yonna yonna skrev:
Är det fler än jag som inte känt till att det numera inte är tillåtet att elda sitt trädgårdsavfall när man höst/vårstädar?
Vissa saker kan jag faktiskt undvika att läsa på om.
Har grannarna klagat på att du eldar gamla kasserade mattor eller varför är det inte tillåtet i ditt fall @yonna?

Läste om detta också och har letat efter en källa inom förordningar, naturvårdsverket etc utan att hitta något. Nästan så man tror det är ett 1-april skämt som har snappats upp, men det finns ju skrivningar om det redan i mars.

Någon som har en källa kring lagstiftning?

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om det är torr ved eller torrt rent virke så får man elda men ingen löv, ris eller annat som finns i trädgårdarna..
Skulle vilja se den som gör en valborgsbrasa av torr ved, snacka om kapitalförstöring 🙂

• Gilla
RufusHedman och 2 till
  • Laddar…
Helt sanslöst korkat. Nu återvinner vi det oftast ändå, men merarbetet blir enormt stort om man tar ned ett par träd.

Som tur är så har vi en åkare i trakten som gratis hämtar ris om man får ihop en rejäl hög, han flisar upp det och säljer det till värmeverket. Men det skall som sagt vara rätt mycket för att det skall löna sig för honom.

• Gilla
fam-lundborg och 3 till
  • Laddar…
Det ris och de grenar som lämnas till ÅVC, flisas och eldas i kommunens värmeverk...

Det ris och de grenar som tas ut ur skogen, efter avverkning flisas och säljs för eldning i diverse värmeverk...

Det som inte gick att "koka till pappersmassa" på pappersbruket, eldas upp och blir till värme...

Om jag tolkar det hela rätt, så ska ris och grenar och bark komposteras istället.

Det vore intressant om någon kan snoka upp förordningen från EU...

Jag tror att Marcus Oscarsson har fått något om bakfoten, för jag hittar inga referenser till eldning i avfallsförordningarna.

Däremot så har många kommuner eldningsförbud för trädgårdsavfall av andra skäl än EU-förordningar.

Redigerat:
Claes Sörmland
iprincip iprincip skrev:
Läste om detta också och har letat efter en källa inom förordningar, naturvårdsverket etc utan att hitta något. Nästan så man tror det är ett 1-april skämt som har snappats upp, men det finns ju skrivningar om det redan i mars.

Någon som har en källa kring lagstiftning?
Ja, det är vanliga hederliga avfallsförordningen som styr detta. Hur då?

Biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall definieras som bioavfall i 1 kap 5 §:

Textavsnitt från förordning som definierar bioavfall inklusive trädgårdsavfall och livsmedelsavfall.

D v s löv, ris, grenar, fallfrukt o s v ingår i hushållets bioavfall.

Sen finns en skyldighet att sortera ut och förvara det bioavfall som är biologiskt nedbrytbart trädgårds- och parkavfall åtskilt i 3 kap. 1 §:

Texturtag från lagtext om sortering av bioavfall inklusive trädgårds- och parkavfall.

Detta avfall ska sen samlas in separat av kommunen.

Därmed finns ingen laglig möjlighet att elda den del av bioavfallet som är biologiskt nedbrytbart trädgårds- och parkavfall.

Redigerat:
  • Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Jag tror att Marcus Oscarsson har fått något om bakfoten, för jag hittar inga referenser till eldning i avfallsförordningarna.
Han har rätt och hans källa är ju Naturvårdsverkets medarbetare.

Du ska inte leta efter eldning av ris i avfallsförordningen. Den är inte skriven så att den listar förbud mot alla tänkbara saker du kan göra med avfallet utan den anger istället den lagliga vägen som avfallet ska hanteras.

Redigerat:
  • Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är vanliga hederliga avfallsförordningen som styr detta. Hur då?

Biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall definieras som bioavfall i 1 kap 5 §:

[bild]

D v s löv, ris, grenar, fallfrukt o s v ingår i hushållets bioavfall.

Sen finns en skyldighet att sortera ut och förvara det bioavfall som är biologiskt nedbrytbart trädgårds- och parkavfall åtskilt i 3 kap. 1 §:

[bild]

Detta avfall ska sen samlas in separat av kommunen.

Därmed finns ingen laglig möjlighet att elda den del av bioavfallet som är biologiskt nedbrytbart trädgårds- och parkavfall.
Tack så mycket för detta, tydligt ock bra 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
Han har rätt och hans källa är ju Naturvårdsverkets medarbetare.

Du ska inte leta efter eldning av ris i avfallsförordningen. Den är inte skriven så att den listar förbud mot alla tänkbara saker du kan göra med avfallet utan den anger istället den lagliga vägen som avfallet ska hanteras.
Hade varit jobbigt att få till en uttömmande förteckning över alla sätt på vilka avfall inte får bortskaffas. 😅

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är mer intresserad av vad lagstödet är för mig att kompostera trädgårdsavfallet i min trädgård. D v s jag samlar in löv och grenar, maler ned grenarna och sprider bioavfallet i min anlagda lund för nedbrytning och mullbildning. Är inte detta lika olagligt som eldning av riset med nuvarande lagtext?

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
K
Jag är mer intresserad av vad lagstödet är för mig att kompostera trädgårdsavfallet i min trädgård. D v s jag samlar in löv och grenar, maler ned grenarna och sprider bioavfallet i min anlagda lund för nedbrytning och mullbildning. Är inte detta lika olagligt som eldning av riset med nuvarande lagtext?
Intressant fråga!

Har haft en del kontakt med NVV i tjänsten, med anledning av delar av 3 kap. som började gälla vid årsskiftet. Var otroligt mycket tyckande, och väldigt lite juridik. Var ohyggligt svårt att få ett svar som gick att härleda till de aktuella bestämmelserna.

Så, jag undrar hur NVV skulle besvara din fråga.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kardan79 skrev:
Intressant fråga!

Har haft en del kontakt med NVV i tjänsten, med anledning av delar av 3 kap. som började gälla vid årsskiftet. Var otroligt mycket tyckande, och väldigt lite juridik. Var ohyggligt svårt att få ett svar som gick att härleda till de aktuella bestämmelserna.

Så, jag undrar hur NVV skulle besvara din fråga.
Det kan ju vara så att ingen vet. Att man har agerat på lagstiftningsfronten utan att utreda ordentligt först. Det blir ju mer och mer av sånt.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
G
Mn kommun skrev nyligen att det är tillåtet att elda trädgårdsavfall till sista april i tätbebyggt område.

• Gilla
Erik XV
  • Laddar…
Kommunerna runt stockholm tillämpar eldningsveckor på vår pch höst där det är tillåtet. Samt valborg. Utöver detta får man söka dispens.

• Gilla
Erik XV
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skrev till Naturvårdsverket och frågade om lagregleringen. Vi får se om vi får svar därifrån under veckan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.