Nissens
G GladanS skrev:
Kakor i flock är sju resor värre än ett par skator i gryningen kan jag lova. Och då ogillar jag ändå starkt att bli väckt av skator.
Kakor har faktiskt heller aldrig väckt mig - varken ensamma eller i flock. 😉

Skator går som sagt utmärkt att ta med fällor. Kräver lite tålamod dock. 😊

MrJay MrJay skrev:
Det finns undantag till allt, som din drönare med hela 1 gram till godo.
Jag har ingen aning om det har uppdaterats, men:

Begår man då en kriminell handling om man flyger sin drönare utan ett körkort? Inte enligt polisen:

”Endast det faktum att den som vid civil drönarflygning inte har det 'körkort' du nämner är inte olagligt. Det finns ingen påföljd i EU-förordning eller annan lagstiftning som föreskriver straffansvar enkom för det. Transportstyrelsen har tillsynsansvaret”, skriver Christine Andersson, jurist vid polisområde Östs rättsavdelning, i ett mejl till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/inte-olagligt-att-flyga-dronare-utan-det-nya-korkortet

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Så ojo nog kan en kattfan skrämma skiten ut ett gäng skator.
Ha ha, vi hade en katt och en skata på gården, och varenda gång katten gick förbi så gick skatan bakom och drog den i svansen. Men katten hade lärt sig att den inte var tillräckligt snabb och fann sig i detta, men han såg riktigt j-vla kränkt ut. Väldig roligt att beskåda 😆

• Haha
NOP och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skulle vara ett lodjur då. En vanlig bondkatt har inget att sätta emot en flock skator.
Våra katter plockade några skator för några år sedan. Det var jobbiga skator som lät hela tiden. Men sedan några av dem blev dödade så har resten hållit sig undan de senaste åren.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Läste lite om det, och även om det känns lockande så tror jag man kan skapa sig själv problem då folk blivit anmälda för detta, brottsrubriceringen har varit djurplågeri alternativt brott mot jaktlagsstiftningen.
start pistol hade vart bättre

S
M maria01 skrev:
start pistol hade vart bättre
Olagligt!

Prova spela upp ljud från Youtube - typ skatas dödskamp. Spelar upp kajas dödskamp och kajflocken försvinner. Får upprepas då och då.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Olagligt!
allt är ju olagligt tror inte det finns nåt som är lagligt när det kommer till privat personer bönder dok får ju ha såna där skot maskiner som står på visa fält och flygplatser

Och vinnaren av årets tankevurpa är; *trumvirvel..........* TRÅDSKAPAREN!!!

Det är ju inte skator jag menar, utan KAJOR 😂
Hoppas det inte stökar till tråden för mycket, lite otur i tänket bara.

• Haha
Hep och 4 till
  • Laddar…
Att jaga bort fåglarna med drönare låter som en bra idé. Själv sportar jag med att jaga bort rådjur från ägorna med drönare och det fungerar för stunden. Dom kommer tyvärr tillbaka rätt så snabbt. Men det är ett kul nöje iaf 😆
(Ja, jag har drönarkort samt är registrerad som operatör.)

X
Vi skall värna våra djur i omgivningen.
Skator är inget undantag. Även de har minskat i antal.
Vi har också skator här och det är jättekul att se ungarna leka sedan när de blivit flygga.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Vi skall värna våra djur i omgivningen.
Skator är inget undantag. Även de har minskat i antal.
Vi har också skator här och det är jättekul att se ungarna leka sedan när de blivit flygga.
Fast tråden handlar om kajor...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
X
Det såg jag inte förrän nu.Men även kajor är fåglar, och sådana har vi också här. Mysiga smarta djur.

😀

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Och vinnaren av årets tankevurpa är; *trumvirvel..........* TRÅDSKAPAREN!!!

Det är ju inte skator jag menar, utan KAJOR 😂
Hoppas det inte stökar till tråden för mycket, lite otur i tänket bara.
Grannen jättestora bok är full med kajor elle råkor. De bråkar mycket på våren när ungarna är ute och busar. Då tänker jag på dem som i en tecknad film. I svarta kostymer och gangsterhattar. Har man bara en positiv attityd till saken så störs man inte av den.
De jobbar i gäng med att jaga bort gladorna från trädet. Nafsar dem in stjärtfenorna och väsnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.