PSA matas via en strömskena som är ansluten till undersidan av JFB.

V Vardagsrum skrev:
Och om jag förstått rätt, så skyddas då inte vad som nu sitter i änden av den utgående kabeln inte av JFB:n i denna central. Men dock av den som sitter i huvudcentralen.
Ja
V Vardagsrum skrev:
Förklarar förresten denna inkopplingen varför JFB:n i undercentralen inte löser då man trycker in testknappen?
Nej, den borde lösa. Denna inkoppling är rätt. Fasskenan ger fas till varje PSA medan nollan är trådad för hand.

Dock måste man ha modifierat fasskena för att kunna fördela ut trefas till de fyra PSAerna. Denna kan vara intressant att syna men då måste du lossa på fasskenan, och det har ingen bärighet på ditt problem med isolationsfel.

Var i landet bor du? Man skulle ev behöva se anläggningen på plats för att förstå vad som pågår.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, den borde lösa. Denna inkoppling är rätt. Fasskenan ger fas till varje PSA medan nollan är trådad för hand.

Dock måste man ha modifierat fasskena för att kunna fördela ut trefas till de fyra PSAerna. Denna kan vara intressant att syna men då måste du lossa på fasskenan, och det har ingen bärighet på ditt problem med isolationsfel.
Isolationsfel kan mkt väl finnas, men två fel gör ju inte ett rätt! 🙂

Så i väntan på min isolationsprovare så öppnade jag badrummets undercentral igen. Kunde konstatera att det rör sig om 3 olika fasskenor. 2 st. matar varsin PSA, 1 st. matar 2 PSA.

Behövde som väl var inte lossa skenorna, det räckte att ta av beröringsskyddet för att se hur det är kopplat.

”Modifierad skena” kan vi ju nog kalla det, men varför i helskotta löser inte JFB på testknappen om det nu är kopplat som det ska..? Den har löst tidigare vid inducerat jordfel genom uttagsprovare. Men aldrig på testknappen..

Såhär är det anslutet mellan JFBns nedersta kopplingspunkter och PSA:er:

(PSA:erna är numrerade efter ordningen från JFB:n, dvs den första till höger om JFB kallas PSA1)

JFB2 - PSA2

JFB4 - PSA1 & PSA4

JFB6 - PSA3

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var i landet bor du? Man skulle ev behöva se anläggningen på plats för att förstå vad som pågår.
Jag bor i Marks kommun.

Säg till om du kör förbi någon gång, och vad du gillar att dricka eller äta, så ställer jag ut det, du behöver inte ens gå in och kika på centralen. Jag har lärt mig mycket av dig från din närvaro på olika forum och är väldigt tacksam för det. 🙂

Elcentral med öppet beröringsskydd som visar tre fasskenor och anslutningar till personskyddsautomater (PSA).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elcentral med synliga fasskenor och blå kablage kopplade till olika komponenter, inklusive JFB och PSA.
Skapa konto
Elektrisk undercentral med tre fasskenor och blå kablar anslutna till jordfelsbrytare och strömbrytare.
Skapa konto
Elektrisk undercentral med tre fasskenor och kopplingar, beröringsskydd avtaget.
Skapa konto

Enl. schemat på jordfelsbrytaren, så kopplar testknappen en felström mellan L1 (klämma 2) och neutral.

Så om L1 saknas kommer inte testknappen att fungera.

Fungerar testknapparna på personskyddsbrytarna?

Och så tycker jag att du skall sätta dit skyddet för skenorna igen snarast.

Ok så man använder jordfelsbrytaren som en kopplingsplint. Mycket ska man se...

Lägga dubbelt på den typen av hissklämmor är inga problem det fungerar utmärkt

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Enl. schemat på jordfelsbrytaren, så kopplar testknappen en felström mellan L1 (klämma 2) och neutral.

Så om L1 saknas kommer inte testknappen att fungera.

Fungerar testknapparna på personskyddsbrytarna?

Och så tycker jag att du skall sätta dit skyddet för skenorna igen snarast.
Tack för uppmaningen! Beröringsskyddet demonterades endast tillfälligt, för att se hur det egentligen var kopplat. Strömmen till aktuell undercentral var bruten vid tillfället.

Skyddet är tillbaka igen.

Testknapparna på samtliga personskyddsautomater fungerar. Dvs att om man trycker in knappen, så slår brytarna ifrån.

Men då man trycker på JFB:ns testknapp, händer ingenting

En isolationsprovare av märke/modell Uni-T UT501A som @elmont och @MultiMan tipsade om beräknas anlända idag.

Jag försöker läsa på kring mätmetoder, så att jag förhoppningsvis inte mäter på fel sätt, eller råkar utföra ett ”förstörande prov”. Jag har ännu mer kvar att läsa innan jag känner mig säker på att mäta. Så med risk för att bli idiotförklarad så vill jag fråga expertisen här ett par saker.

Jag tycker mig förstå att vid ett vanligt sätt att mäta, så ska faser och nolla kopplas ihop i centralen och sedan ska det mätas mot jord. På så vis ”ska” inte apparatur och fast ansluten elektronik inte ta skada.

Men hur gör jag praktiskt? Kan man helt sonika förbinda de tre fasskenorna i centralen med nollskenan (som är separerad från PE-skenan) med t.ex en bit EK-ledare?

Och sedan mäta mellan ngn av skenorna och PE-skenan?

Om resultatet är underkänt, hur går jag bäst vidare för att hitta misstänkta grupper att undersöka närmare?

Huvudbrytaren är förstås av och huvudsäkringarna ur innan mätning, men hur gör jag med gruppsäkringar och JFB? Strömbrytare till lampor..?

Undercentralen med den lustiga inkopplingen av PSA:erna går enkelt att frånskilja. Den matas med tre faser, N och PE från en kopplingsdosa. Borde det inte gå att lägga ihop faser/N och testpinnen i en Wago, och PE-ledning + testpinne i en annan Wago?

För att på så vis få isolationsmätt den enskilda undercentralen och dess grupper.

En annan undercentral finns också, men den går det PEN-ledare till. Hur mäter jag denna central bäst?

Jag överväger att dra ut allt stickproppsanslutet jag ser, samt koppla ifrån en del fast takbelysning med elektronik i.

Överväger också att skruva ur samtliga ljuskällor också, då det är svindyra Philips Hue-lampor. Oklart hur de skulle må om 500V DC skulle råka levereras till dem..

Fast detta ska ju egentligen vara onödigt om jag förstått det rätt att apparater (om de är hela/uppfyller krav) inte ska ta skada så länge som fas/nolla ligger ihop..

Tacksam för alla tips och råd! 🙂

Såhär ser centralen ut:

Elcentral med säkringar, gruppcentraler och jordfelsbrytare, och en varningsskylt på väggen.
Skapa konto

Du ska inte mäta hela centralen utan grupp för grupp, använd Wago 221/222 och koppla ihop fas och nolla och mät mellan jord och fas/nolla. Börja med dom grupper du misstänker så kanske du har tur och inte behöver megga allt.

E elmont skrev:
Du ska inte mäta hela centralen utan grupp för grupp, använd Wago 221/222 och koppla ihop fas och nolla och mät mellan jord och fas/nolla. Börja med dom grupper du misstänker så kanske du har tur och inte behöver megga allt.
Ok, då har jag missförstått. Jag hade annars tänkt göra som användaren spinout skriver i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/installations-meggning-brytare.90934/

spinout spinout skrev:
Gör strömlöst. Koppla ihop alla faser före säkringarna och noll.
Det räcker det med en meggning mot jord. Klart
Man kan inte sabba drivdon mm. iom. fas och noll är sammankopplade.
Alla brytare ska vara till så klart.
Om det visar dålig isolation så slå av säkring för säkring tills du hittar rätt grupp.
Gränsvärdet kommer jag inte på just nu, men kan kolla upp det.

Så gör jag! Och så lär dom ut på "kontroll före idrifttagning-kursen"
Om det går att mäta på det viset så hade det ju vid ett dåligt värde, varit ett enkelt sätt att lokalisera vilka grupper det rör sig om.

Att hitta nollan till en viss grupp kan bli väldigt besvärligt i den här centralen..

Nej inte väldigt besvärligt utan bara lite besvärligt, följ bara fasen du tänker megga så går den ut i samma kabel/rör som nollan.
Ps
Jorden behöver du ju inte lossa. Och meggar du en hel grupp måste du i alla fall medgga dom enskilda för att hitta rätt grupp
PsPs
Var en blir salig på sin tro och jag är inte här för att missionera, utan berättar hur jag brukar göra 😉

E elmont skrev:
Nej inte väldigt besvärligt utan bara lite besvärligt, följ bara fasen du tänker megga så går den ut i samma kabel/rör som nollan.
Jo, väldigt besvärligt! Det är helt omöjligt att se vad som går vart.. Rören sitter väldigt nära toppen på centralen. Men, jag har inte skruvat loss centralen från väggen, om jag gör det så kanske det blir enklare att se vad som går vart.

Jag skulle faktiskt helst mäta varje enskild grupp.. Ska se om jag får till det. Vissa grupper kanske är mindre omöjliga än andra att ringa in.
E elmont skrev:
Ps
Jorden behöver du ju inte lossa. Och meggar du en hel grupp måste du i alla fall medgga dom enskilda för att hitta rätt grupp
Jorden får vara kvar, absolut!

Tanken med att mäta alla grupper i centralen samtidigt och sen mha att dra ut säkringar ringa in ev. problemgrupper, var att vid ev. utstickande grupper, gå över alla kopplingspunkter längre upp i gruppen och se vad som kan tänkas finnas och åtgärda ev. fel. Sedan mäta igen.

Men det kan ju tänkas att allt ser bra ut, och då kan man ju inte utesluta t.ex kablar i rör m.m.. Så då hamnar man ändå på rutan att man behöver megga enskilda grupper..
E elmont skrev:
PsPs
Var en blir salig på sin tro och jag är inte här för att missionera, utan berättar hur jag brukar göra 😉
Tack för att du framför hur du brukar göra, det är uppskattat! Det är helt uppenbart att du har koll på läget och goda kunskaper.

Själv är jag en sökande själ och inte frälst ännu, så jag lyssnar väldigt gärna in de olika budskap och predikningar som finns!

Ang. trefasgrupper, visst bör man lägga ihop L1, L2, L3 och N och sen mäta mot PE? Eller det beror kanske på vad man letar efter..? 🤔

Ja alla faser som tillhör gruppen ska läggas ihop med nollan. Och det räcker inte att bara ta ur säkringen, även nollan måste frånskiljas

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Började med att mäta upp det s.k modulbadrummet.

Mätte genom att frånskilja matningen från huvudcentralen, och ”kopplade in mig” på ledarna.

3 x fas + N och mätsond i en Wago, PE och mätsond i en annan.

Tänker jag rätt, eller är jag helt ute och cyklar på isen utan dubbdäck?

Såhär blev resultaten, 250V och 500V ville inte stabilisera sig, ökade eller minskade några decimaler. Det som är anslutet är en badrumsfläkt och en ljusarmatur modell ”Smart RGB LED”.

Isolationsresistansmätare visar resultat med mätsonder anslutna, använd vid felsökning av elektrisk installation.
Skapa konto
Isolationstestare visar 24.3 MΩ under en elektrisk felsökning i ett modulbadrum.
Skapa konto
Isolationstestare som visar mätresultat på 2,374 MΩ under elektrisk testning.
Skapa konto
Elektrisk installation med mätning, kablage och märkning för badrum och huvudcentral.
Skapa konto

Redigerat:
Troligen avstörningsfilter ex. i fläkten med kondensator mot jord. Gå inte över 500V mätspänning, risk att det slår igenom i kondensatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.