61 956 läst · 277 svar
62k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Vi har 25A - tror det är Max. Eluppvärmd villaNötegårdsgubben skrev:Du kan nog hitta sätt att börja använda boxen redan nu, om du inte vill vänta på installatören.
Om vi antar att du har 16 A huvudsäkringar (det lägsta man kan ha) och varken bil eller box är nedreglerade, så kommer någon huvudsäkring gå när bilen drar 16 A och annan belastning sker samtidigt.
Om du kan reglera ner laddströmmen som laddboxen släpper igenom till 8 A kommer du säkert bli av med att säkringarna går. En spdan inställning finns också på vissa bilar, alltså att man kan reglera ner laddströmmen som bilen försöker dra.
Att ladda med 8 A istället för 16 tar förvisso dubbelt så lång tid, men då en bil mestadels står still hemma är det sällan ett problem i praktiken.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Zaptec... Då är det troligen en Enegic lastvakt som installerats och den styr laddaren via molnet.
Andra alternativet till Enegic är en Tibber Pulse. Men även den behöver uppkoppling för att fungera.
Misstänker att de kör boxen på 4G. Även den är att rekommendera, att koppla den via Wifi så den inte plötsligt kopplar ner för att datan för SIM kortet är slut.
Andra alternativet till Enegic är en Tibber Pulse. Men även den behöver uppkoppling för att fungera.
Misstänker att de kör boxen på 4G. Även den är att rekommendera, att koppla den via Wifi så den inte plötsligt kopplar ner för att datan för SIM kortet är slut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Aj då. Varför kan inte entreprenör informera om alternativ?A Alexander HB skrev:Som redan sagts är det nog effektbalansering (vad det nu har med balans att göra... adaptiv effektbegränsning vore en mer passande term) och inte lastbalansering du bett om/önskar.
Kan du inte ställa in i bilen att den inte ska ladda med mer än X ampere per fas, där X är mindre än storleken på dina huvudsäkringar? Det är i slutänden bilen som bestämmer hur mycket ström den ska ladda med, efter att ha lyssnat av vad laddboxen rekommenderar/kräver.
Så….baserat på det jag beställt kan jag inte ladda utan att alltid bränna säkringen om något i huset används?
Om jag drar ner matningen, vinner jag då något på att installera en box? Anledningen till att jag tänkte installera box var att det tar 7 timmar via eluttag och 3 timmar med box.
Jag verkar gått på en riktig nit.
Ni som vet, om jag nu måste beställa om. Vad ungefär skulle det kosta att låta någon göra en adaptiv lastbalansering?
Jag verkar gått på en riktig nit.
Ni som vet, om jag nu måste beställa om. Vad ungefär skulle det kosta att låta någon göra en adaptiv lastbalansering?
Effektbalans och lastbalans är väl förvisso samma sak..A Alexander HB skrev:Som redan sagts är det nog effektbalansering (vad det nu har med balans att göra... adaptiv effektbegränsning vore en mer passande term) och inte lastbalansering du bett om/önskar.
Kan du inte ställa in i bilen att den inte ska ladda med mer än X ampere per fas, där X är mindre än storleken på dina huvudsäkringar? Det är i slutänden bilen som bestämmer hur mycket ström den ska ladda med, efter att ha lyssnat av vad laddboxen rekommenderar/kräver.
Tror du? Det skulle kännas braFredrikR skrev:
Men appen Zaptec Go är installerad och klar. Det gjorde jag efter samtal med firman som sa att det bara var att köra. Trots att de inte lastbalanserat. Men det gick ju inte….
Men var det inte så att din installatör skulle komma tillbaka och installera en lastbalans-pryl så fort du fått fram ”internet”?Byggis1976 skrev:Om jag drar ner matningen, vinner jag då något på att installera en box? Anledningen till att jag tänkte installera box var att det tar 7 timmar via eluttag och 3 timmar med box.
Jag verkar gått på en riktig nit.
Ni som vet, om jag nu måste beställa om. Vad ungefär skulle det kosta att låta någon göra en adaptiv lastbalansering?
Då kan du i appen rimligtvis ställa ner max effekt. Vad är det för bil du har?Byggis1976 skrev: