Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tips för VW är att välja metallic som har tjockare lack. Hade problem med svart på Golf där takräcket lämnade avtryck, bara svart den gången övriga fungerade bra
Har inte alla bilar idag klarlack överst oberoende av färg?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Har inte alla bilar idag klarlack överst oberoende av färg?
Nej, inte alla. Vissa vita har ingen klarlack.
 
G OMathson skrev:
Nej, inte alla. Vissa vita har ingen klarlack.
Vilka tillverkare kör utan?
 
G
A AndersS skrev:
Vilka tillverkare kör utan?
Vet inte men hade tidigare en vit 2015 VW Passat, den hade garanterat ingen klarlack.
 
G OMathson skrev:
Vet inte men hade tidigare en vit 2015 VW Passat, den hade garanterat ingen klarlack.
Jag hade en vit 2016 passat, den hade klarlack.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade en vit 2016 passat, den hade klarlack.
Ok, min fick en dörr omlackad och en del dörrkanter kanter fixade på garanti och sen goodwill, ingen klarlack.
Vet att äldre skoda början 2000 talet hade klarlack på röda solida men inte på andra solida. Hur det är nu vet jag inte.
 
G OMathson skrev:
Ok, min fick en dörr omlackad och en del dörrkanter kanter fixade på garanti och sen goodwill, ingen klarlack.
Vet att äldre skoda början 2000 talet hade klarlack på röda solida men inte på andra solida. Hur det är nu vet jag inte.
Jag svarade lite kort, 2016 var väl ny generation om jag inte missminner mig (B8).
Jag fick dubbla lackstift till min, ett vitt och ett klarlack.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag svarade lite kort, 2016 var väl ny generation om jag inte missminner mig (B8).
Jag fick dubbla lackstift till min, ett vitt och ett klarlack.
Min va också en sk B8 och till bättringskittet ingick klarlack, men på bilen va det garanterat ingen klarlack.
 
G OMathson skrev:
Min va också en sk B8 och till bättringskittet ingick klarlack, men på bilen va det garanterat ingen klarlack.
Ja de kom ju redan 2014 ser jag nu.
Sålde bilen för två månader sedan så jag kan tyvärr inte kolla hur det ser ut.
Jag hade iaf inga problem med rost när jag sålde den.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Har inte alla bilar idag klarlack överst oberoende av färg?
Inte Teslas svarta :(
 
Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.

Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...

Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eller att man INTE gör det.

Gjorde en gång misstaget att parkera bilen på långtidsparkeringen på Arlanda och sedan drog vi till medelhavet en dryg vecka. Bilen var en XC70 som har skivor bak, men handbromsbackar som tar invändigt på skivan, som på en trumma.

Detta satt fast när vi skulle åka hem 0400 på morgonen. Jag tänkte att det lossnar nog om man tar i lite, och det gjorde det, fast på fel ställe.

Det lät hemskt de första kilometrarna hem, vågade inte åka motorväg i händelse av att det skulle slå tvärnit, men sedan blev det rätt tyst. Varenda pryl relaterat till handbromsbackarna var böjt eller förstört till oigenkännlighet. Fick byta ALLT. Tack och lov var fortfarande vajern ok.

Sedan dess långtidsparkerar jag aldrig med handbroms, men i övrigt är jag helt enig med dig. Använd prylarna så funkar det.
Fast detta var ju en sjuka på dem ett tag......limningen av banden var för dålig så bandet lossnade och kilade fast sig och så var katastrofen ett faktum.........Blev aldrig nån garantisak av det för de skyllde väl på allt möjligt men det lagades oerhört mycket sånt här några år.....Kunde hända under körning också.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Detta med bakbromsarna på Saaben blev långkörare. Jag lyckades bryta av luftnippeln, jag lyckades ha sönder sätet så det tätar inte. Jag fick inte till det då jag provade borra om sätet (det kan gå, med rätt verktyg, men jag saknar dom) så jag tog och lade en bult med koppartätning som fullösning, det håller tätt men luftningen blir klottig.

Men sen efter det när jag skulle börja montera på hjulen igen så tyckte jag bromswiren var så svår att få på oket men det gick. Jag skulle testa handbromsspaken och nånting slog slint för nu tar inte handbromsen. Jag vet inte vad som hänt, bromswire gått av kanske? Orkade inte då längre och gick in.
 
  • Ledsen
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.

Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...

Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
30 kg på en en meter lång förlängare? Om du inte verkligen vill köpa en momentnyckel...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
På tal om att långtidsparkera med handbroms i.... 😅
Bilspår på asfalt från en bil som startat med handbromsen i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.