Gräsänkling några timmar så jag passar på att ägna mig åt ett litet projekt. Mycket smidigt med liten batteridriven slipmaskin måste jag säga. Batteridriven slipmaskin och en ölflaska på ett träbord med staplade träplankor i bakgrunden, utomhus vid sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
J
J JBir skrev:
Satt färdigt isoleringen och påbörjat byte av garageport!
Idag var det gipsat och den nya porten blev monterad. Lägger med en bild på den gamla originaliteten från början av 70-talet när huset byggdes.
 
  • Ett rörigt garage med verktyg, byggmaterial och en dammsugare, nygipsade väggar och tak från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad garageport på en husfasad, vit och modern mot bakgrund av 70-talets grå träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun garageport från 70-talet vid ett hus med vit träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Delvis färdigställd träkjol på en uteplats med stolpar och vertikala plankor ovanför ett bergigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med stående kjolpaneler, några oavslutade vid en bergsknalle, omgiven av påskliljor och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen mest en PoC för att se hur det ser ut med stående kjol, jag är både nöjd och inte. Berget framför gör att jag inte kan ha dem lägre förutom de tre till höger som jag ska göra om - nån gång…
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Använt Wera Tool-check och en tångnyckel. Det räcker i många fall 😅
Wera Tool-check set och en justerbar tångnyckel på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Använt Wera Tool-check och en tångnyckel. Det räcker i många fall 😅
[bild]
Wera och Knipex..
Nästan något erotiskt med den bilden. 😍😉👍
 
  • Gilla
mrVoodoo och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hade inte mycket tid idag, hann skaffa en ny låsringstång med lite längre ben än den jag hade men för nästa moment verkar det som att jag fått lite "hjälp" av tidigare ägare som påbörjat denna renovering, men kastat in handduken.

Det sitter en Pahlen-specifik hylsa på elmotorns utgående axel och i den satt det fyra stoppskruvar. Den övre verkar inte ha någon gänga kvar i hylsan, nästa är borttagen, den tredje kommer jag få borra ur och den i botten var den enda som var orörd, den gick att skruva ur. Gissningsvis sitter denna hylsa fast på motoraxeln också, andra verkar använda en glidhammare för att få loss den....

[bild]
Projektbudgeten är liten för detta projekt och för att få hylsan av motoraxeln så behövdes en glidhammare. Det fick bli en McGyver-variant av sådant som fanns hemma.

Hemmagjord glidhammare gjord av träbitar och skivstång för att ta bort en motoraxelhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hylsan har dock sett sina bästa dagar (förstår inte riktigt hur det blivit såhär men iprincip är det sprickor vid varje stoppskruv.


Metalldel med gängor och skador i form av sprickor runt flera hål, tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag nog sätta indikatorklockan på motoraxeln innan jag går vidare - är den krokig tror jag man får överväga plan B, sälja pumphuset i brons på skroten….
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K
Då mitt lilla bord som står bredvid grillen mer eller mindre höll på att självdö bestämde jag mig för att göra en uppfräschning på det ( jag gillar det lilla bordet så fick bli att återuppliva det ) så här blev det . Verktygen som användes här var kap och gersåg och fräsen fick sköta borrandet med ett bord jag byggt för att snabbt kunna använda olika stop som sätta dit med tving.
Nu är det bara det där jävlar målandet kvar……..
 
  • Träslatsbord med nya plankor på svart hopfällbart underrede i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat litet bord med träplankor och svart ställning i ett garage, intill grill och barnvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfräschning av ett litet bord vid en verktygsbänk, nya brädor hålls ihop med klämmor under reparationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet träbord med metallben som står på en strukturerad matta, redo för uppfräschning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 19 till
  • Laddar…
Tapetserat på snickarvis.
Eller mönsterpassning från helvetet.

Hall med åtta dörrar utan räta vinklar. Jag vet hur målare gör. Tycker inte om att skära när jag hänger. Har istället mallat och måttat varenda bit.
Hall med mönstrad tapet och flera dörrar där mönsterpassningen är anpassad för utrymmet, inklusive detaljer runt brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även runt brytaren och nätverkscentralen.
Medger att mönsterpassningen inte blev perfekt då jag var tvungen att gå från två håll och mötas vid nätverkscentralen.
Zoomar man in i hörnet går det att se mitt kreativa mönsterfusk.
Hitta två ”fel”
Tapetserad hörna med komplex mönsterpassning och synlig nätverkscentral samt kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 13 till
  • Laddar…
Kollar Mello, det största fanet av dom alla @Daniel_N skulle egentligen kommit över men han verkar som vanligt smugit in som konferencier i spektaklet istället för att komma hem till oss.🤔 Han verkar iaf inte jätteimponerad av Finlands bidrag...
Person i paljettklänning med Daniel N:s ansikte framför bild av artist på eurovisionsscenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
trycklös och 15 till
  • Laddar…
Bytt hjul på skottkärran...
Ska bli kul att se hur länge plastfälg med punkteringsfritt däck håller... Gamla slangen höll väl 3-4 år, och tydligen var det dumt att trycka i 4 bar i den.... Tyvärr var fälgen alldeles sönderrostad så nytt fick det bli... Uppgradering till 20 mm axel med riktiga lager dock...
Nytt punkteringsfritt däck med röd plastfälg på en rostig skottkärra, uppgradering till 20 mm axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Insåg att det var hög tid att byta ut förtöjningsutrustningen och eftersom jag för en gångs skull kom på det någon vecka innan sjösättning så kunde jag göra riktiga splitsningar istället för de ”panikpålstekar” som jag använt när jag inser det i samband med sjösättning
Verktyg för splitsning av tågvirke på ett träbord inklusive sax, kniv och märkpenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Repsplitsningar och förtöjningsfjädrar på mark, nya i rostfritt och gamla med rostade schackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara att såga bort sista gamla förtöjningsfjädern från bryggan där höstens försök till bortmontering slutade med att jag vred av örat på det sönderrostade schacklet, de nya fick schackel i rostfritt…

/U
 
  • Gilla
hobbs och 15 till
  • Laddar…
Förbättrade förra årets dumsnålhet. Varför göra det rätt från början.

Bytte ut sockerbitar till kopplingsförbindning med kabelskor istället. Den övre delen med sockerbitar får sitta kvar. Där går tändtråd mellan plus och brytare för t.ex. lanternor i båten.

Kan snyggas till men är något mör och nu fungerar det. Wago är för att koppla ihop akterlanternan med övriga. Fästet jag hade innan orkade jag inte leta plats för så blev ett buntband i kabelstammen för instrumentbrädan istället.

https://www.seasea.se/kabelförbindning-2-5mm-skruv

Elpanel i båt med nya kopplingsförbindningar och kabelskor, övre del med sockerbitar, och buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bytt hjul på skottkärran...
Ska bli kul att se hur länge plastfälg med punkteringsfritt däck håller... Gamla slangen höll väl 3-4 år, och tydligen var det dumt att trycka i 4 bar i den.... Tyvärr var fälgen alldeles sönderrostad så nytt fick det bli... Uppgradering till 20 mm axel med riktiga lager dock...
[bild]
Bauhaus, eller hur? Mitt har hållit i drygt 10 år hittills.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bauhaus, eller hur? Mitt har hållit i drygt 10 år hittills.
Jula faktiskt.. kostade ju 499, så det är ju nästan dubbelt så mycket som lufthjul..
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Insåg att det var hög tid att byta ut förtöjningsutrustningen och eftersom jag för en gångs skull kom på det någon vecka innan sjösättning så kunde jag göra riktiga splitsningar istället för de ”panikpålstekar” som jag använt när jag inser det i samband med sjösättning
[bild]

[bild]

Nu återstår bara att såga bort sista gamla förtöjningsfjädern från bryggan där höstens försök till bortmontering slutade med att jag vred av örat på det sönderrostade schacklet, de nya fick schackel i rostfritt…

/U
Där sa du något, har en förtöjningstamp som jag ska byta ut. Har varit dålig i flera år. Behöver komplettera med några bergskilar till också. 👍
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.