712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här runda mojängen sitter på bakaxeln på Bmv 500 jag har sett den många gånger och funderat på vad den är bra för. Är det någon som vet? Har ju svårt att tro att den är där bara för skojs skull men man vet ju aldrig med Bmw 😀
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Putsa av etiketten och gör en bildsökning med google...
Topdon Topscan ska vara bra, kostar ca tusenlappen för OBD adaptern sen betalar du abonnemang på appen du har i din telefon/surfplatta. Från 6:09:nino skrev:
Redigerat:
Den klarar det mesta av? inte bara att läsa felkoder och släcka servicelampa?J jonaserik skrev:
Vill ha så man verkligen kan felsöka.
Klarar den "alla" bilar? Såg nån där man fick välja 10st, det känns ju lite dumt...
Ista till Bmw var ju suveränt, man fick upp bilder, arbetsbeskrivning, felsökningsordning osv
Har lånat en Autel som också verkar helt suverän, men det är ju ännu mer pengar
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det står någonstans på bromsoket. Kommer inte ihåg var. Svårt att se också om det är smutsigt så försök mät skivan. Det finns inte så många varianter. Starkare motor = större bromsskiva brukar gälla.G gonaker skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Antar att det är en vibrationsdämpare mot resonansN Niq skrev:
CR MAX är grym till BMW. Alla bilens funktioner går att testa/ köra från instrumentet, från kupefläkten till solenoider i växellådan. Alla givare går att läsa av och läsa ut live data.nino skrev:Den klarar det mesta av? inte bara att läsa felkoder och släcka servicelampa?
Vill ha så man verkligen kan felsöka.
Klarar den "alla" bilar? Såg nån där man fick välja 10st, det känns ju lite dumt...
Ista till Bmw var ju suveränt, man fick upp bilder, arbetsbeskrivning, felsökningsordning osv
Har lånat en Autel som också verkar helt suverän, men det är ju ännu mer pengar
VW och Volvo har jag inte provat.
Är som sagt en vibrationsdämpare till krängningshämmaren. Finns för olika avstämningsfrekvenser.N Niq skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.
Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.
Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.
Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.
Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.
Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.
Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
Vad har du för årsmodell och motor?S Styrman_jansson skrev:Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.
Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.
Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.
Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.