Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Jepp, jag köper det.
Jag köper det inte riktigt som argument för att man inte ska kunna ladda elbilen i ett shuko-uttag dock.
Jag kan med det som bakgrund också väl förstå att elsäkerhetsverket gör en generell avrådan från laddning via shuko, helt enkelt för att den alternativa skrivningen är för krånglig/det är så säkerhetsmässiga beslut/begränsningar fungerar.

I huvudsak är det dock mer ett argument för att gemene man inte borde få koppla in en stickpropp över huvud taget. 🙄
Jag håller med.
Men det intressanta kommer om 5-10 år, när det sitter laddboxar som varit utsatta för regn och alla vädrets makter i 10, och de börjar bli ärgade i kontaktstyckena osv.
När det börja brinna i sådana också lite då och då, ska Elsäkerhetsverket då gå ut med att man ska vare sig ladda med shuko eller med typ 2 i laddbox.

Eller finns det något tillfälle där det är dags att berätta för folk hur det funkar?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
De har väl temperaturövervakning?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har väl temperaturövervakning?
Snabbladdare har det. Laddare med schuko-kontakt har det, i alla fall vissa av dem. Laddare med Typ 2 har det inte.
 
Har de inte? Det skulle ju vara extremt billigt att implementera just där.

Jag kollade upp en, och den har temperaturövervakning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har de inte? Det skulle ju vara extremt billigt att implementera just där.

Jag kollade upp en, och den har temperaturövervakning.
I kabeln?
 
Nej, i uttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, i uttaget.
Det är bra! Kabeln i sig har ingen övervakning.
 
Nej, de svaga punkterna är ju normalt kontakterna efter som de tenderar att oxidera, inte kabeln. Det är ju samma sak med schuko sladdarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Det är tur att vi lägger energi o resurser på att straffa dom grovt kriminella.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har uppenbarligen förekommit några incidenter. Men det beror inte på att uttagen inte är konstruerade för annat än kortvarigt bruk.
jag kan inget om el men jag hade för några år sen en enorm terass värmare den var ju inkoplad halva dagen utan problem
 
tensiden tensiden skrev:
Nu är varken artikeln eller det publicerade hos P4 så värst djupgående, men "olovlig energiavledning" tar väl ingen hänsyn till om det är risk för brand eller inte? Brottet var väl just att han kopplat in något i ett uttag som inte var hans?
Det nämns att han kopplat in elektrisk utrustning i ett eluttag. I samband med att han dömts.

Och då blir det intressant om det är belastande och om domen blir högre för att han gjort det.

Det kan i förlängningen innebära att vi förbjuds att koppla in elektrisk utrustning i eluttag.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Om man nu har ett eluttag som allmänheten kan komma åt på ett enkelt sätt. Varför sätter man inte ett lås på det för att åtminstone markera att det är privat? Eller ännu bättre en strömbrytare, fjärrstyrd eller annat så att uttaget är stömlöst när man inte själv använder det.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det nämns att han kopplat in elektrisk utrustning i ett eluttag. I samband med att han dömts.

Och då blir det intressant om det är belastande och om domen blir högre för att han gjort det.

Det kan i förlängningen innebära att vi förbjuds att koppla in elektrisk utrustning i eluttag.
Ge inte ESV några idéer nu!
 
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om man nu har ett eluttag som allmänheten kan komma åt på ett enkelt sätt. Varför sätter man inte ett lås på det för att åtminstone markera att det är privat? Eller ännu bättre en strömbrytare, fjärrstyrd eller annat så att uttaget är stömlöst när man inte själv använder det.
För att det är sunt förnuft.
Men idag har sunt förnuft försvunnit helt och hållet. Varje människa med logiskt tänk förstår att man inte använder uttag för att göra sådant här.
Det hade garanterat inte hänt något om snubben laddat sin mobil, men det är ju lite skillnad i uttag mellan en telefon och en bil.

Här fick nån idiot för sig att dra en kabel från sin "lägenhet" till en lyktstolpe över gräs och trottoar.
På den mest trafikerade vägen i byn dessutom. Inte alls genomskinligt när kabeln går genom fönstret på andra våningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är en person vi pratar om. Det säger inget om folk i allmänhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.