättandet var mer för:
1) ingen rekommendation av modell gavs
2) jag ser fördelar med olika varianter och olika modeller och ser inte varför man måste dissa något som någon annan gillar.

Fairlane Fairlane skrev:
För att vara tydlig, jag är på inget sätt motståndare mot en Kamado, tvärtom. Ifrågasättandet var mer för:
1) ingen rekommendation av modell gavs
2) jag ser fördelar med olika varianter och olika modeller och ser inte varför man måste dissa något som någon annan gillar.
har du testat en kamado någongång?

Fairlane
O oliven1 skrev:
har du testat en kamado någongång?
Ja och har till och från funderingar på att köpa en, utan att för den skull göra mig av med gasolgrillen som jag är väldigt nöjd med.
En Kamado Sumo Maxi 25" har jag tittat på bland annat, men grillyta är cirka 75% av vad jag har i gasolgrillen, så egentligen vill jag ha en större. Har även tittat på en Big Joe II, men det är ändå 25' kronor så än har jag inte slagit till.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vår Weber Genesis med 3 brännare fyller 19 år om en månad. Den börjar se lite väderbiten ut men fungerar nog några år ytterligare. Jag har bytt gummipackningen som tätar mot gasoltuben för några år sedan. I övrigt har underhållet bara varit rengöring (alldeles för sällan). Det tar 10 minuter från start till den är lagom varm för att börja grilla. Grillen har alltid överdraget på när den inte används. Slangen mot tuben har därför inte utsatts för UV-ljus mer än när grillen har använts och är därför helt fri från sprickor. Tidigare kolgrillar fungerade också bra men mycket mer bök med kol. Smakmässigt märker vi ingen skillnad.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
FredrikR FredrikR skrev:
Vår Genesis har nyss fyllt 13 år, används flitigt året runt. 👌
Samma här. Och reservdelar finns att få tag på också, tex brännare, flavorizers och vred.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja och har till och från funderingar på att köpa en, utan att för den skull göra mig av med gasolgrillen som jag är väldigt nöjd med.
En Kamado Sumo Maxi 25" har jag tittat på bland annat, men grillyta är cirka 75% av vad jag har i gasolgrillen, så egentligen vill jag ha en större. Har även tittat på en Big Joe II, men det är ändå 25' kronor så än har jag inte slagit till.
låter bra,
finns otroligt mycket tillbehör till kamadogrillar, som det gör till alla grillar iof.
men en väldigt bra som jag använder konstans är eggspendern, som gör att du får mycket mer yta i 3 nivåer.

Kamadogrill med tre nivåer fyllda med olika maträtter: kött, grönsaker och bakverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vår Weber Genesis med 3 brännare fyller 19 år om en månad. Den börjar se lite väderbiten ut men fungerar nog några år ytterligare. Jag har bytt gummipackningen som tätar mot gasoltuben för några år sedan. I övrigt har underhållet bara varit rengöring (alldeles för sällan). Det tar 10 minuter från start till den är lagom varm för att börja grilla. Grillen har alltid överdraget på när den inte används. Slangen mot tuben har därför inte utsatts för UV-ljus mer än när grillen har använts och är därför helt fri från sprickor. Tidigare kolgrillar fungerade också bra men mycket mer bök med kol. Smakmässigt märker vi ingen skillnad.
men det stora problemet med gasol grillar, bortsett från att man inte får röksmaken, är att dom inte kommer upp i temperatur

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
O oliven1 skrev:
men det stora problemet med gasol grillar, bortsett från att man inte får röksmaken, är att dom inte kommer upp i temperatur
Nja det är väl inte sant?
Sizzle zone ger bra värme.

O oliven1 skrev:
Du låter säker utan att ha en gasolgrill?

Har inga problem med varesig temperatur och smak. 13år med nuvarande grill och aldrig upplevt problem med temperatur, vad gör jag för fel, hur varmt ska man ha?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja det är väl inte sant?
Sizzle zone ger bra värme.
fast du kommer inte i närheten av samma temperatur.
en bra kolgrill kommer utan problem upp i 450 grader.
en gasol har arbetstempo på runt 300 grader men kan bli varmare

Broil King Regal IQUE 590 IR

• Broil King Regal IQUE 590 IR-gasolgrill med spett av kött, tända brännare och digital termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du låter säker utan att ha en gasolgrill?

Har inga problem med varesig temperatur och smak. 13år med nuvarande grill och aldrig upplevt problem med temperatur, vad gör jag för fel, hur varmt ska man ha?
har du en kamado?

nja en grill behöver iaf kunna komma upp över 400 grader och det gör ingen gasol grill men den ska gärna närma sig 500 grader.

• Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har du en kamado?

nja en grill behöver iaf kunna komma upp över 400 grader och det gör ingen gasol grill men den ska gärna närma sig 500 grader.
Nej, varför undrar du?

O oliven1 skrev:
har du en kamado?

Beror på vad du grillar likt en ugn vad du tillagar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.