711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det är en 1,25 Duratec .. inget bubblande i kylvätskan, men den drar lite lite vatten...
Ryker inget, drar ingen olja, tomgången är bra och har aldrig tänt nån check engine lampa.. den borde väl misstända lite om den är helt slut tycker jag...
Nu är det ny olja och filter i i alla fall, och givaren är bytt... Håller tummarna att det var den... 😄
Ryker inget, drar ingen olja, tomgången är bra och har aldrig tänt nån check engine lampa.. den borde väl misstända lite om den är helt slut tycker jag...
Nu är det ny olja och filter i i alla fall, och givaren är bytt... Håller tummarna att det var den... 😄
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Det kan ju vara en mikrospricka i kylaren eller nån slang om den drar kylarvatten. Drar den inte olja är väl kolvringarna och ventiltätningarna ok
Om man gör en ordentlig motortvätt och får bort en massa som kan vara i vägen brukar det vara lättare att hitta läck. Man ser var det runnit/droppat.Dan_Johansson skrev:
Men ett tips är att köra motorn varm och helt enkelt lukta med näsan i motorrummet. Ev med hjälp av ett rör eller en slang. Kylarvätska har en ganska speciell lukt. Och det behövs väldigt lite för att man skall känna ångorna. Droppar det minimalt och hamnar där det är varmt kan vätskan förångas snabbt så man inte hinner se den, men det blir ganska mycket ånga även av en mycket liten droppe.
Jag har lyckats hitta ett mikrohål i en kylarslang på det viset.
Vår fd. CC -18 kom inte upp i närheten av halva kostnaden ViB redovisar på de 3 år vi hade den, såldes drygt 4 år gammal.A AndersS skrev:
Den T8 R-design från -20 som vi åker i nu har inte kostat mer än servicen på 1½år.
Ingen rost på nån av dom.
Vad gör man åt en avtagbar dragkrok som fastnat?
Vi har en Kia Carens 2016 vars krok nu sitter som berget. Jag märkte när jag satte dit den för några veckor sedan att den var lite trög att klicka fast men tänkte inte mer på det. När jag skulle ta loss den går det inte att vrida vredet tillräckligt för att dra ut den. Skall jag bara ösa på med 5-56, WD40 eller något annat och hoppas att det kryper in överallt?
Kroken är väldigt lik den här och på kortändan som är vänd bortåt finns en liten klack som skall dras in när man vrider på vredet.
Vi har en Kia Carens 2016 vars krok nu sitter som berget. Jag märkte när jag satte dit den för några veckor sedan att den var lite trög att klicka fast men tänkte inte mer på det. När jag skulle ta loss den går det inte att vrida vredet tillräckligt för att dra ut den. Skall jag bara ösa på med 5-56, WD40 eller något annat och hoppas att det kryper in överallt?
Kroken är väldigt lik den här och på kortändan som är vänd bortåt finns en liten klack som skall dras in när man vrider på vredet.
ViB agerar ju som en okunnig bilägare med sin testbilar, lämnar in på auktoriserad verkstad, byter bromsar, däck mm på rekomendation av verkstaden.FredrikR skrev:
Kostnaden är ink allt, värdeminskning, service, reparation, underhåll, däck, skatt, försäkring, bränsle.
På senare tid har de gjort flera reparationer och service själva, så totalkostnaden är egentligen ännu högre.
Utöver service och bromsar (klossar x2, skivor x1) har de bytt på verkstad:
Batteri 6000:-
Start o stopp batteri 4500:-
Strömställare till start o stopp 8.500:-
Hjullager fram 9.500:-
Service med kamrem kostade 16.500:-. Vanlig service var 3000 mil 7-8000:-
Bara dieseln har kostat 230.000:-
Det blir pengar.
Det finns bättre rostlösare också att använda. Spraya i flera dagar. Är du säker på att du vrider låset tillräckligt? Det låter konstigt att den skulle rosta fast på bara ett par veckorzarkov skrev:Vad gör man åt en avtagbar dragkrok som fastnat?
Vi har en Kia Carens 2016 vars krok nu sitter som berget. Jag märkte när jag satte dit den för några veckor sedan att den var lite trög att klicka fast men tänkte inte mer på det. När jag skulle ta loss den går det inte att vrida vredet tillräckligt för att dra ut den. Skall jag bara ösa på med 5-56, WD40 eller något annat och hoppas att det kryper in överallt?
Kroken är väldigt lik den här och på kortändan som är vänd bortåt finns en liten klack som skall dras in när man vrider på vredet.
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Jag hade problem med en sådan dragkrok som på bilden. Om inte klacken gått ut ordentligt gick den inte att vrida om jag inte missminner mig.zarkov skrev:Vad gör man åt en avtagbar dragkrok som fastnat?
Vi har en Kia Carens 2016 vars krok nu sitter som berget. Jag märkte när jag satte dit den för några veckor sedan att den var lite trög att klicka fast men tänkte inte mer på det. När jag skulle ta loss den går det inte att vrida vredet tillräckligt för att dra ut den. Skall jag bara ösa på med 5-56, WD40 eller något annat och hoppas att det kryper in överallt?
Kroken är väldigt lik den här och på kortändan som är vänd bortåt finns en liten klack som skall dras in när man vrider på vredet.
[bild]
För mig var anledningen att klacken inte gått ut att anläggningsytan där "cylindrarna" på sidan ska ligga mot hade rostat såpass att hela kroken inte kom riktigt på plats.
Inte för att det svarar på din fråga, men...zarkov skrev:
Jag har slutat helt med olika specialmedel för rostlösning och gått över till en vanlig blomspruta med diesel. Enligt min upplevelse är det inte ett dugg sämre än andra medel - Snarare tvärtom. Men det finns kanske något mirakelmedel jag har missat som verkligen funkar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Påminner mig om att plocka bort den, blästa o lacka.13th Marine skrev:
Själva kroken ser ut som ny, men den där är inte vacker, och det är nog rost på den som ställer till problemen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
aceton blandat med olja (man får skaka om ofta) verkar krypa bra också. Plus värme hjälper alltid.useless skrev:Inte för att det svarar på din fråga, men...
Jag har slutat helt med olika specialmedel för rostlösning och gått över till en vanlig blomspruta med diesel. Enligt min upplevelse är det inte ett dugg sämre än andra medel - Snarare tvärtom. Men det finns kanske något mirakelmedel jag har missat som verkligen funkar?
Själv har jag inte detta problem då jag föredrar fasta krokar
Den var trög redan när jag satte dit den men den klickade ändå på plats till slut och visade grönt på vredet. Efter att jag börjat vrida och dra så visar den rött så det är väl lite osäkert hur bra den faktiskt sitter.MathiasS skrev:
Möjligt att det är så här med, jag upplevde dock vredet ganska trögt vid monteringen så jag tror problemet är invändigt. Jag får försöka hitta någon rostlösare i helgen, annars får det bli 5-56 överallt.13th Marine skrev:Jag hade problem med en sådan dragkrok som på bilden. Om inte klacken gått ut ordentligt gick den inte att vrida om jag inte missminner mig.
För mig var anledningen att klacken inte gått ut att anläggningsytan där "cylindrarna" på sidan ska ligga mot hade rostat såpass att hela kroken inte kom riktigt på plats.
Ja, det är ju också en lösning men det vore skönt att slippa...13th Marine skrev: