H hempularen skrev:
Troligen avstörningsfilter ex. i fläkten med kondensator mot jord. Gå inte över 500V mätspänning, risk att det slår igenom i kondensatorn.
Tack!

Det ska jag inte göra. 500V får räcka.

Har förstått det som att man brukar hitta de flesta fel redan vid 250V
 
Jag tror iofs. att avstörningsfiltren skall tåla 1000V, men det är lite onödigt att utmana konstruktionen.
 
Mätte i centralen nu genom att sammankoppla de tre fasskenorna och nollskenan.

Mätte dessa sammankopplade skenor mot jordskenan och resultaten ser inte jättebra ut vad jag kan förstå.. Det var ett j-vla tjutande på mätapparaten iaf..


Isolationsresistansmätare som visar 0.31 MΩ vid en spänning på 106V under elektrisk testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolationsresistansmätare som visar 0.32 MΩ och 266 V under en elinstallationstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolationstestare som visar 0.34 MΩ och 409V under elektriskt test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
A
Glöm inte att också koppla ur inkommande neutral/pen vid isolationsmätning.

Jag brukar mäta hela centralen i en enda mätning om det går.
 
A
Slå av en av säkringarna åt gången tills du hittar den som ger dåligt mätvärde.
 
A avh67f skrev:
Glöm inte att också koppla ur inkommande neutral/pen vid isolationsmätning.

Jag brukar mäta hela centralen i en enda mätning om det går.
Det känns som en vansklig åtgärd, behövs detta verkligen göras?

Enorma risker om minnet skulle svika, och man glömmer lägga tillbaka den.
 
A avh67f skrev:
Slå av en av säkringarna åt gången tills du hittar den som ger dåligt mätvärde.
Det gjorde absolut noll skillnad på mätvärdet!

Skruvade ur samtliga säkringar, men värdet förblev det samma.

Jag trodde att man vid borttagande av säkringar kunde se vilka grupper som är misstänkta, men jag inser att jag har mycket kvar att lära..

Sen finns ju alltid risken att jag mäter på fel sätt också..
 
A
Det kan vara isolationsfel mellan nolla och jord då som jag tror någon nämnt i tråden.

Ja inkommande noll måste läggas ur annars går den ju ihop med jord i pen-punkten.
 
A avh67f skrev:
Det kan vara isolationsfel mellan någon nolla och jord då som jag tror någon nämnt i tråden.
Jo, det är ju sådana jag försöker hitta..

Men då blir det att mäta upp grupp för grupp utgår jag ifrån..?

Som @elmont rekommenderade.

TN-C in (fyrledare), sen är nolla och jord separerade i denna central.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
”Modifierad skena” kan vi ju nog kalla det, men varför i helskotta löser inte JFB på testknappen om det nu är kopplat som det ska..? Den har löst tidigare vid inducerat jordfel genom uttagsprovare. Men aldrig på testknappen..
Testfunktionen kan vara trasig. Det viktiga är att du kan lösa ut JFBn med en uttagsprovare. Det räcker.

De blå byglarna är i alla fall föredömligt monterade, bredvid varandra och rakt in.
V Vardagsrum skrev:
Jag bor i Marks kommun.

Säg till om du kör förbi någon gång, och vad du gillar att dricka eller äta, så ställer jag ut det, du behöver inte ens gå in och kika på centralen. Jag har lärt mig mycket av dig från din närvaro på olika forum och är väldigt tacksam för det. 🙂
Vi får se. Det blir i så fall en rejäl tur.

V Vardagsrum skrev:
Jag tycker mig förstå att vid ett vanligt sätt att mäta, så ska faser och nolla kopplas ihop i centralen och sedan ska det mätas mot jord. På så vis ”ska” inte apparatur och fast ansluten elektronik inte ta skada.
Ja det är så man börjar. Mät på hela anläggningen. Får man dåliga värden får man gå vidare och mäta på enskilda grupper tills man hittar felet.
V Vardagsrum skrev:
Men hur gör jag praktiskt? Kan man helt sonika förbinda de tre fasskenorna i centralen med nollskenan (som är separerad från PE-skenan) med t.ex en bit EK-ledare?
Ja, whatever. I en normcentral använder man magnetkontakter som man sätter på skruvarna till JFBn. Det finns färdig "bläckfisk" att köpa till fint pris.

Elma Easy-ISO 'Bläckfisken', verktyg för isoleringstest med krokodilklämmor och kablar.

I en diazedcentral som du har kan man använda krokodilklämmor eller dylikt.
V Vardagsrum skrev:
Och sedan mäta mellan ngn av skenorna och PE-skenan?
Ja.
V Vardagsrum skrev:
Om resultatet är underkänt, hur går jag bäst vidare för att hitta misstänkta grupper att undersöka närmare?
Om du vill ta en liten risk att mäta sönder något så kan du mäta mellan fasledaren till gruppen med säkringen bruten och mot jord. Mät med max 250 V.

Annars behöver nollan kopplas loss som jag beskrivit tidigare. Jobbigt eller inte, det måste göras, men det behöver ju inte nödvändigtvis göras i elcentralen ifall man hittar en dosa där det går att göra enklare. Fast då får man inte med ledningen fram till denna dosa vid mätningen.
V Vardagsrum skrev:
Huvudbrytaren är förstås av och huvudsäkringarna ur innan mätning, men hur gör jag med gruppsäkringar och JFB? Strömbrytare till lampor..?
HB och JFB av. Alla gruppsäkringar till.
Inga huvudsäkringar behöver brytas.
Strömbrytare till lampor ska vara på.
Dimmers kan behöva kopplas förbi, men inte för din felsökning.
V Vardagsrum skrev:
Undercentralen med den lustiga inkopplingen av PSA:erna går enkelt att frånskilja. Den matas med tre faser, N och PE från en kopplingsdosa. Borde det inte gå att lägga ihop faser/N och testpinnen i en Wago, och PE-ledning + testpinne i en annan Wago?
Jo
V Vardagsrum skrev:
En annan undercentral finns också, men den går det PEN-ledare till. Hur mäter jag denna central bäst?
Du behöver sära på PE och N-skenan. Är det en diazedcentral så finns det en "nollskruv" för detta.

Komponenter i en elcentral: enskruvsöverfall, skruvanslutning, nollskruv och tvåskruvsöverfall med etikettering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det förutsätter givetvis att centralen är rätt kopplad - att alla neutralledare sitter på N-plinten och alla PE-ledare på PE-plinten. Så brukar det inte vara i en gammal central så kolla det först.
V Vardagsrum skrev:
Jag överväger att dra ut allt stickproppsanslutet jag ser, samt koppla ifrån en del fast takbelysning med elektronik i.
Ja det bör man alltid göra.
V Vardagsrum skrev:
Överväger också att skruva ur samtliga ljuskällor också, då det är svindyra Philips Hue-lampor. Oklart hur de skulle må om 500V DC skulle råka levereras till dem..
Du ska nog inte gå över 250 V. Då ska det inte vara någon fara.
V Vardagsrum skrev:
Fast detta ska ju egentligen vara onödigt om jag förstått det rätt att apparater (om de är hela/uppfyller krav) inte ska ta skada så länge som fas/nolla ligger ihop..
Precis. Det är bara i fallet ovan när du vill mäta på en enskild grupp utan att lossa på neutralledaren.

V Vardagsrum skrev:
Började med att mäta upp det s.k modulbadrummet.
Det ser bra ut. Det finns inga isolationsfel där, även om man kunde önska ännu högre mätvärde. Men det är ingenting som jag tycker föranleder vida kontroll.
V Vardagsrum skrev:
Mätte i centralen nu genom att sammankoppla de tre fasskenorna och nollskenan.
Här har du däremot isolationsfel. Så då är det bara att gå till steg 2 och försöka isolera de dåliga grupperna. Kanske kommer det att stämma överens med multimetermätningen.

A avh67f skrev:
Glöm inte att också koppla ur inkommande neutral/pen vid isolationsmätning.

Jag brukar mäta hela centralen i en enda mätning om det går.
Var har du lärt dig det? För vilket syfte?
Jag skulle bestämt avråda från att koppla loss PE- eller PEN-ledare om det inte är absolut nödvändigt.
Det behövs inte för kontrollen av anläggningen.
N-ledaren bryts mha JFBn oberoende av om centralen är matad med TN-S eller TN-C.

V Vardagsrum skrev:
Jag trodde att man vid borttagande av säkringar kunde se vilka grupper som är misstänkta, men jag inser att jag har mycket kvar att lära..
Har man tur så kan man se en skillnad. Men isolationsfelet ligger uppenbarligen nära nollan.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
A
Jag håller med att man ska undvika så långt det går att lossa noll/PEN. Risken finns ju alltid att råka glömma återinkoppla den.

Jordfelsbrytaren är ju utmärkt för att slippa göra det om man får med alla centralens grupper på det sättet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Testfunktionen kan vara trasig. Det viktiga är att du kan lösa ut JFBn med en uttagsprovare. Det räcker.

De blå byglarna är i alla fall föredömligt monterade, bredvid varandra och rakt in.

Vi får se. Det blir i så fall en rejäl tur.


Ja det är så man börjar. Mät på hela anläggningen. Får man dåliga värden får man gå vidare och mäta på enskilda grupper tills man hittar felet.

Ja, whatever. I en normcentral använder man magnetkontakter som man sätter på skruvarna till JFBn. Det finns färdig "bläckfisk" att köpa till fint pris.

[bild]

I en diazedcentral som du har kan man använda krokodilklämmor eller dylikt.

Ja.

Om du vill ta en liten risk att mäta sönder något så kan du mäta mellan fasledaren till gruppen med säkringen bruten och mot jord. Mät med max 250 V.

Annars behöver nollan kopplas loss som jag beskrivit tidigare. Jobbigt eller inte, det måste göras, men det behöver ju inte nödvändigtvis göras i elcentralen ifall man hittar en dosa där det går att göra enklare. Fast då får man inte med ledningen fram till denna dosa vid mätningen.

HB och JFB av. Alla gruppsäkringar till.
Inga huvudsäkringar behöver brytas.
Strömbrytare till lampor ska vara på.
Dimmers kan behöva kopplas förbi, men inte för din felsökning.

Jo

Du behöver sära på PE och N-skenan. Är det en diazedcentral så finns det en "nollskruv" för detta.

[bild]

Det förutsätter givetvis att centralen är rätt kopplad - att alla neutralledare sitter på N-plinten och alla PE-ledare på PE-plinten. Så brukar det inte vara i en gammal central så kolla det först.

Ja det bör man alltid göra.

Du ska nog inte gå över 250 V. Då ska det inte vara någon fara.

Precis. Det är bara i fallet ovan när du vill mäta på en enskild grupp utan att lossa på neutralledaren.


Det ser bra ut. Det finns inga isolationsfel där, även om man kunde önska ännu högre mätvärde. Men det är ingenting som jag tycker föranleder vida kontroll.

Här har du däremot isolationsfel. Så då är det bara att gå till steg 2 och försöka isolera de dåliga grupperna. Kanske kommer det att stämma överens med multimetermätningen.


Var har du lärt dig det? För vilket syfte?
Jag skulle bestämt avråda från att koppla loss PE- eller PEN-ledare om det inte är absolut nödvändigt.
Det behövs inte för kontrollen av anläggningen.
N-ledaren bryts mha JFBn oberoende av om centralen är matad med TN-S eller TN-C.


Har man tur så kan man se en skillnad. Men isolationsfelet ligger uppenbarligen nära nollan.
Tack Bo för dina utförliga och alltid vettiga förklaringar, verkligen, tack! 🙏

Tack även alla andra som bidragit i tråden, det är väldigt uppskattat.

Har nu mätt upp samtliga grupper och fick resultat enligt nedan.

Den värsta (riktigt usla) gruppen, nr 11 ska nu synas. Det finns bl.a fast anslutna IR-värmare (dessa vill jag minnas kan börja strula med tiden) i uterummet, utomhusuttag, 100% hempulad el till uthus m.m.. En del misstänkt alltså.

Gruppen till ladugården undrar jag om jag verkligen mäter rätt. Det är 3 faser och PEN ner till ladan från centralen, men delas på ngt mystiskt vis som bara en elektriker förstår, upp i ladugårdens undercentral.

Provade att mäta enl. bilden nedan, samt även med svart pinne mot PE-plinten högst upp i centralen. 0.0 varje gång, vilket isf skulle innebära total kortis någonstans.

Tacksam för reflektioner kring de uppmätta värdena på övriga grupper!
🙂


Noterade mätvärden för elinstallationer med markerade anomalier och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med säkringar, ledningar och mätinstrument anslutna under mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vardagsrum skrev:
IR-värmare
Varför sa du inte det tidigare. Dessa är en känd felkälla.

Är det ladugården som är kopplad utanför JFBn på din bild? Du kan inte mäta där. Du måste mäta i ladugårdens elcentral efter att du där har särat på N och PE.

Några andra grupper ligger strax under 100 Mohm. De är gränsfall. Det är ju en betydande skillnad mot de grupper som du mäter upp i Gohm-området. Det är där man egentligen ska ligga.

Men börja med utegruppen. Vi behöver ju försöka identifiera det sporadiska problemet med att JFBn löser.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför sa du inte det tidigare. Dessa är en känd felkälla.

Är det ladugården som är kopplad utanför JFBn på din bild? Du kan inte mäta där. Du måste mäta i ladugårdens elcentral efter att du där har särat på N och PE.

Några andra grupper ligger strax under 100 Mohm. De är gränsfall. Det är ju en betydande skillnad mot de grupper som du mäter upp i Gohm-området. Det är där man egentligen ska ligga.

Men börja med utegruppen. Vi behöver ju försöka identifiera det sporadiska problemet med att JFBn löser.
Tänkte faktiskt inte på IR-värmarna. De sitter undanskymda och används aldrig, pga att det är gammal skit samt hög effektförbrukning..

Rev bort dem igår och mätte igen, men det blev tyvärr ingen större förändring.

Jag häpnade när jag öppnade dosan igår och det kan då knappast varit nån elektriker som varit där. Ingen bra iaf.

Har aldrig sett så mkt kabel och skit i en dosa..

Fullt synliga skador på isoleringen på flera ledare.. Det hade använts 4-ledarkabel och de ledare som inte använts hade lämnats kvar i den redan trånga dosan. Och en SM-rekord på antal PE- och biledare på samma plintplats.. Fattar inte hur man fått in allt.

Belysning till uterum och utomhus, samt uteuttag ligger i samma dosa. Dessa vill jag behålla, så det kommer krävas en rejäl sanering och jag får lyfta på varje dosa/strömställare för inspektion.

Tänkte att det nog var så med ladan, att jag mätte fel.

Såhär fint var det i dosan: Överfylld elektrisk dosa med trassliga kablar och synlig skada på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med rörigt kabelarrangemang och synliga isoleringsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad och överfylld eldosa med oskyddade kablar och dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På tal om att isolationsprova anläggningen efter undercentralen, kan någon säga hur jag bör gå tillväga, är lite osäker på hur PEN-ledaren är uppdelad..

Semko-centralen är helt bedrövlig och ska bytas ut.

Finns det färdiga centraler tro, med JFB, något schuko och 2 CEE-uttag? Som ”funkar till” fyrledarkabel och går snabbt för elektriker att montera? Ingen av centralerna skyddas idag av JFB och det är något jag verkligen vill ändra på. Öppen elektrisk fördelningslåda med inkommande flerfärgad kabel och anslutna terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnad elcentral med flera kablar och anslutningar, märkt för vidarekoppling till 'Semko-17 centralen'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen äldre elektrisk central med otydlig märkning, obrukade säkringar och flera uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.