S Sernando skrev:
Du kan ju alltid sälja släpet och hyra när du behöver, eller skaffa ett släp utan bromsar, eller.... 600 spänn var 24:e månad... Hutlöst... Eh ja typ eller inte
Kostar väl samma att besikta ett utan bromsar antar jag?
Ja jag tycker det är dyrt, det tar ju inte många minuter att gå igenom.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Kostar väl samma att besikta ett utan bromsar antar jag?
Ja jag tycker det är dyrt, det tar ju inte många minuter att gå igenom.
Jag var och besiktigade mitt släp idag och de var två personer i cirka 10 minuter, de har en ganska stor anläggning med verktyg för att kolla bromsar, kopplingsanordning, hjullager osv. Verktyg och anläggningen i övrigt används ju för flera tillfällen men i stort ser jag inget större problem med avgiften.
Den känns rimlig med hänsyn till arbetstid och den anläggning de har.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
2 pers behövs inte, det går inte fortare
2002 kostade det 370 så ca 60% prisökning, samma pris på husvagn då, idag kostar husvagn 700 och då utan gasolkoll den tror jag ingick förr?

Jaja det blir inte billigare för att jag gnäller 😄
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
hsd
Vad jag har fått som förklaring är att de måste in på " lastbilshallen" därigenom skulle kostnaderna vara högre , men å andra didan så är det betydligt mindre detaljer som besikas...
Förr när man bokade bil och släp fick man rabatt/paketpris
 
hsd hsd skrev:
Vad jag har fått som förklaring är att de måste in på " lastbilshallen" därigenom skulle kostnaderna vara högre , men å andra didan så är det betydligt mindre detaljer som besikas...
Förr när man bokade bil och släp fick man rabatt/paketpris
Det beror på vilken firma du besiktar hos...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
ullet
Nån som har koll på reglerna för att byta påskjutsbromsen?

Jag behöver byta på min husvagn och har sökt efter ersättare på skroten. Där hittade jag en som verkar passa som dessutom hade ett sånt säkerhetshandske till väldigt bra pris - men det är inte samma fabrikat som den som sitter där nu.

Får man byta om det passar eller ställer det till det vid besiktningen?
 
Jag -tror- inte att dom säger nåt så vida att det är riktigt gjort och stämmer med vikter, dom brukar väl inte kolla så noga bara glapp i handsken.
 
om du byter hela kulkopplingen får man väl anta att det blir en regbesiktning. Det är ju en del som är specificerad i fordonets typintyg.
 
Vårt släp är från 1979, ett iofs helt ombyggt släp.
Dock är väl påskjutsbroms snart helt slut. Undrar hur många 1000mil det har rullat.
 
hsd
Jag har bytt kulkopplingen , besiktning utan anmärkning
 
A
ullet ullet skrev:
Nån som har koll på reglerna för att byta påskjutsbromsen?

Jag behöver byta på min husvagn och har sökt efter ersättare på skroten. Där hittade jag en som verkar passa som dessutom hade ett sånt säkerhetshandske till väldigt bra pris - men det är inte samma fabrikat som den som sitter där nu.

Får man byta om det passar eller ställer det till det vid besiktningen?
Påskjutet är ju typat med axeln, så byts ena måste andra bytas (om det inte är likadant du sätter dit). Sen att det kan slinka genom besiktning är ju en annan sak, men upptäcks det att typbeteckningen inte är samma på axel/påskjut så blir det förelöggande.
 
Behöver reda upp elen lite i släpet, har tyvärr inte pengarna för att köpa en ny komplett sats för 4000 just nu.
Idag är det kopplat med torix och eltejp.
Bästa kopplingsboxen? En vanlig vit ip67 dosa borde funka, sen wago i den?
Elen har funkat tidigare så det är noga bara dålig kontakt
 
En ”vit dosa” att koppla i blir perfekt, har en själv under mitt släp. Jag har satt en lite aluminiumplåt framför dosan för att skona den från värsta sten- och vattensprut. När det gäller wago så är det väl bara den öppningsbara som kan ta mjuka kablar, men den borde fungera. Själv har jag använt ”sockerbit” som kopplingsplint i min dosa och det har fungerat i snart 10 år.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Behöver reda upp elen lite i släpet, har tyvärr inte pengarna för att köpa en ny komplett sats för 4000 just nu.
Idag är det kopplat med torix och eltejp.
Bästa kopplingsboxen? En vanlig vit ip67 dosa borde funka, sen wago i den?
Elen har funkat tidigare så det är noga bara dålig kontakt
Jag var på Feltema och köpte https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-rod-10-st-2000040888 och sen drog jag ytterligare krympslang utanpå det.
 
T Testarn skrev:
Jag var på Feltema och köpte [länk] och sen drog jag ytterligare krympslang utanpå det.
Ja jag tänkte på dom jag med men det blir en jäkla klump med 8 sånna på samma ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.