Fairlane
O oliven1 skrev:
fast du kommer inte i närheten av samma temperatur.
en bra kolgrill kommer utan problem upp i 450 grader.
en gasol har arbetstempo på runt 300 grader men kan bli varmare
Du får nog läsa på vad en sizzle zon är för något. Den kommer bra mycket högre än 450 grader. Det dubbla faktiskt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du får nog läsa på vad en sizzle zon är för något. Den kommer bra mycket högre än 450 grader. Det dubbla faktiskt.
jo, jag vet.
men det går ju inte laga en pizza på den som när man behöver den som mest.

och när man vill ha hög temp för kött etc går det inte få någon smak vi sizzle zon, utan kan ju likaväl steka på en stekpanna?.
 
F Fredde_bygg skrev:
Beror på vad du grillar likt en ugn vad du tillagar
självklart, men säger inte det säg själv.
 
O oliven1 skrev:
fast du kommer inte i närheten av samma temperatur.
en bra kolgrill kommer utan problem upp i 450 grader.
en gasol har arbetstempo på runt 300 grader men kan bli varmare
Killgissning. Håller inte med. Min gamla Weber Genesis S-330 når 450 grader i maxläge. Jag grillar i Sear station på max läge i ca 30 sek och vänder sen köttet när temperaturen återgått till 350 grader efter öppning av huven. Sen upp med köttet på hyllan och låg värme. Funkar bra efter år av träning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Killgissning. Håller inte med. Min gamla Weber Genesis S-330 når 450 grader i maxläge. Jag grillar i Sear station på max läge i ca 30 sek och vänder sen köttet när temperaturen återgått till 350 grader efter öppning av huven. Sen upp med köttet på hyllan och låg värme. Funkar bra efter år av träning.
ingen röksmak
ingen kolsmak
ingen eldsmak
 
Fairlane
O oliven1 skrev:
jo, jag vet.
men det går ju inte laga en pizza på den som när man behöver den som mest.

och när man vill ha hög temp för kött etc går det inte få någon smak vi sizzle zon, utan kan ju likaväl steka på en stekpanna?.
Ok, först går det inte att få upp temperaturen och när vi säger att det går så blir det ingen smak?
Ärligt talat, du har aldrig provat en gasolgrill med sizzle zon, ellerhur?
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, först går det inte att få upp temperaturen och när vi säger att det går så blir det ingen smak?
Ärligt talat, du har aldrig provat en gasolgrill med sizzle zon, ellerhur?
är det inte sant då?

hur bakar du en pizza på en gasolgrill, då man verkligen behöver hög temp?
 
O oliven1 skrev:
jo, jag vet.
men det går ju inte laga en pizza på den som när man behöver den som mest.

och när man vill ha hög temp för kött etc går det inte få någon smak vi sizzle zon, utan kan ju likaväl steka på en stekpanna?.
Går det inte att laga pizza på en gasolgrill?

Vad tror du flavorizer bars har för funktion?
 
  • Gilla
Fredde_bygg
  • Laddar…
Fairlane
O oliven1 skrev:
är det inte sant då?

hur bakar du en pizza på en gasolgrill, då man verkligen behöver hög temp?
Givetvis har du rätt. Det går överhuvudtaget inte att laga mat på en gasolgrill. Det blir inte varm och det smakar ingenting. Miljontals människor världen över är lurade när de tror sig ätit något gott...

Personligen gör jag inte pizza, men vet att det går utmärkt i gasolgrillen.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Går det inte att laga pizza på en gasolgrill?

Vad tror du flavorizer bars har för funktion?
absolut inget med att laga pizza i alla fall?

nä, det går inte.
det är ren fysik.

går ute komma upp i den tempen både i botten och i själva kupolen.
cirkulationen av luften man behöver.
jämna höga temperatur.
sedan skadar ju inte det heller att är lite smak från grillen även om det är så kort tid att det mer eller mindre inte hinner smaksätta.
 
har varit på relativt många grillresturanger och bbq-tävlingar och aldrig sett en gasolgrill, undra varför?
 
O oliven1 skrev:
ingen röksmak
ingen kolsmak
ingen eldsmak
Snicksnack. Vad jag vet så droppar köttsaften neråt av tyngdlagen. Vad jag har sett i den verkliga verkligheten är att köttsaften förbränns i en gasolgrill på flavorizer bars så det ryker så in i bomben.

Du, jag har ett tips till dig. Den här tråden handlar om att att gå från kolgrill till gasolgrill. Läs TS inlägg #1. Vilket är ditt bästa förslag av gasolgrill till TS?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Slog till o köpte en Kamado Joe Big Joe 3 för ganska exakt 2 år sedan. Ställde in gasolgrillen från Weber i garaget för att den har fler år kvar att ge men ont om plats i uteköket.
Har inte under den tiden tagit fram den än, men en vacker dag kanske jag behöver den.

Fördelen som jag ser med min Kamado är att den passar min stil av matlagning. Kan lägga på en större bit kött på ~125grader i 1-2 timmar beroende på storlek, sen när den nått rätt temp så ner i en kylväska för värmehållning och sen när man är redo för att äta så kör man på stekytan! Så om man lägger på 1 eller 5 kilo kött spelar mindre roll, då det blir lika varmt överallt. 61cm i diameter sen har jag ett extra galler som man ställer ovanpå som ger nästan lika mycket till.

Nackdelen är ju att det tar en stund att få upp värmen och känns slöseri att starta upp för att bara grilla lite korv. Tänder med en looftlighter och tar väl typ 30 minuter innan man kan börja grilla. Beror på hur hårt man kör på, men sen ska man ju inte stressa heller 😅

Deras kundservice har fått lite klagomål de senaste har jag sett men när min tätning började släppa skickade de en tub med lim och när deflektorplattan sprack så hade jag en ny inom en vecka helt gratis.
Sen kan jag inte motivera för någon att köpa en grill för den summan pengar, mer än att jag är helnöjd med min!
 
O oliven1 skrev:
har varit på relativt många grillresturanger och bbq-tävlingar och aldrig sett en gasolgrill, undra varför?
Vilken grillkille du verkar vara masterchef nästa antar jag utan att vara spydig... jag älskar både min förra weber genesis grill trogen i 13 år o nu min Broilking ique 590
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Appeman skrev:
Slog till o köpte en Kamado Joe Big Joe 3 för ganska exakt 2 år sedan. Ställde in gasolgrillen från Weber i garaget för att den har fler år kvar att ge men ont om plats i uteköket.
Har inte under den tiden tagit fram den än, men en vacker dag kanske jag behöver den.

Fördelen som jag ser med min Kamado är att den passar min stil av matlagning. Kan lägga på en större bit kött på ~125grader i 1-2 timmar beroende på storlek, sen när den nått rätt temp så ner i en kylväska för värmehållning och sen när man är redo för att äta så kör man på stekytan! Så om man lägger på 1 eller 5 kilo kött spelar mindre roll, då det blir lika varmt överallt. 61cm i diameter sen har jag ett extra galler som man ställer ovanpå som ger nästan lika mycket till.

Nackdelen är ju att det tar en stund att få upp värmen och känns slöseri att starta upp för att bara grilla lite korv. Tänder med en looftlighter och tar väl typ 30 minuter innan man kan börja grilla. Beror på hur hårt man kör på, men sen ska man ju inte stressa heller 😅

Deras kundservice har fått lite klagomål de senaste har jag sett men när min tätning började släppa skickade de en tub med lim och när deflektorplattan sprack så hade jag en ny inom en vecka helt gratis.
Sen kan jag inte motivera för någon att köpa en grill för den summan pengar, mer än att jag är helnöjd med min!
det som är så sjukt med en Big green egg och antar att det är samma med en Big Joe är att du kan styra tempen så exakt.
kan utan problem som du säger ställa in temperaturen på 125 grader och låta den stå där timme efter timme utan att göra något.

har ställt min på rökning på 120 grader innan jag lägger mig och låtit den stå över natten. När jag vaknat så står den fortfarande och tuggar på samma temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.