MultiMan
Jag har en UT501A (som elmont tipsar om). Fungerar utmärkt om man inte mäter så ofta och för relativt lite pengar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har ju PE kopplad till din panna. Om rören mellan radiatorerna och pannan är i metall så får du kontakt den vägen.

Sedan får man räkna med att det även går ström i vattnet, i plaströren. Inte lika lätt som i metallen, men ändå.
Panna och cirkpump ansluts med stickpropp och dessa var utdragna. Elpatronen i acktanken är fast ansluten, men jag bröt säkerhetsbrytaren, samt frilade PE-ledaren inne i den innan jag mätte radiatorerna.

Inkommande plaströr är nergrävt och går ca 200m upp till brunnen. Inte borde väl det ge kontakt med naturlig jord..?

Men jag missar säkert något..
 
E elmont skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en UT501A (som elmont tipsar om). Fungerar utmärkt om man inte mäter så ofta och för relativt lite pengar.
Det var som …

Tack för det tipset! 🙂
 
V Vardagsrum skrev:
Den dansar friskt mellan kohm och mohm om man växlar mätsonderna och kan aldrig bestämma sig.
Det kan ha stor betydelse, speciellt om den säger mohm och inte Mohm. Det kan innebära falska mätvärden, att du tror du ser Mohm när det är kohm och tvärtom.

Jag ser att du fått tips om en isolationsmätare. Det har jag haft i huvudet men trodde att "alla" visste att Kjell och Clas säljer billiga och bra instrument från Uni-T.
V Vardagsrum skrev:
Mätte även fin kontakt (2ohm ca)mellan jordbleck i vägguttag och radiatorerna (vattenburna). Det jag inte förstår är att mitt inkommande vatten till huset går i plastslang.
Cirkpumpen kanske? Nä, den var utdragen ser jag nu.
V Vardagsrum skrev:
Grupp 9 (modulbadrummet) plockades helt bort via kopplingsdosa från källaren. Då blev det oändlig resistans mellan PE och grupperna.
Bra, då vet vi att ledningen är frisk. Då finns det något i undercentralen och dess förbrukare.
V Vardagsrum skrev:
Nej, den fortsätter att stiga. På ngn enskild grupp kunde den stanna. På flera grupper blinkade det till snabbt, men inom en sek så blev det oändligt. Precis som du skrev var väntat från EMC-filter.
Jag ser två fall här. EMC-filter verkar uppföra sig som förväntat, sekundsnabb uppladdning. Den långsamma "uppladdningen" liknar dielektriska egenskaper i isolermaterialen, men sådan kan man inte mäta med en multimeter, eller kanske, vet inte.
V Vardagsrum skrev:
Mätningarna stämmer inte nej, men det kan vara så att ena mätningen gjordes efter att jag vänt på stickproppen. Eller med mikron avstängd. Antecknade faktiskt inte.
På bilden mäter du läckströmmen L-N och i PE men får olika värden med exakt en faktor 10 ! Är strömtången frisk? 16 mA är nåt den skulle kunna fånga upp från luften... Du skulle behöva göra en rulle med 100 varv, minst :)

Stickproppens riktning har effekt ifall det finns ett isolationsfel nära ena polen. Och var mikron avstängd vid en mätning och på vid den andra så har ju det effekt. Men exakt 10 ggr??
V Vardagsrum skrev:
Om jag förstår rätt, så måste ledande delar av apparaten isf ha kontakt med antingen diskbänk/vattenledning etc? Om felströmmen letar sig till en annan jordad apparat behöver den väl ändå gå genom mätsladden? Eller förstår jag fel?
Ja, alltså, du förstår rätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ha stor betydelse, speciellt om den säger mohm och inte Mohm. Det kan innebära falska mätvärden, att du tror du ser Mohm när det är kohm och tvärtom.
Detta får kollas lite till. Mätaren ”dansade” dock bara på ena sättet att hålla mätproberna. Antar att det kan ha att göra med hur just den här specifika multimetern mäter.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att du fått tips om en isolationsmätare. Det har jag haft i huvudet men trodde att "alla" visste att Kjell och Clas säljer billiga och bra instrument från Uni-T.
Alla ni med kunskap i ämnet el, som frekventerar Byggahus elavdelning vet nog!

Nu vet jag, och instrument är beställt. 🙂

Min strömtång är f.ö en ombrandad Uni-T.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Cirkpumpen kanske? Nä, den var utdragen ser jag nu.
Den var ute ja..

Gjorde om mätningen nu ikväll, denna gången skilde jag skvallerröret från golvbrunnen.

Alla mätare gav utslag. 2 av mätarna oavsett hur jag vände mätproberna, strömtången visade oändlig med svart på jordbleck i vägguttag och röd på radiator. 3Ohm tvärtom.

Sen skilde jag PE-ledaren som matar badrummet, då visade alla 3 mätare på oändlig resistans.

Hur ska man tolka detta..?

Det som var anslutet via badrummets grupp var ångbastu (fast ansluten), takbelysning och badrumsfläkt.

Har svårt att se att någon av dessa skulle ha kontakt med radiatorerna..? Är inte ens säker på att ngt utöver ångbastun är jordat.

Vattenledningarna till badrummet övergår dessutom från koppar till plast i källaren.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bra, då vet vi att ledningen är frisk. Då finns det något i undercentralen och dess förbrukare.
Jag ska öppna undercentralen och kika.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser två fall här. EMC-filter verkar uppföra sig som förväntat, sekundsnabb uppladdning. Den långsamma "uppladdningen" liknar dielektriska egenskaper i isolermaterialen, men sådan kan man inte mäta med en multimeter, eller kanske, vet inte.
Jag vet ännu mindre än vad du gör, det är jag den första att erkänna.

Kanske får vi bättre kunskap när isolationsprovaren anländer.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På bilden mäter du läckströmmen L-N och i PE men får olika värden med exakt en faktor 10 ! Är strömtången frisk? 16 mA är nåt den skulle kunna fånga upp från luften... Du skulle behöva göra en rulle med 100 varv, minst :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Stickproppens riktning har effekt ifall det finns ett isolationsfel nära ena polen. Och var mikron avstängd vid en mätning och på vid den andra så har ju det effekt. Men exakt 10 ggr??
Den är ganska konsekvent och verkar inte vara så känslig för ”luftsmitta”. Inte på AC iaf, DC är värre.

Men eftersom jag inte antecknade högsta/lägsta värde, samt riktning på stickproppen, så kan 10x faktorn vara ett villospår.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, alltså, du förstår rätt.
Tack, jag tar med mig detta om det blir så att jag går vidare med dessa mätningar.
 
Såhär ser undercentralen i modulbadrummet ut. Den matas med CEE32A handske från kopplingsdosa i källaren. Kopplingsdosan matas direkt från huvudcentralen.

JFB till vänster, sedan 4 PSA.

Ser det rimligt kopplat ut? Inuti en öppen elektrisk undercentral med kablar och säkerhetsbrytare. JFB till vänster, följt av 4 PSA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elcentral med säkringar och ledningar, jordfelsbrytare till vänster och personskyddsbrytare i rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral i modulbadrum med JFB och 4 PSA ovanför ledningsgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undercentral i modulbadrum med CEE32A-anslutning, JFB och flera PSA med märkta kablar och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej jag tycker att det ser lite "udda" ut, går strömmen till PSA genom JFB? Och varför är det dubbla ledningar på ovansidan av JFB?
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Varför en jfb före alla PSA?
 
Du är välskyddad där med trippla JFBer :)
Men en grupp går utanför de två JFBerna i kapslingen.

Jag också en 7:e skyddsledare upp i vänstra hörnet. Var tar den vägen? Skyddsjordar den något utanför kapslingen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är välskyddad där med trippla JFBer :)
Men en grupp går utanför de två JFBerna i kapslingen.

Jag också en 7:e skyddsledare upp i vänstra hörnet. Var tar den vägen? Skyddsjordar den något utanför kapslingen?
Skarpa ögon Bo! Jag upptäckte den 5 minuter efter att jag postade inlägget.

Har konstaterat att den skyddsjordar plåtfasaden på modultoaletten.

Genom att tillfälligt ansluta en ledare till PE-plinten i aktuell undercentral och helt sonika sticka ut ledaren genom fönstret och mäta mellan resistans mellan plåtfasaden och ledaren.

Vilken grupp menar du går utanför JFBerna i kapslingen..?

Sen har jag fortfarande inte förstått varför radiatorerna i huset har kontakt med jord. Börjar fundera på om den genomföring av kopparledning mellan huset och modulbadrummet, har kontakt med plåten i modulbadrummet.
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Nej jag tycker att det ser lite "udda" ut, går strömmen till PSA genom JFB? Och varför är det dubbla ledningar på ovansidan av JFB?
Jag kan faktiskt inte svara på din fråga..

Något särskilt jag bör kolla?
 
V Vardagsrum skrev:
Jag kan faktiskt inte svara på din fråga..

Något särskilt jag bör kolla?
Att sitta på nätet och bedöma/felsöka en elanläggning är nått som inte funkar. Så rådet är att ta dit en erfaren yrkesman för att på plats gå igenom anläggningen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Vilken grupp menar du går utanför JFBerna i kapslingen..?
Dem utgående kabel som är ansluten på ovansidan av den fyrpoliga JFBn.
 
Kan ju vara en huvudledning som matar vidare.
 
K _KirderF_ skrev:
Varför en jfb före alla PSA?
Ja du..
E elmont skrev:
Nej jag tycker att det ser lite "udda" ut, går strömmen till PSA genom JFB? Och varför är det dubbla ledningar på ovansidan av JFB?
E elmont skrev:
Att sitta på nätet och bedöma/felsöka en elanläggning är nått som inte funkar. Så rådet är att ta dit en erfaren yrkesman för att på plats gå igenom anläggningen.
Det har du självklart alldeles rätt i! Det kan ju vara väldigt svårt att med säkerhet kunna uttala sig om ev. fel eller brister, baserat på enstaka bilder, samt information från den som undrar något.

Bilder kan vara missvisande, och i synnerhet även information från den som skriver. Inte sällan kan helt väsentlig information utelämnas av olika anledningar..

Men alltid finns det någon som ser något någongång! 🙂 Denna tråd har varit väldigt lärorik för mig och gett mig en bredare förståelse för en hel del som har med el att göra. Jag är väldigt imponerad av kunskapsnivån hos flera av er som skriver här.

De dubbla ledningarna på ovansidan av JFB tyckte jag också såg konstigt ut. Jag har bara sett inkopplingar ”in där uppe och ut där nere”, men eftersom det tycks fungera, så utgick jag ifrån att man tydligen kunde koppla så också.

Det jag kan se förbinda JFB med PSA:erna är bara den blåa ledaren på JFBns nedre N-skruv.

Eftersom badrummet/undercentralen är ansluten via CEE-handske utomhus, så torde det ena paret av ledarna på JFBns ovansida komma därifrån.

Det finns även ett CEE-uttag, även det utomhus. Skulle tro att det andra paret ledningar matar detta.
nisse123 nisse123 skrev:
Kan ju vara en huvudledning som matar vidare.
Det borde det vara, finns ett uttag på utsidan som det är ström på.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dem utgående kabel som är ansluten på ovansidan av den fyrpoliga JFBn.
Och om jag förstått rätt, så skyddas då inte vad som nu sitter i änden av den utgående kabeln inte av JFB:n i denna central. Men dock av den som sitter i huvudcentralen.

Förklarar förresten denna inkopplingen varför JFB:n i undercentralen inte löser då man trycker in testknappen?

Elcentral med säkringsmoduler och blå elkablar anslutna, sett ur fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.