712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Jag svarade lite kort, 2016 var väl ny generation om jag inte missminner mig (B8).G OMathson skrev:
Jag fick dubbla lackstift till min, ett vitt och ett klarlack.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.
Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...
Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...
Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast detta var ju en sjuka på dem ett tag......limningen av banden var för dålig så bandet lossnade och kilade fast sig och så var katastrofen ett faktum.........Blev aldrig nån garantisak av det för de skyllde väl på allt möjligt men det lagades oerhört mycket sånt här några år.....Kunde hända under körning också.MathiasS skrev:Eller att man INTE gör det.
Gjorde en gång misstaget att parkera bilen på långtidsparkeringen på Arlanda och sedan drog vi till medelhavet en dryg vecka. Bilen var en XC70 som har skivor bak, men handbromsbackar som tar invändigt på skivan, som på en trumma.
Detta satt fast när vi skulle åka hem 0400 på morgonen. Jag tänkte att det lossnar nog om man tar i lite, och det gjorde det, fast på fel ställe.
Det lät hemskt de första kilometrarna hem, vågade inte åka motorväg i händelse av att det skulle slå tvärnit, men sedan blev det rätt tyst. Varenda pryl relaterat till handbromsbackarna var böjt eller förstört till oigenkännlighet. Fick byta ALLT. Tack och lov var fortfarande vajern ok.
Sedan dess långtidsparkerar jag aldrig med handbroms, men i övrigt är jag helt enig med dig. Använd prylarna så funkar det.
Detta med bakbromsarna på Saaben blev långkörare. Jag lyckades bryta av luftnippeln, jag lyckades ha sönder sätet så det tätar inte. Jag fick inte till det då jag provade borra om sätet (det kan gå, med rätt verktyg, men jag saknar dom) så jag tog och lade en bult med koppartätning som fullösning, det håller tätt men luftningen blir klottig.
Men sen efter det när jag skulle börja montera på hjulen igen så tyckte jag bromswiren var så svår att få på oket men det gick. Jag skulle testa handbromsspaken och nånting slog slint för nu tar inte handbromsen. Jag vet inte vad som hänt, bromswire gått av kanske? Orkade inte då längre och gick in.
Men sen efter det när jag skulle börja montera på hjulen igen så tyckte jag bromswiren var så svår att få på oket men det gick. Jag skulle testa handbromsspaken och nånting slog slint för nu tar inte handbromsen. Jag vet inte vad som hänt, bromswire gått av kanske? Orkade inte då längre och gick in.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
30 kg på en en meter lång förlängare? Om du inte verkligen vill köpa en momentnyckel...S Styrman_jansson skrev:Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.
Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...
Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg